فرصت‌های اقتصادی زمرد استوا

سفر رئیس‌جمهور به اندونزی فرصت‌های فراوانی را پیش روی ایران قرار خواهد داد.
کد خبر: ۵۹۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ - 25May 2023

فرصت‌های اقتصادی زمرد استوابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اندونزی یکی از اقتصاد‌های نوظهور شرق آسیا با حجم تجارت بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است. بخش قابل توجهی از قدرت اقتصادی این کشور معطوف به حوزه فناوری است که ایران می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

این کشور بازار بزرگ دارو و تجهیزات پزشکی است و نیاز مبرمی به انرژی و نفت دارد، به طوری که پانزدهمین مصرف‌کننده انرژی دنیاست که کشورمان می‌تواند تامین‌کننده نیاز اندونزی باشد. در همین راستا ایران تجارت ۲۰ میلیارد دلاری را با این کشور هدفگذاری کرده است.

رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی خود، تهران را به مقصد جاکارتا، پایتخت اندونزی ترک کرد. امضای اسناد همکاری در بخش‌های مختلف، دیدار با مقامات و روسای مجلس نمایندگان و مشورتی، نشست با تجار و فعالان اقتصادی ۲ کشور، گفتگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیسی به اندونزی است. تجارت غیرنفتی ایران و اندونزی سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید که ۸۴۷ میلیون دلار سهم صادرات و ۱۱۹ میلیون دلار سهم واردات کشورمان بوده است.

سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در آستانه سفر رئیس‌جمهور به اندونزی اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۵۸ تن کالا به ارزش ۹۶۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۲۶ دلار بین ایران و اندونزی کالای غیرنفتی تبادل شد که یک میلیون و ۷۲۵ هزار و ۳۴۰ تن به ارزش ۸۴۶ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۵۵ دلار صادرات کالای ایرانی به اندونزی و ۹۳ هزار و ۲۱۹ تن کالا به ارزش ۱۱۸میلیون و ۶۲۲ هزار و ۹۷۱ دلار واردات ایران از اندونزی بوده است.

وی درباره کالا‌های صادراتی ایران به اندونزی گفت: بیش از ۹۵ درصد صادرات ایران به اندونزی در سال ۱۴۰۱ محصولات فولادی و آهنی بوده و ۵ درصد دیگر شامل خرما، کشمش، ادویه، زعفران، سنگ مرمر، مشتقات پتروپالایشگاهی، قیر، مواد شیمیایی، کف‌پوش، دارو، سنگ فیروزه، روی، اجزای هواپیما، تلمبه‌های گریز از مرکز، دوربین چشمی و دستگاه‌های علائم حیات و تجهیزات پزشکی بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت همچنین درباره کالا‌های وارداتی از اندونزی در سال گذشته بیان داشت: ماهی‌های زینتی، نارگیل، قهوه، ادویه، روغن پالم، روغن نارگیل، گلیسرول، پودر کاکائو، انواع پودر خوراکی، آب اکسیژنه، واکسن، مواد شیمیایی، الکل‌های صنعتی، پلیمر‌های پروپیلن، براق‌کننده سطوح، لوله و شیلنگ، ورق کائوچو، تسمه، انواع لاستیک، زغال چوب، تخته فیبری، خمیر چوب و کاغذ، کاغذ و مقوا، قرقره، پنبه، نخ، پارچه، فولاد ضدزنگ، شنی ماشین‌آلات راه‌سازی، موتور و لوازم یدکی خودرو، پرینتر، لوازم منفصله و یدکی موتوسیکلت، لوازم الکتریکی خودرو و تجهیزات پزشکی کالا‌های وارداتی ایران از پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در سال گذشته بود.

وی درباره صادرات ۱۰ ساله ایران به اندونزی گفت‌: در آغاز دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰، بالاترین میزان صادرات ۱۰ سال گذشته به اندونزی رخ داده که این میزان یک میلیارد و ۸۱ میلیون و ۵۰۱ هزار دلار بوده، در سال ۹۹ صادرات به اندونزی ۶۷۴ میلیون دلار، سال ۹۸ حدود ۹۱۵ میلیون دلار، سال ۹۷ هم ۷۵۵ میلیون دلار، سال ۹۶ حدود ۶۴۹ میلیون دلار، سال ۹۵ حدود ۱۷۳ میلیون دلار، سال ۹۴ حدود ۹۶ میلیون دلار، سال ۹۳ حدود ۷۰ میلیون دلار و سال ۹۲ هم ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است که نشان‌دهنده رشد ۱۸ برابری صادرات ایران، در این دوره ۱۰ساله بوده است.

لطیفی درباره میزان واردات ۱۰ ساله از اندونزی نیز اظهار داشت: بیشترین میزان واردات از اندونزی در ۱۰ سال گذشته، مربوط به سال ۹۶ با ۲۶۴ میلیون دلار بوده و بعد از آن سال ۹۵ با ۱۹۲ میلیون دلار واردات انجام شده، در سال‌های ۱۴۰۰ حدود ۱۱۵ میلیون دلار، سال ۹۹ حدود ۷۸ میلیون دلار، سال ۹۸ حدود ۵۷ میلیون دلار، سال ۹۷ حدود ۱۳۲ میلیون دلار، سال ۹۴ حدود ۱۱۰ میلیون دلار، سال ۹۳ نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار و سال ۹۲ نیز ۹۷ میلیون دلار کالا از کشور اندونزی به کشورمان وارد شده است.

تجارت اندونزی

اندونزی با جمعیت ۲۶۷ میلیون و ۶۶۳ هزار نفر بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان است و اقتصادی به نسبت قوی دارد. در سال ۲۰۲۱ برحسب تولید ناخالص داخلی شانزدهمین کشور جهان بود و بر حسب صادرات بیست‌وهفتمین کشور دنیا. اقلام عمده صادراتی این کشور بریکت زغال سنگ، پالم اویل، فروآلیاژ‌ها و فولاد است که مقاصد عمده آن‌ها چین، ایالات متحده، ژاپن، هندوستان و سنگاپور هستند.

اقلام عمده وارداتی اندونزی شامل فرآورده‌های نفتی، نفت خام، واکسن، خون، آنتی‌سرم، موتور‌ها و قطعات نقلیه می‌شود و مبدا آن‌ها از چین، سنگاپور، ژاپن، ایالات متحده و مالزی است. بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، این کشور ۱۰ توافقنامه تعرفه‌ای با کشور‌های جهان دارد و عدد قابل توجه ۸۹ میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۳۲۷ هزار دلار از واردات کالا به این کشور معافیت کامل گمرکی دارند، با این وجود فضای کسب وکار این کشور وضعیتی مناسب ندارد و رتبه ۷۳ جهانی را کسب کرده است. تراز تجاری این کشور مثبت ۱۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار است.

این کشور در حال حاضر رشد اقتصادی متوسط ۴.۹ درصد (از سال ۲۰۰۰ به بعد) دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. اندونزی به عنوان پانزدهمین مصرف‌کننده انرژی جهان، تنها تولیدکننده هواپیما در جنوب شرق آسیا و قرارگیری تنگه مالاکا در کنار آن، ظرفیت بسیار فراوانی برای توسعه اقتصادی ایران به همراه دارد.

سفر به اندونزی

سفر رئیس‌جمهور به اندونزی فرصت‌های فراوانی را پیش روی ایران قرار خواهد داد. نیاز اندونزی به واردات انرژی به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی جهان، ایجاد زمینه برای فعالیت تجار ایرانی در «آسه‌آن» به واسطه اندونزی، نیاز این کشور به دارو و تجهیزات پزشکی، امکان انتقال فناوری روز دنیا توسط اندونزی به کشور در حوزه‌های مختلف مانند صنعت هواپیماسازی، صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه در حوزه ساخت نیروگاه در اندونزی در کنار بازاری با جمعیت ۲۷۷ میلیونی از جمله فرصت‌های این سفر است.

امضای ۱۱ سند همکاری بین ایران و اندونزی

اسناد همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز بین ایران و اندونزی در حضور رؤسای جمهوری ۲ کشور امضا شد.

آیین امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی دیروز (سه‌شنبه دوم خردادماه) برگزار شد و مقام‌های ۲ کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند.

تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضاشده میان وزیران امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

اسناد همکاری امضا شده در حضور رؤسای‌ جمهوری ۲ کشور رونمایی شد.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها