یادداشت/ رسول حسنی

جراحی فرهنگی راه برون‌رفت از ولنگاری فرهنگی

رسیدن به اقتدار فرهنگی با سیاست‌گذاری‌های مقطعی حاصل نمی‌شود و به شدت نیازمند یک جراحی وسیع در همه سطوح و ابعاد است تا با حصول اقتدار فرهنگی به بازدارندگی فرهنگی برسیم.
کد خبر: ۵۷۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۵ - 20March 2023

جراحی فرهنگی راه برون رفت از وضعیت موجودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ رسول حسنی؛ در طول بیش از چهار دهه که از عمر پر برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد شاهد فراز و فرودهایی در بخش فرهنگی بودیم که گاهی در مسیر انقلاب اسلامی بوده و گاهی در جهت عکس آن عمل کرده است. تولید آثاری که اغلب در جشنواره‌های بین‌المللی جوایزی کسب کرده اما به دلیل مواضع ضد ایرانی و اسلامی آن متاسفانه وضعیتی بوجود آورده که مسبب بخشی از ولنگاری فرهنگی در کشور شده است. 

تولید این آثار هر چند مورد تایید مسئولان فرهنگی نیست اما سیاست‌گذاری‌های مقطعی و بدون راهبرد درست در کنار جزیره‌ای عمل کردن نهادهای فرهنگی سبب شده تا در تولید کالای فرهنگی دچار تشتت آرا شویم. هنرمندان نیز در این میان در تولید آثار دچار مشکل هستند.

در کنار این امر باید مسئله نفوذ در بدنه فرهنگ را در نظر داشت چرا که در این بخش شرایط مساعدتری برای رخنه دشمنان وجود دارد که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ارتباط وسیع هنرمندان خارجی و ایرانی در بینال‌ها و جشنواره‌ها مستعد فضایی برای نفوذ فرهنگی است که باید برای آن چاره اندیشید.

به همین دلیل بعید است که ما بتوانیم به اقتدار فرهنگی و بازدارندگی فرهنگی برسیم. دو مقوله‌ای که بدون آن صدور انقلاب اسلامی در سطح جهان ممکن نخواهد شد. هر چند که در سطح منطقه توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی برسیم اما راضی کننده و کافی نیست.

در این شرایط به نظر می‌رسد جراحی فرهنگی مناسب‌ترین راه علاج برای برون رفت از وضعیت موجود است تا هر آنچه که در مسیر رسیدن به اقتدار فرهنگی ایجاد مانع می‌کند حذف شود. مهمترین عامل در تحقق این امر پرهیز از چندگانگی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن نهادهای فرهنگی است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار