یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

«عزت»؛ نفی دیپلماسی التماسی

جمهوری اسلامی ایران روابطش را همواره مبتنی بر اصول، ارزش‌ها و قواعد بین‌المللی دنبال می‌کند و در روابط دوجانبه با کشور‌های مختلف احترام و عمل متقابل یک اصل دیپلماسی در ایران است.
کد خبر: ۵۹۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲ - 23May 2023

.........گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ «عزت»، نفی دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشور‌های دیگر یکی از محوری‌ترین سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران بود.

در دورانی که تحولات بین‌المللی و جابه‌جائی در مراکز قدرت را شاهدیم همواره دولت‌ها می‌کوشند جایگاه شایسته‌ای در صحنه جدید بین‌المللی بدست آورند.

ایالات متحده آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی دیگر همچون گذشته توانائی مدیریت تحولات بین‌المللی را ندارند، چون اقداماتشان در زمینه پرورش تروریسم، ترور، جنگ ترکیبی و ... آن‌ها را در نگاه جهان منفور ساخته و هر روز قدرتشان رو به افول است.

امروز، اما کشور‌های آسیایی ازجمله جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و ... اعضای بریکس و شانگ‌های قدرت‌های منطقه شدند و نقش فعال‌تری در صحنه بین المللی دارند.

نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند در نظریه نه شرقی، نه غربی که امروز با توسعه روابط با جهان شرق و آسیا شکل جدی به خود گرفته است بیشتر نمود دارد، چون جمهوری اسلامی ایران روابطش را همواره مبتنی بر اصول، ارزش‌ها و قواعد بین المللی دنبال می‌کند و در روابط دوجانبه با کشور‌های مختلف احترام و عمل متقابل یک اصل دیپلماسی در ایران است.

پایبندی دیپلماسی ایران به اصول ثابت در کنار جایگاه منطقه‌ای و بین المللی، تهران را به کانونی برای حل اختلافات و میانجیگیری در بحران‌های منطقه تبدیل کرده است.

در دورانی که گروه‌های تروریستی داعش امنیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و عراق را تهدید می‌کردند، کشور جمهوری اسلامی ایران بود که با اعزام مستشاران باتجربه و خردمند لحظه‌ای درنگ نکرد؛ و با انتقال تجارب بی نظیر ایران در زمینه مبارزه با تروریسم عملا موجب رفع تهدید امنیت ملی در این کشور‌ها شد بگونه‌ای که مقامات و کارشناسان غربی هم اذعان داشتند که اگر کمک‌های ایران نبود، دمشق و بغداد به کنترل داعش در می‌آمد.

آری در دنیایی که به واسطه اقدامات مخرب و جنایتکارانه دولت‌های سلطه‌گر، «قانون جنگل» بر آن حاکم شود، این اقتدار و دیپلماسی عزتمندانه است که احترام می‌آورد. رفتار دیپلماتیک ایران به عنوان قدرت موثر و بازیگر مسئول در منطقه توانسته در پرتو اصول ثابت سیاست خارجی و دیپلماسی عزتمندانه در کاهش ناامنی و ایجاد صلح و ثبات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

در سایه همین دیپلماسی عزتمندانه رئیس جمهور کشورمان با سیاست نگاه به شرق برای گسترش همکاری‌ها امروز به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سفری سه روزه و در راس هیئتی بلندپایه به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر می‌کند.

همگرایی دو کشور در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا زمینه‌ساز شکل‌گیری اتحاد‌های قوی و جدید سیاسی در سطح بین‌الملل خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها