خبر شبکه‌های مجازی درباره "آلوده شدن مواد غذایی به ویروس ایدز" کذب است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده کردن مواد غذایی به ویروس ایدز نداشته‌ایم.
کد خبر: ۶۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ - 13January 2016

خبر شبکه‌های مجازی درباره

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، خسرو صادق نیت در پاسخ به این پرسش که آیا شایعاتی که در فضای مجازی درباره آلوده کردن برخی مواد غذایی به ویروس ایدز، منتشر شده، صحت دارد، گفت: هیچ گزارشی در این زمینه به وزارت بهداشت ارائه نشده بنابراین نمی توانیم این شایعات را تایید کنیم.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که ویروس ایدز نمی تواند مدت زیادی در خارج از بدن زنده بماند و اگر از مسیری از غیر از پوست یا مخاط وارد بدن شود، نمی تواند در بدن افراد بیماری ایجاد کند.

ویروس ایدز از چهار طریق سرنگ آلوده و عبور از پوست و مخاط زخم شده، رابطه جنسی غیر ایمن، خون آلوده و مادر آلوده به جنین منتقل می شود.

صادق نیت گفت: اگر ویروس ایدز از طریق خوراکی وارد بدن شود، در مواجهه با اسید معده از بین می رود و کشته می شود بنابراین اگر هم احیانا در جایی ویروس ایدز وارد مواد غذایی شود جای نگرانی نیست و نمی تواند بیماری را منتقل کند، هر چند رخ دادن چنین اتفاقی را تایید نمی کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ویروس ایدز فقط در صورتی که زنده مانده باشد و با زخم های باز روی پوست یا مخاط بدن برخورد کند، می تواند فرد را آلوده کند، در غیر این صورت جای نگرانی نیست و مردم نباید به چنین شایعاتی توجه کنند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون30 هزار و 183 نفر کشور به عفونت HIV/ایدز مبتلا شده اند، از این تعداد که آمار تجمعی از سال 65 است، حدود هفت هزار و 387 نفر جان خود را از دست داده اند و 9 هزار و 394 نفر وارد فاز بیماری ایدز شده اند و حدود 14 هزار تفر HIVمثبت و ناقل ویروس هستند.

سرنگ آلوده عامل ابتلای 67 درصد کل مبتلایان بوده است، 18درصد از طریق رابطه جنسی غیر ایمن مبتلا شده اند و دو درصد موارد انتقال نیز از طریق مادر به جنین صورت گرفته است. عامل انتقال در 13درصد موارد نیز نامشخص است.

با توجه به انگ بیماری ایدز تعداد زیادی از افراد مبتلا به HIVدر کشور ناشناخته مانده اند و بر اساس برآوردهای موجود حدود 100 هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند که حدود 70هزار نفر آنها ناشناخته مانده و می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند.

طی سالهای اخیر الگوی انتقال جنسی HIVنسبت به روشهای دیگر انتقال این ویروس پیشی گرفته است.

منبع:نسیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار