یادداشت/ رسول شادمانی

خبرگزاری دفاع مقدس؛ برای دیروزِ پرافتخار، برای فردایِ پرامید

در جهان امروز و در جنگِ جهانی امروز رسانه راهبردی‌ترین سلاح در دست حاکمان و تعیین‌کننده‌ی اقتدار حاکمیت‌هاست؛ چه آنان که خصمانه درپی تهاجمند و چه مدافعان.
کد خبر: ۵۹۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱ - 23May 2023

خبرگزاری دفاع مقدس؛ برای دیروزِ پرافتخار، برای فردایِ پرامیدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ جهان عاری از جنگ، جهانی زیباست که گویی آدمی در اعصار مختلف و با وجود نعمات بی‌انتهای خداوندی، هرگز آن را تجربه نکرده است. جنگ نمی‌تواند بخش ذاتی انسان بودن باشد، اما همواره جزو لاینفک حیات بشری بوده است. عده‌ای درپی زیاده‌خواهی تاخته‌اند و متهاجم بودند و عده‌ای نیز درپی دفاع و گاه احقاق حق، ایستاده‌اند. در این مسیر کُهَن، گویی تنها نحوه و نوع جنگ‌ها تغییر کرده است و لاجرم جنگ وجه مشترک دوره‌های مختلف بشری بوده است.

مشهودات و بقایای باستانی گواه از نبرد نئاندرتال‌ها در دوره‌های نخستین بشری با توسل به زورِ بازو و ابزاری، چون سنگ و چوب و چماق دارد که با تکامل بشر و پیشرفت صنایع، نیزه و شمشیر، و بعد‌ها تیر و تفنگ، میادین جنگ انسانِ متعالی را تسخیر کرده است. با ورود انسان به عصر مدرنیته و توسعه‌ی تکنولوژی، ابزار و واژه‌هایی چون اتم و انرژی هسته‌ای در دایرة‌المعارف جنگ جهان به منصه‌ظهور رسید و درپی آن دنیا ناامن‌تر شد.

دنیای پسامدرن اما، ساختار میادین نبرد و تجهیزات جنگ را تغییری ماهوی داد. جنگ در این جهان همچنان ادامه دارد. هدف، ذهن انسان و میدان جنگ، حوزه‌ی فرهنگ و باورهاست که موثرترین، کاربردی‌ترین و قدرتمندترین ابزار این کارزار بلاشک اَبَروسیله‌ای به نام «رسانه» است. در جهان امروز و در جنگِ جهانی امروز رسانه راهبردی‌ترین سلاح در دست حاکمان و تعیین‌کننده‌ی اقتدار حاکمیت‌هاست؛ چه آنان که خصمانه درپی تهاجمند و چه مدافعان.

با مرور بر زندگی بشر و تاریخ جنگ‌ها و رخداد‌ها در اعصار مختلف، به گواهی تاریخ، ایرانیان به عنوان انسان‌هایی متمدن هرگز متخاصم و متهاجم نبودند و همواره به‌عنوان مدافع در برابر اهریمن ایستاده‌اند و مقاومت کرده‌اند. مشهورترین، متبلور‌ترین و معاصرترین گواهی بر استقامت و ایستادگی مردمان این سرزمین، کارزار هشت سال دفاع مقدس است که با تهاجم دشمن، ناگهان یک ملت رزمنده شدند و ماندگارترین حماسه‌ی تاریخ را به ثبت رساندند.

در همین راستا و در ادامه‌ی مسیر ایستادگی در عرصه نبردِ دنیای مدرن و معاصر، با هدف حفظ باور‌های یک ملت و انتقال ناب‌ترین مفاهیمی که انسان آشفته‌ی امروز بیش از هر زمان به درک آن نیاز دارد، نبرد رسانه‌ای را با تکیه بر غیرتی نهادین و تأسی به آرمان‌های والای الهی و انسانی در پیش گرفتیم.

در این گذر و متأثر از اهداف مذکور، رسانه‎ای با نامی متجلی به عرصه فرهنگی کشور معرفی شد، تحت عنوان «خبرگزاری دفاع مقدس»؛ رسانه‌ای به قداست خونِ پاکِ پاکترین مردمان روزگار امروز.

با تدابیر رئیس و مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در راستای تحقق مأموریتی برگرفته از نام این بنیاد، در دوم خرداد سال ۱۳۹۲ خبرگزاری دفاع مقدس رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. آن روز‌ها شاید کمتر کسی متصور بود که این رسانه‌ی نوپا بتواند جایگاهی به بزرگی نام خود بیابد؛ تصوری که در آغازین روز‌های جنگ از مقاومت و ایستادگی ملت می‌رفت.

آن روز‌ها مأموریت تعیین شده برای این رسانه، موضوعاتی پیرامون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. در آن ایام هنوز واژه‌ای تحت عنوان «مدافعان حرم» به ادبیات حماسی‌مان وارد نشده بود. سر و کله‌ی بی‌مقدارِ داعش با شیوه‌های منحصر و وحشیانه‌ی جنگی که پیدا شد، مردان مقاوم سرزمین پارسی گردوغبار از زره‎هاشان زدودند. مدافعان حریم آل‌الله از جای‌جای کشور راهی سرزمین‌های مقاومت شدند و باز کوچه و خیابان‌های شهر نقش اقاقی‌های عاشق را به خود گرفت.

با پیدایش داعش، «جبهه مقاومت اسلامی» واژه‌ای آشنا و مسئولیتی به مأموریت خبرگزاری نوپای دفاع مقدس افزون شد، و شاید انگیز‌ه‌ای دوچندان در اراده‌ی متولیان و خاصه دست‌اندرکاران این رسانه برای ادامه‌ی مسیری روشن تا امروز؛ و امروز دوم خرداد ۱۴۰۲ «خبرگزاری دفاع مقدس» با نگاهی بلند به مسیر پرفروغ پرچم‌داران این طریق منور و با امید به فردایی منتهی به ظهوری جهانشمول، گام به دهه‌ی دوم فعالیت خود می‌گذارد.

انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها