یادداشت/ رسول حسنی

وقتی طراحان لباس در حوزه حجاب دغدغه‌مند نیستند

وجه غالب جامعه زنان در ایران اسلامی معقتد به حجاب هستند و برای تحقق این اعتقاد باید قدرت انتخاب فراوانی در انتخاب لباس و نوع پوشش داشته باشند که این نیاز جز موارد معدود هرگز دغدغه طراحان لباس نبوده است.
کد خبر: ۵۹۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۶ - 22May 2023

وقتی طراحان لباس در حوزه حجاب دغدغه‌مند نیستندگروه اجتماعی دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ «حجاب و عفاف» از دیرباز همواره موضوعی فراگیر در میان مردم ایران بوده است که حتی می‌توان ریشه‌های آن را در پیش از اسلام نیز جستجود کرد. با ورود اسلام به ایران نوع پوشش زنان جهت‌دار شد و با پیروزی انقلاب اسلامی به شکل گسترده‌تری نهادینه شد.

قبل از انقلاب و در واقعه قیام گوهرشاد شاهد بزرگترین حضور اعتراض آمیز زنان علیه کشف حجاب بودیم که نشان از دغدغه‌مندی زنان ایرانی نسبت به صیانت از مسئله حجاب دارد. زنان ایرانی حجاب را نه فقط یک توصیه اسلامی که واجبی الهی و تکلیفی شرعی، چون نماز می‌دانند که تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود و مشمول هیچ تبصره‌ای نیست.

با رشد وسایل ارتباط جمعی و دسترسی آسان به فضای مجازی از یک سو و عدم سیاست‌گذاری مدیران فرهنگی به نسل جوان از سوی دیگر سبب شد تا دامنه نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی گسترش یافته و افکار عمومی جوانان بخصوص دختران زیر سیطره امپراطوری رسانه‌ای غرب قرار بگیرد. مقاومت بخشی از دختران جامعه نسبت به حفظ حجاب ـ که البته هنوز وجه غالب نیست ـ ناشی از همین امر است. حال آنکه واقعیت آن است همین تعداد معدود که مبادرت به کشف حجاب کرده‌اند به حقیقت و فلسفه حجاب پی نبرده‌اند و اغلب تحت تاثیر فضای موجود بخصوص در وقایع اخیر حجاب از سر برداشته‌اند.

از این نکته که بگذریم باید این سوال اساسی را مطرح کرد که اگر ما از دختران جوان و نوجوان انتظار حفظ را داریم که چه فکری برای آن‌ها در حوزه لباس کرده‌ایم؟ طراحان مد و لباس چه اقدامی برای پاسخ دادن به روحیه تنوع طلبی این قشر از جامعه ـ که فی‌نفسه امری منفی نیست ـ کرده‌اند؟ حفظ حجاب و عفاف منافاتی با تنوع رنگ و فراوانی مد ندارد. نوع پوششی که انتظار داریم می‎تواند هم به‌روز باشد و در عین حال از حدود شرع و عرف تجاوز نکند.

دختری که قصد دارد به سمت پوشش اسلامی بیاید، اما در بازار با فقدان لباس مورد نظرش مواجه شود باید دست به چه انتخابی بزند؟ متاسفانه لباس مناسبی که حجاب او را حفظ کند با قیمت بالایی بفروش می‌رسد حال آنکه لباس‌های نازل نامناسب با تنوع رنگ و مد بالایی عرضه می‌شود. با توجه به نسبت نامعقول سطح درآمد خانواده‌ها و قیمت بالای چادر و مانتو‌های مناسب می‌توان دریافت که با مشکل اساسی و بغرنجی روبه‌رو هستیم.

سیاست‌گذران فرهنگی اگر در برنامه‌های خود علی‌الظاهر نگاه سختگیرانه‌ای به حفظ حجاب دارند و با اعمال جرایمی که در دراز مدت بازدارنده نیست قصد دارند با پدیده بی‌حجاب مقابله کنند. باید فکری به حال بازار مد و لباس نیز داشته باشند و طراحان و فعالان این حوزه را که ظاهرا در مورد حجاب و عفاف دغدغه‌ای ندارند را به تکاپو و حرکت وا دارند.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار