سرلشکر صفوی:

مسائل جمعیتی و زلزله بحران‌های اصلی 10 سال آینده تهران هستند

دبیر همایش بین‌المللی "ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران" گفت: در میان بحران‌های تهدیدکننده تهران دو بحران اصلی، بحران مسائل جمعیتی و بحران زلزله است.
کد خبر: ۵۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ - 18November 2015

مسائل جمعیتی و زلزله بحران‌های اصلی 10 سال آینده تهران هستند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دبیر همایش بینالمللی "ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران"، در جمع نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی مشارکتکننده در این همایش که در دانشگاه تربیت مدرس حضور یافته بودند، اظهار داشت: همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران یک همایش کاملا علمی است و با هدف رفع مشکلات تهران و اداره بهتر آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: تهران در حال حاضر به سمت بحران پیش میرود. برخی از مسئولان تهران و کشور شاید وضعیت تهران را بحرانی تلقی نکنند؛ اما این شهر با انواع بحرانها از قبیل بیکاری، مخاطرات محیط زیستی، جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... روبرو است، و باید به فکر آینده این شهر بود.

این استاد جغرافیای سیاسی تاکید کرد: در میان بحرانهای تهدیدکننده تهران دو بحران اصلی، بحران جمعیتی و بحران زلزله است. در مورد زمان وقوع بحران زلزله اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ اما بحران اجتماعی را میتوان با برنامهریزی مدیریت و کنترل کرد؛ البته متاسفانه برنامه مدون و مشخصی برای 10 سال آینده تهران نداریم.

صفوی با بیان اینکه موضوع ساماندهی پایتخت از مسائل کلان کشور است و باید به آن توجه ویژه شود، گفت: ما جغرافیدانان به این نتیجه رسیدهایم که انتقال پایتخت عملی و مقرون به صرفه نیست؛ البته مردم خوشحال میشوند که دولت و مراکز اداری و اجرایی از تهران انتقال داده شوند؛ چون از این طریق میتوان خیلی از مسائل مربوط به ترافیک و آلودگیها را کاهش داد و حل کرد.

دبیر همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران افزود: معتقدیم که موضوع انتقال پایتخت عملی نیست؛ چرا که در اینخصوص عزم و اراده ملی و بودجه چند 10 میلیارد دلاری و گزینه قابل قبول نداریم و موضوع انتقال پایتخت، از نظر سیاسی، اجتماعی و امنیتی و تاریخی به صلاح دولت و حکومت ما نیست.

وی ادامه داد: ما ساماندهی تهران را راهکاری برای حل مشکلات پایتخت میدانیم و در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران به دنبال آن هستیم تا با بهرهگیری از نظرات اساتید علوم مختلف دانشگاهی و کارشناسان داخلی و خارجی، نتایج حاصله از ارائه مقالات همایش را به اطلاع مسئولان کشور برسانیم. کار ما مشورت دادن در این زمینه است و امیدواریم مسئولان و برنامهریزان کشور در برنامه ششم و هفتم توسعه به آن توجه کنند.

صفوی با اشاره به همایش سال گذشته قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت خاطرنشان کرد: سال گذشته نتایج این همایش را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور رساندیم؛ تا انشاءالله این همایش جنبه اجرایی و کاربردی داشته باشد؛ نتیجه آن شد که مجموعه دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که بحث انتقال پایتخت منتفی است و باید روی ساماندهی پایتخت برنامهریزی کنند.

وی تاکید کرد: در همایش پیش رو از کارشناسان مراکز اجرایی در تهران و کشور انتظار داریم؛ چون در بطن امور اجرایی و در جریان مسائل و مشکلات هستند، میتوانند با ارائه مقالات خود برای اداره بهینه تهران، ارائه راهکار داشته باشند. انتظار داریم که بگویند مشکلات تهران بر اثر چه فرآیندی ایجاد شده است؟ مشکلات 10 سال آینده این شهر چیست؟ آیا تهران ظرفیت پذیرش جمعیت جدید را دارد؟ وضعیت فضای تنفسی، شغلی، آب و منابع حیاتی در تهران برای آینده چگونه خواهد بود؟

دبیر همایش گفت: ما در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران از اساتید خارجی که با تهران آشنا هستند و در این زمینه مطالعه کردهاند، برای حضور در همایش و ارائه مقاله و راهکار دعوت کردهایم.

صفوی افزود: ما میخواهیم برای ساماندهی تهران که قلب ایران است و کارکرد ملی و بینالمللی دارد کاری علمی و تحقیقی کنیم، و بدینوسیله کمکی به مسولان ذیربط ارائه شود. مردم تهران حق دارند که رفاه، آسایش، امنیت و شادابی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: تهران با معضل جدی آلودگی، روبرو است و از سازمان محیط زیست و کارشناسان آن انتظار داریم که اعلام کنند تا 10 سال آینده قرار است چه اتفاقی در این زمینه بیفتد؟ و راهکارها برای رفع این مشکل چیست؟ البته باید این موضوع هم شفاف شود که چه کسی متولی رفع مشکل آلودگی هوای تهران است.

همایش بینالمللی "ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران"، از سوی قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، اسفند ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار