«فاروق امینی» جرایم رژیم بعث عراق را بررسی می‌کند

«جنایت رژیم بعث در کردستان عراق از منظر حقوق بین‌الملل کیفری» کتابی است درباره جنایات رژیم بعث عراق در کردستان عراق که این واقعه را با نگاهی جرم شناسانه در سطح بین الملل بررسی می‌کند.
کد خبر: ۷۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ - 16February 2016

«فاروق امینی» جرایم رژیم بعث عراق را بررسی می‌کند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، کتاب «جنایت رژیم بعث در کردستان عراق از منظر حقوق بینالملل کیفری» تالیف فاروق امینی از سوی انتشارات نیان منتشر شد.

این کتاب در سه فصل نوشته شده است؛ فصل نخست درباره مفاهیم و کلیات حقوق بینالملل کیفری، ساختار اجتماعی ـ جغرافیایی کردستان عراق، تاریخچه تشکیل حزب بعث و جرایم خاص بینالمللی از قبیل ژنوساید، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی است. فصل دوم به بررسی ماهیت جرایم ارتکابی رژیم بعث در کردستان عراق میپردازد و در فصل سوم صلاحیت محاکم کیفری برای رسیدگی به جرایم رژیم بعث مورد بررسی قرار گرفته است.

جنایاتی که رژیم بعث و در رأس آن صدام حسین در طول زمامداریش در عراق و به ویژه در منطقه خودمختار کردستان مرتکب شدند کاملاً مشخص و بر همه مبرهن است، اما چیزی که باعث تعجب و کنجکاوی میشود، عدم توجه و غفلت مجامع بینالمللی حقوق بشری نسبت به این فجایع در زمان ارتکاب این جرایم بوده است.

در این کتاب به طور مختصر به مطالعه این جنایات از دیدگاه حقوق بینالملل کیفری و بررسی ماهیت جرایم ارتکابی توسط رژیم بعث در کردستان عراق پرداخته شده و به صلاحیت رسیدگی به این جرایم نیز از لحاظ محاکم بینالمللی اشاره شده است. اینکه این جنایات از دیدگاه حقوق بینالملل و اسناد بینالمللی دارای اوصاف و تعاریفی هستند و آیا این جنایات، کنوانسیونها و پروتکلهای بینالمللی را از لحاظ جرایم علیه بشریت و نسلکشی و جرایم جنگی نقض کرده یا نه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

با بررسی این اسناد و کنوانسیونها و همچنین جرایم خاص بینالمللی مشخص شد، جنایاتی که رژیم بعث در کردستان عراق مرتکب شده، ناقض تمام اسناد و کنوانسیونهای مربوط بوده و شامل جنایات علیه بشریت، نسل کشی و جرایم جنگی نیز میشود و برای رسیدگی به این جرم و جنایتها محاکمی با صلاحیت جهانی لازم است. با توجه به اینکه این جنایات و جرایم بینالمللی مرتبط با صلح و امنیت جهانی بوده، هیچوقت مشمول مرور زمان قرار نمیگیرند و در هر زمان قابل رسیدگی هستند.

نظر شما
پربیننده ها