دفاع پرس گزارش می‌دهد/

تکاوران ارتش از کدام خودروهای تهاجمی در نقاط صفر مرزی استفاده می‌کنند؟

نیروی زمینی ارتش متناسب با ماموریت‌های عملیاتی خود در تامین امنیت نقاط صفر مرزی از برخی خودروهای تهاجمی دارای قابلیت‌های خاص استفاده می‌کند.
کد خبر: ۷۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 06April 2016

تکاوران ارتش از کدام خودروهای تهاجمی در نقاط صفر مرزی استفاده می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، ارتش جمهوری اسلامی بهعنوان یکی از مهمترین ارکان نیروهای مسلح، حفظ امنیت خطوط مرزی کشور را عهدهدار است و در این راستا به تناسب نوع تهدیدات، تدابیر لازم را جهت مقابله و ایجاد بازدارندگی اتخاذ میکند.

نیروی انسانی کارآمد، توپخانه متحرک، توپخانه ثابت، استفاده از انواع خودروهای سبک تهاجمی، بهرهگیری از توان زرهی، استفاده از سامانههای پهپادی (تهاجمی-شناسایی) و بهرهگیری از تجهیزات بالگردی مهمترین مواردی هستند که بنا به نوع تهدید در راستای ایجاد امنیت در نقاط مرزی از آنها استفاده میشود.

یگانهای واکنش سریع همواره بهعنوان یکی از مهمترین نیروها، در پشتیبانی از مرزداران آماده و پادر رکاب مطرح هستند؛ که برای اجرای ماموریتهای خود در انواع زمینهای رملی، شنی، صحرایی و کوهستانی نیازمند بهرهگیری از خودروهای تهاجمی با قابلیت رهنوردی مضاعفاند؛ که در ذیل به بخشی از این توانمندی ارتش جمهوری اسلامی که وظیفه برقرای امنیت در مرزهای غرب و جنوب غربی کشور را دارد، اشاره میشود.

قابلیت های خودروی "سفیر" در میادین رزم

طراحی این خودرو تاکتیکی که وزنی حدود یک و 4 دهم تن دارد، به نحوی صورت گرفته که امکان نصب و استفاده از انواع تسلیحات و موشکهای ضد زره مانند طوفان، توسن و دهلاویه، تفنگ 106 میلیمتری، موشکانداز تاو، راکتانداز 107 میلیمتری، موشکانداز مالیوتکا را داراست.

خودروی جیپ 1.4 تنی سفیر از خودروهای تاکتیکی نیروی زمینی کشورمان محسوب میشود، که جعبهدنده آن از نوع مکانیکی سینکرونیزه بوده و در دو نوع فرمان هیدرولیکی و معمولی طراحی شده است.

مینی کاتیوشا منصوب بر خودرو "سفیر"


این خودرو که قطعات آن بهطور کامل در داخل کشور تولید میشود، با اندک تغییر و نصب تجهیزات فرماندهی، قابلیت اجرای ماموریت ارتباطی و مدیریت صحنه نبرد و  میدانهای عملیاتی را پیدا میکند.


تفنگ 106 محمول بر خودرو "سفیر"

 

موشک انداز "تاو" منصوب بر خودرو "سفیر"

خودرو تهاجمی سمندر قایق تندروی نزاجا در زمینهای رملی

خودرو تاکتیکی سمندر، خودرویی سریع و تهاجمی است؛ که برای اولین بار در جریان رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۰ به نمایش درآمد.

خودروی رملنورد سمندر قابلیت اجرای ماموریت در زمینهای هموار و ناهموار را داراست و همانطور که قایقهای تندرو در آب به اجرای ماموریتهای فوری و ضربتی میپردازند، این خودروها نیز به همان ترتیب در خشکی و هنگام مواجهه با تهدیدات زمینی عمل میکنند.

این خودرو که بهطور معمول توسط یگانهای واکنش سریع مورد استفاده قرار میگیرد، قابلیت نصب سلاحهای سبک و نیمهسنگین آفندی و پدافندی را دارد؛ که در بخش تسلیحات ضد زره میتوان به انواع سامانههای موشکانداز اشاره کرد؛ همچنین تجهیز این خودرو به تیربار پرقدرت "اخگر" بر قابلیتهای رزمی آن در اجرای ماموریتها افزوده است.

اخگر، با کالیبر ۷.۶۲ میلیمتری و ۶ لوله آتش و همچنین بیشینه شلیک 4 تا 5 هزار گلوله بر دقیقه، تیرباری قدرتمند محسوب میشود.

خودرو تهاجمی "سمندر" مجهز به سلاح "اخگر"

این خودرو به علت افزایش طول محورها و بکارگیری تایرهای پهن، از سرعت و قدرت مانور بیشتری نسبت به نمونه کویرنورد آمریکایی که در جنگ خلیج فارس مورد استفاده این کشور قرار گرفت برخوردار است. که متخصصان کشورمان با استفاده از دانش بومی خود توانستند این خودروی تاکتیکی را در بالاترین سطح کیفی تولید کنند.

سمندر که در اجرای ماموریتهای صحرایی از قابلیتهای ویژهای برخوردار است، قابلیت حمل سه رزمنده را داشته و قادر است با نصب انواع موشکاندازها و نارنجکاندازهای ۴۰ میلیمتری بر قابلیتهای رزمی خود بیافزاید.
 

قابلیتهای رزمی خودرو "رنجر"

خودروی رزمی تهاجمی رنجر جهت اجرای ماموریت در مناطق صعبالعبور و جنگهای ناهمتراز طراحی و ساخته شده و قابلیت تسلیح با انواع تیربارهای کالیبر کوچک و متوسط را داراست.

این خودرو که در سازمان جهاد خودکفایی نزاجا ساخته شده است، با افزایش قدرت تحرک یگانهای عملکننده، توان رزمی نزاجا را در مقابله با تهدیدات منطقهای ارتقا داده و قادر است در خطوط تهاجمی دشمن رخنه کند.

6 لول محرم منصوب بر خودروی رنجر

 

قابلیتهای رزمی موتورهای چهار چرخ ATV-500

موتورهای چهار چرخ ATV-500  ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است؛ که با تولید انبوه در اختیار یگانهای عملیاتی ارتش و سپاه قرار گرفته است. آنچه که از شاخصهای این خودرو محسوب میشود توانایی اجرای ماموریت در شرایط مختلف اقلیمی و جغرافیایی است.

نوع ساخت این موتورها به گونهای است که میتوان طیف وسیعی از موشکاندازها و تسلیحات ضد زره را بر روی آن نصب کرد.

این موتورها برای نخستین بار در رژه 29 فرورین سال 89 بهطور عمومی در معرض دید قرار گرفتند و از آن پس پای ثابت رژههای تهران و سایر شهرستانها شدند؛ بهطوریکه در رژه 31 شهریور در اکثر استانها به تعداد زیاد حضور داشتند.


نصب تیربار و نارنجکانداز کاوه بر خودرو ATV-500

این وسیله که به دلیل برخورداری از قدرت تحرک بالا و قابلیت نصب انواع تیربارها، در میدان رزم همچون خط آتش متحرکی عمل میکند، تاکنون در رزمایشهای مختلفی مورد استفاده و تست عملیاتی قرار گرفته است.

ای-تی-وی برای درگیریهای سبک و نیمهسنگین توأم با جابجایی سریع، خصوصاً در مناطق صعبالعبور بسیار مناسب است. از این رو با ایجاد آرایشهای تسلیحاتی مختلف جدید متناسب با مأموریتهای متنوع زمینی این وسیله جای خود را بیش از پیش تثبیت کرده است.

ATV-500 قابلیت نصب انواع نارنجکانداز 30 و 40 میلیمتری، تیربار در کالیبرهای مختلف همچون اخگر، محرم و دوشکا، پرتابگر موشک ضدتانک توفان و دهلاویه، راکتانداز اس-پی-جی-9 و آر.پی.جی 29، را دارد.
 


نمونه مسقف خودرو ATV-500

توانایی ATVها در حرکت راحت و مطمئن در مناطق مختلف از کوهستان گرفته تا صحرا و جنگل، و حمل و نقل هوایی راحت تعداد قابل توجهی از آنها در هواپیماهای ترابری، کارایی این ادوات را بسیار بیشتر کرده و اثرگذاری تعداد کمی از این وسائل را در نبرد با دشمن پر تعداد با بهبود بقاپذیری رزمی بسیار بیشتر میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار