با حضور رئیس جمهور انجام شد؛

آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تجلیل از ۱۲ خادم قرآن

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۵۸۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳ - 01April 2023

با تجلیل از ۱۲ خادم قرآن سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن آغاز بکار کردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز بکار کرد.

در این مراسم از ۱۲ خادم قرآن توسط رئیس جمهور تجلیل و به آن‌ها نشان خادمی قرآن اعطا شد که اسامی خادمان به شرح زیر است.

پروین امیرآبادی فراهانی در رشته مدیریت امور قرآنی

مریم حاجی عبدالباقی در رشته آموزش قرآن

محمدجواد پناهی در رشته قرائت قرآن

حجت الاسلام علی رهبر اسلامی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی

مهدی ساغری‌زاده در رشته نرم‌افزار قرآنی

محمدحسین سبزعلی در رشته قرائت قرآن

غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی در رشته آموزش قرآن

حجت‌الاسلام محمد کاظم طباطبایی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی

عبدالحمید قدیریان در رشته امور سینمایی قرآن

مجید سعید کافی در رشته کتابت قرآن

محمود کریمی در رشته حفظ قرآن

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی

در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۱۲فروردین‌ماه در مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه قرآن‌کریم و مراسم بیست‌وهشتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم که در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد با اشاره اینکه ما در دولت مردمی مأموریت خود در حوزه فرهنگی را عبور انقلاب اسلامی از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی می‌دانیم، اظهار کرد: در دوازدهم فرودین‌ماه جمهوری اسلامی تثبیت و سپس قانون اساسی تدوین و دولت اسلامی شکل پیدا کرد.

* وظیفه خود را عبور از دولت اسلامی و رسیدن به جامعه اسلامی می‌دانیم

به گفته وی در طلیعه گام دوم انقلاب، دولت مردمی در حوزه فرهنگ وظیفه خود را عبور از دولت اسلامی و رسیدن به جامعه اسلامی و تحقق تمدن اسلامی می‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این مسیر قرآن در رأس امور است و عقب گرد و ارتجاع در این مسیر نداریم. بازگشت به برهنگی ارتجاع است و در این مسیر نورانی راهی ندارد. جامعه هر روز باید به سمت سلوک دینی بیشتر برود.

* توسعه و گسترش قرآن ماموریت مهم دولت است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی، قرآن، تعالیم قرآنی و فرهنگ آن را در صدر وظایف خود قرار داده‌ایم. توسعه و گسترش قرآن ماموریت مهم دولت است و به تأسی از رهبر معظم انقلاب که سالیان سال است روز اول ماه رمضان با خانواده قرآنی دیدار و نکاتی را بیان می‌کنند، وظیفه خود را تحقق بیانات ایشان قرار داده‌ایم.

* ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد پایگاه قرآنی می‌شود

وی افزود: رهبر انقلاب در همین دیدار امسال فرمودند هر مسجد را پایگاه ترویج قرآن قرار دهید و ما بلافاصله بعد از این بیانات، از طریق دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کار را آغاز کردیم، در حال حاضر ۲۶هزار کانون داریم که امسال به پایگاه‌های قرآنی تبدیل خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: علاوه بر این، هر معاونت ما در وزارتخانه متبوع برای تحقق فرهنگ قرآنی باید برنامه داشته باشد و پس از چندماه اقدامات ارزیابی خواهد شد.

* وظایف دستگاه‌های دولتی برای ترویج فرهنگ قرآنی مشخص شده است

اسماعیلی بیان کرد: جدای از وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی باتوجه به اهتمام دولت به موضوع قرآن و مسجد، وظایف دستگاه‌های دولتی برای ترویج فرهنگ قرآنی را مشخص کرده و در دوره‌های زمانی مشخص اقدامات ارزیابی و به آقای رییس جمهور ارائه می‌دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن کریم نیز جلوه ویژه‌ای به بخش‌های مختلف داده شده است، در این دوره ۴۹ بخش و کمیته فعالیت خواهند داشت، همچنین ۲۱ کشور میهمان بخش بین‌الملل ما خواهند بود.

* فضای نمایشگاه قرآن امسال به ۷۵ هزار متر افزایش پیدا کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی گفتگو‌های قرآنی تهران خبر داد و گفت: این گفتگو‌ها در حال راه‌اندازی است، امسال فضای نمایشگاه از ۴۵ هزار متر به ۷۵هزار متر افزایش پیدا کرده و غرفه‌های ده هشتادی و نودی را با محوریت موسسات قرآنی خواهیم داشت.

اسماعیلی اضافه کرد: ۳ هزار مجوز قرآنی در سال گذشته از سوی وزارت فرهنگ صادر شده است، گام‌های بلندی با همت دولت و مجلس برداشته شده و در بودجه ۱۴۰۲ نیز پرداختن به این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

* در طرح بشری ۵ هزار مربی قرآنی پرورش دادیم

وی با بیان اینکه در طرح بشری در سال پیش پنج هزار مربی قرآنی پرورش دادیم، ابراز کرد: جامعه اسلامی ما افتخارش به تعالیم قرآنی است، روستا‌هایی در کشور داریم که بیش از ۳۰۰ بانو حافظ قرآن دارند. امید است در دولت مردمی این مسیر قرآنی با قوت ادامه پیدا کند.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها