اختلاف نتانیاهو و نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی بر سر عملیات «مجدو»؛

وزرای صهیونیست به جان هم افتادند

درحالی که صهیونیست‌ها در برابر چالش‌های متعدد امنیتی و سیاسی این رژیم سرگردان مانده‌اند، اطلاعات حاکی از اختلاف شدید بین نتانیاهو نهاد امنیتی اسرائیل و نیز درگیری وزرای کابینه با یکدیگر است.
کد خبر: ۵۸۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ - 26March 2023

اختلاف نتانیاهو و نهاد امنیتی اسرائیل بر سر عملیات «مجدو» / وزرای کابینه به جان هم افتادندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سانسور نظامی در تل‌آویو درباره عملیاتی که اواسط ماه جاری در منطقه مجدو در شمال فلسطین اشغالی انجام شد و با زخمی شدن شدید یک صهیونیست همراه بود، همچنان ادامه دارد.

«آلون بن دیوید» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم اعلام کرد که صحبت درباره عملیات مجدو به دستور سانسور نظامی ممنوع است؛ به این معنا که چیزی پشت این عملیات وجود دارد؛ درحالی که منابع مربوطه اسرائیلی اعلام کرده بودند که عامل عملیات مذکور هنگام بازگشت به لبنان کشته شده است، اما هیچ جزئیاتی درباره این عملیات و یا هویت عامل آن ارائه نشده است. از طرف دیگر، اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد بمبی که در این عملیات منفجر شد، ساخت روسیه بوده است.

در همین زمینه، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی آگاه اعلام کردند که اختلافات شدیدی بین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم با «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هلیوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل درباره چگونگی واکنش به عملیات مجدو به‌وجود آمده است.

آلون بن دیوید اعلام کرد که نتانیاهو و نهاد امنیتی اسرائیل بر سر پاسخ به این عملیات اختلافات زیادی دارند و در جلسه‌ای که اخیراً میان نتانیاهو و مقامات مربوطه در این نهاد برگزار شد، اختلافات آشکار شد و به‌دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نمی‌توان جزئیات عملیات مجدو را بررسی کرد و سانسور نظامی نیز اجازه افشای اطلاعات دقیق را نمی‌دهد.

علی‌رغم ابهام زیادی که درباره این عملیات وجود دارد و مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل را سردرگم کرده، بسیاری از ژنرال‌های ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در عین حال که انگشت اتهام در عملیات مذکور را به سمت حزب‌الله گرفته‌اند، اما تاکید می‌کنند که اسرائیل در زمان کنونی آماده ورود به هیچ جنگی نیست.

ناظران امور معتقدند که گروه مقاومتی جدید فلسطین که مسئولیت عملیات مجدو را بر عهده گرفته توانایی بالایی برای غافلگیر کردن اسرائیلی‌ها در مرحله پیش رو دارد؛ به‌ویژه اینکه کارنامه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل مملو از غافلگیری‌های استراتژیکی است که درس عبرت از آن‌ها نگرفته‌اند. این چیزی است که کارشناسان و محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به آن اعتراف می‌کنند. در حال حاضر بارزترین معضل اسرائیلی‌ها در برابر عملیات مجدو آن است که در بحبوحه شرایط متشنجی که در آن قرار گرفته‌اند، هیچ گزینه کارسازی برای پاسخ به این عملیات ندارند.

بن دیوید، تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دشمنان اسرائیل جبهه واحدی برای ضربه زدن به آن تشکیل داده‌اند و اوضاع با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری در داخل و نیز با لبنان و سوریه در خارج بسیار متشنج است و هشدار‌های زیادی درباره وقوع یک جنگ همه جانبه وجود دارد.

وزرای کابینه نتانیاهو به جان هم افتادند

از طرف دیگر، بعد از هشدار‌های اخیر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره پیامد‌های تغییرات گسترده کابینه جدید این رژیم در ساختار قضایی اسرائیل و درخواست برای توقف این تغییرات، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو، خواستار برکناری گالانت شد.

بن گویر با انتشار توئیتی در این زمینه اعلام کرد: «گالانت در برابر باج‌خواهی‌ها و تهدیدات این آشوب‌طلبان (معترضان صهیونیست) که از ارتش به عنوان ابزار باج‌خواهی استفاده می‌کنند تسلیم شد.»

وی افزود: گالانت با رای احزاب راست انتخاب شد، اما درواقع دستور کار چپ‌گرایان را ترویج می‌کند.

چند روز قبل رسانه‌های عبری از هشدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به کابینه نتانیاهو در خصوص وضعیت بحرانی ارتش اسرائیل در سایه اقدام این کابینه برای انجام تغییرات قضایی خبر دادند.

یوآو گالانت هشدار داده است که ارتش اسرائیل در سایه اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو به سمت پرتگاه خطرناکی پیش می‌رود.

اعتراضات روزافزون نسبت به تغییرات در ساختار قضائی که از سوی کابینه بنیامین نتانیاهو در حال انجام است، به‌شکل خطرناکی عملکرد روزانه ارتش اسرائیل را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و در عین حال روحیه و انگیزه نظامیان را هم تضعیف می‌کند، به‌نحوی که این روز‌ها فرار از خدمت در ارتش در نگاه عامه صهیونیست‌ها امری مشروع و ستودنی محسوب می‌شود.

این در حالی است که ناظران امور معتقدند تصمیم‌سازان رژیم صهیونیستی قادر به اتخاذ راهبرد مؤثر برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی نیستند، به همین دلیل اگر اوضاع رژیم صهیونیستی به همین منوال ادامه پیدا کند و تغییر قابل‌توجهی در شکل و جهت‌گیری کابینه کنونی اسرائیل رخ ندهد، صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسیر راهبرد فعلی خود را عوض کنند؛ به‌عبارت دیگر تدوین یک استراتژی جدید و کاربردی برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در سایه شرایط فعلی تقریباً غیرممکن است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها