صفری:

آمریکایی‌ها برای تبلیغ فرهنگ خود در روسیه غرب‌گرایی را تبلیغ می‌کردند

سفیر سابق کشورمان در روسیه گفت: آمریکایی‌ها برای تبلیغات رسانه‌ای و ترویج فرهنگ خودشان در روسیه برای یک شبکه روسی که غرب‌گرایی را تبلیغ می‌کرد با اطلاع مقامات روسی به طور مستقل ماهواره به فضا پرتاب کردند در حالی که زمانی که من از یکی از کارخانه های روسیه بازدید کردم بالغ بر دو هزار ماهواره داشتند.
کد خبر: ۶۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ - 03January 2016

آمریکایی‌ها برای تبلیغ فرهنگ خود در روسیه غرب‌گرایی را تبلیغ می‌کردند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس سومین جلسه از سلسله نشستهای هنر- واقعیت ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین، با موضوع بررسی سوژه های فیلمسازی، نفوذ استکبار در کشورهای مختلف با حضور مهدی صفری، سفیر سابق کشورمان در روسیه،  اتریش، آلمان، چین، معاونت سابق وزیر خارجه در امور اروپا و امریکا برگزار شد.

صفری در ابتدای این نشست با اشاره به دوره سفیری خود در کشور روسیه از سال 1994 تا سال 2001 گفت: درباره شوروی باید ببینیم که امریکا با چه فاکتورها و روش هایی توانست شوروی را به فروپاشی بکشاند.

وی ادامه داد: امریکا با توجه به تئوری خودش که به دنبال ابرقدرتی در دنیا بود، در صدد فروپاشی و تضعیف بلوک شرق و در رأس آن شوروی بود و برای این منظور عوامل خود را از کانادا و نیویورک به شوروی فرستاد.

سفیر سابق کشورمان در روسیه بیان کرد: بوریس یلتسین رئیس جمهور سابق روسیه که مورد تأیید غرب بود، در کتاب خاطرات خود میگوید زمانی که می خواستم کابینه دولتم را تشکیل دهم، بوش پدر با من تماس گرفت و خواهش کرد که سه نفر آقای ایگور گایدر، چورپوف و چوزیرو را در کابینه دولت بگذارم.

وی افزود: این افراد که همگی یهودی بودند از طرف یلتسین در پستهای حساس و کلیدی گماشته شدند به طوری که گایدر به عنوان معاون اول، چورپوف به عنوان نخست وزیر و چوزیرو به عنوان وزیر و مسئول خصوصی سازی دولت انتخاب شدند.

صفری بیان کرد: این سه نفر که به غرب و امریکا تمایل داشتند از طریق اقدامات خود زمینههای وابستگی روسیه را به خارج فراهم کردند به صورتی که بعد از انتخاب این افراد، پایگاهها و ارتباطات روسیه در دنیا جمعآوری و به داخل کشور انتقال داده شد، در زمینه خصوصی سازی هم تمام کارخانه ها و منابع اقتصادی در دست الیگارشیها قرار گرفت.

وی اظهار داشت: امریکایی ها برای تبلیغات رسانهای و ترویج فرهنگ خودشان در روسیه برای یک شبکه روسی که غربگرایی را تبلیغ میکرد با اطلاع مقامات روسی به طور مستقل ماهواره به فضا پرتاب کردند در حالی که زمانی که من از یکی از کارخانه های روسیه بازدید کردم بالغ بر دو هزار ماهواره داشتند.

صفری ادامه داد: بر اثر سیاستهایی که افراد نفوذی امریکا در دولت روسیه دنبال کردند، نفوذ و ارتباط این کشور با کشورهایی مثل وینتام، کره، هند، سوریه، ایران و فلسطین کم شد و حتی صلح ننگین فلسطین بوجود آمد در حالی روسیه در فلسطین، نفوذ بالایی داشت.

 سفیر سابق کشورمان در آلمان، اظهار داشت: در شرایطی که روسیه هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تضعیف و وابسته شده بود، هنری کیسینجر و برژینسکی به رئیس جمهور وقت امریکا گفتند که چنین شرایطی بهترین فرصت برای توسعه ناتو و محاصره روسیه است.

وی اضافه کرد: با تداوم این شرایط مجلس دومای روسیه که در دست ملیگراها و کمونیستها بود با فشارهایشان باعث برکناری نخست وزیر این کشور و روی کار آمدن پریماکوف که سابقه فعالیت در سرویسهای اطلاعاتی روسیه را داشت، شدند.

صفری در همین باره بیان کرد: پریماکوف که فردی کمونیست و وطن پرست بود تا حدودی توانست سیاست خارجی روسیه را بهبود بخشد.

سفیر سابق کشورمان در اتریش اظهار داشت: بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری یلتسین، امریکایی ها که می دانستند به دلیل تحقیرهایی که مردم روسیه در این دوره تجربه کردند، در انتخابات ریاست جمهوری به یلستین رأی نمی دهند، گروهی را به روسیه فرستادند که به مدت دوماه فقط یک موضوع را برای مردم این کشور تبلیغ می کردند که اگر به یلستین رأی ندهید، دوباره کمونیستها حاکم می شوند.

صفری اضافه کرد: با همین تبلیغات دوباره یلستین رئیس جمهور روسیه شد، اما در این دوره،گروه های ثروتمند که کارهای پریماکوف را به زیان خود می دیدند، از طریق ارتباط گرفتن با دختر یلستین باعث برکناری پریماکوف شدند.

وی بیان کرد: این تغییرات ادامه داشت تا نهایتا ولادیمیر پوتین از افراد سرویس اطلاعاتی روسیه بود به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و توانست با سیاستهای محکمی که در پیش گرفت سیاست خارجی این کشور را بهبود بخشد.

صفری اضافه کرد: در دوره وزارت پوتین و بعدها ریاست جمهوری وی امریکایی ها که پوتین را همسوی خود نمی دیدند و از طرفی بدنبال تئوری ابرقدرتی خود بودند، بدنبال تجزیه این کشور برآمدند اما سیاستهای محکمی که پوتین در قبال اقدامات غرب مثل نصب سپر موشکی و موضوع اوکراین گرفت مانع از تحقق اهداف آنها شد، به عنوان مثال در موضوع اوکراین و اشغال کریمه، از من پرسیدند که روسیه از کریمه می گذرد پاسخ دادم روسیه از مسکو می گذرد ولی از کریمه نه چون از این طریق به آبهای آزاد ارتباط دارد.

وی در جمع بندی سیاستهای نفوذ استکبار در روسیه گفت: غرب با استفاده از تبلیغات رسانهای، گسترش احزاب وابسته، ایجاد مسائل اجتماعی، دامن زدن به مسائل قومیتی از طریق عوامل نفوذی، ایجاد وابستگی اقتصادی و علمی و ... سعی در نفوذ و اعمال سیاستهای خود در این کشور کرد.

سفیر سابق کشورمان در اتریش در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برنامه های توسعه اقتصادی که کشور چین از 1978 شروع کرد، گفت: چین برخلاف روسیه که ابتدا توسعه سیاسی را در دستور کار قرار داد، تمام احزاب را به جز حزب حاکم کمونیست ممنوع کرد و توسعه اقتصادی را پیش گرفت به طوری که از 20 میلیارد دلار ذخیره ارزی در سال 1996 به 4500 میلیارد دلار ذخیره ارزی در سال 2013 دست یافتند.

وی در همین باره ادامه داد: چین 320 میلیارد دلار تراز مثبت اقتصادی دارد که از این میزان نیز 260 میلیارد دلار فقط به صادرات به امریکا و اروپا مربوط می شود.

صفری بیان کرد: علت این که چین توانست به این صورت توسعه یابد و امریکایی ها نتوانند کاری کنند این بود که امریکا در خاورمیانه و نیز با کشورهای مثل روسیه و ایران درگیر بود و از توسعه چین غافل شده بود و همین توسعه باعث شد که آنها به فکر مهار چین باشند.

وی در همین باره ادامه داد: امریکایی ها از چهار سال پیش تاکنون به اختلافات ارضی در چین دامن می زنند و از طرفی از طریق با کشورهایی مثل کره جنوبی، هند، میانمار و ... در صدد محاصره چین هستند، اما چینی ها هم در کنار توسعه اقتصادی توسعه نظامی را هم پیگیری می کنند و بر همین اساس، راهبرد نظامی خود را به تقویت نیروی دریایی با هدف حفاظت از تجارت گستردهشان تغییر داده اند.

صفری اضافه کرد: به عنوان مثال هیلاری کلینتون می گفت چین بدون مشورت ما در آفریقا سرمایه گذاری زیادی کرده است بنابرین امریکا برای متوقف کردن نفوذ اقتصادی چین در کشورهای آفریقایی، نا امنی را در کشورهایی مثل سودان که چین از آن نفت وارد می کرد گسترش داد و بعد از تجزیه این کشور دیگر چین نتوانسته است از این کشور نفت وارد کند.

وی بیان کرد: در ماجرای شیوع بیماری ابولا در آفریقا نیز چین به خاطر منافعش، بیشترین پزشک را به کشورهای آفریقایی فرستاد اما بر اثر این اتفاقات نتوانستند در برخی از این کشورها حضور داشته باشند.

سفیر سابق کشورمان در روسیه اظهار داشت: علاوه بر این موضوعات، توسعه اقتصادی چین نیز باعث ایجاد فاصله طبقاتی زیاد، گسترش جمعیت شهرنشین، ناهنجاری های اخلاقی و گسترش فرهنگ غربی در این کشور شد.

وی با اشاره به این که زمانی در چین اگر پزشک مردی می خواست نبض بیمار زنی را بگیرد، پرستارهای زن این کار انجام می دادند، بیان کرد: دولت چین برای مقابله با این معضلات، به صورت جدی به مبارزه با فساد و ترویج اخلاق گرایی در کشورشان اقدام می کنند.

صفری در پایان سخنانش گفت: درباره این که مقابله امریکا و چین چه آینده و نتیجه ای خواهد داشت نیاز به تامل و بحث بیشتری است.

بعد از سخنان دکتر صفری، حاضران نیز نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.

نظر شما
پربیننده ها