سردار حاجی‌زاده عنوان کرد

ساخت موشک‌های ویژه برای انهدام پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا/ روش تست نقطه‌زنی موشک‌ها

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: تعداد یگان‌ها، سکوهای موشکی و نیز تعداد موشک‌های ما به قدری زیاد است که تا دشمنان بخواهند به خودشان بجنبند، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده و نابود کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 17April 2016

ساخت موشک‌های ویژه برای انهدام پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا/ روش تست نقطه‌زنی موشک‌ها

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده هوا فضای سپاه درباره شهید طهرانی مقدم و توانمندیهای موشکی سپاه اظهار داشت: وقتی جنگی اتفاق میافتد، طرف مقابل با دیدن خرید تجهیزات و تسلیحات جدید دشمن، معمولا باید ناراحت شود؛ ولی ما از خریدهای عراق خوشحال میشدیم.

وی افزود: چون ابتدای جنگ، دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیحاتی در اختیار ما نمیگذاشت، به همین خاطر امید داشتیم عملیاتی صورت گیرد تا طی آن بتوانیم سلاحی را از عراق غنیمت بگیریم.

سردار حاجیزاده با اشاره به جنگ شهرها ادامه داد: وقتی ارتش بعث عراق شهرهای ما را میزد ما هم میبایست در مقابل عکسالعملی نشان میدادیم، تا آنها به این کارشان ادامه ندهند؛ اما زمانی که تصمیم گرفته شد مقابله به مثل کنیم، متوجه شدیم امکانات لازم را برای انجام این کار نداریم.

*هسته اولیه موشکی سپاه با دو سکوی پرتاب و هشت موشک شکل گرفت

وی با بیان اینکه اولین هسته موشکی ما در سال 63 شکل گرفت، اضافه کرد: اگر چه اولین هسته موشکی ما در سال 63 شکل گرفت، اما شاید کسی باور نکند که آن زمان تمام امکانات ما دو سکوی پرتاب و هشت فروند موشک بود که دولت لیبی به ما داده بود.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در ادامه یادآور شد: آن روز که این کمکها از سوی لیبی به ایران شد؛ قذافی به این امید آن امکانات را داد که ما بنا به درخواست اش می بایست چهار فروند از این موشکها را به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس شلیک میکردیم و این هم به علت ضدیتی بود که لیبی با این کشورها داشت.

وی سپس با اشاره به فناوری پیچیده موشک، عنوان کرد: موقعی که یکی از موشکها را باز کردیم تا بتوانیم با بهرهگیری از مهندسی معکوس مشابه آن را بسازیم، متوجه شدیم این کاری بسیار پیچیده است و این کار به این راحتیها هم عملی نمیشود؛ چون داخل آن از تمام فناوریهای روز دنیا استفاده شده بود.

سردار حاجیزاده سپس با اشاره به موضوع اتحاد شرق و غرب در رابطه با موضوع ایران در دوران جنگ سرد، گفت: شاید تنها موضوعی که به جرأت بشود گفت در دوران جنگ سرد شوروی سابق و آمریکا با هم هماهنگ بودند، مسئله ایران بود؛ یعنی هم توان آمریکا و هم توان شوروی سابق به میدان آمد و کمک کردند تا سیستم موشکی تازهتأسیس ایران در جنگ، عقیم شود و نتوانیم هیچ موشکی به سمت عراق شلیک کنیم.

وی در ادامه افزود: به همین خاطر بود که صدام در جمع فرماندهان خود قول میدهد و قسم میخورد خیالشان از بابت موشکهای ایران راحت باشد و بروند در جبهههای زمینی کارشان را ادامه دهند و حملات هوایی را هم شروع کنند؛ چون ایران نمیتواند کاری انجام دهد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه همچنین اظهار داشت: همان گروهی که کار روی مهندسی معکوس ساخت موشک را شروع کرده بودند، با شناختی که به دست آورده بودند، در راهاندازی سیستمهای پرتاب موشک خیلی کمک کردند.

*عراق در 50 روز 170 موشک به سمت ایران شلیک کرد

سردار حاجیزاده با اشاره به حملات وحشیانه موشکی عراق گفت: رژیم بعثی در یک مقطع 50 روزه حدود 170 فروند موشک شلیک کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاشهای شهید طهرانیمقدم در عرصه موشکی بیان کرد: هدفگذاری شهید طهرانی مقدم این بود که باید ما به یک برد 2000 کیلومتری دست یابیم؛ چون اعتقاد داشت رژیم صهیونیستی دشمن ما است و روزی ممکن است با آنها درگیر شویم؛ لذا بهواسطه بعد طولانی مسافت، نیاز داریم تا رژیم صهیونیستی را بتوانیم با موشک مورد هدف قرار دهیم.

سردار حاجی زاده سپس اظهار داشت: بعدها میبینیم موشک سوخت مایع ما شهاب 3 میشود که 1100 کیلومتر برد دارد؛ یعنی باید میبردیم کنار مرز و از آنجا شلیک میکردیم؛ اما بعد توانستیم برد موشکها را به 1350 کیلومتر و 1650 کیلومتر برسانیم و در ادامه موشکهایی با قابلیتهای بالاتر یعنی موشکهای "قدر اف" و "قدر اچ" را با برد 2000 کیلومتر، بسازیم.

* متخصصان موشکی به دنبال نقطه زنی هستند

وی درباره چگونگی رسیدن به مرحله نقطهزنی موشکها هم بیان داشت: ما در ابتدا راکت که میساختیم و شلیک میکردیم به شعاع 20 الی 30 کیلومتر دیدهبان میگذاشتیم تا متوجه شویم محل اصابت کجا است؛ با این حال محل اصابت را پیدا نمیکردیم؛ ولی این نتایج که پر تعداد هم روی داد، کسی را مأیوس نکرد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تأکید کرد: حال امروز وقتی موشکی را شلیک میکنیم و از حاصل اصابت آن به هدف مورد نظر گودالی با دهانه 10 الی 15 متر و گودالی به عمق 7 الی 8 متر ایجاد میشود، متخصصان صنایع موشکی با حضور در محل مورد نظر، مرکز مخروط ایجاد شده را چک میکنند تا ببینند آیا واقعا مرکز مخروط نقطه صفر مختصات داده شده است، یا اینکه خطا دارد.

* ساخت موشکهای ویژه برای انهدام پایگاههای منطقهای آمریکا

وی با بیان این مطلب که بدین شکل ما در حال پر کردن خلأهای موجود هستیم، بیان داشت: بعدها متوجه شدیم برای اینکه اهداف آمریکا در منطقه را در تیر رس داشته باشیم، به موشکهایی با برد 800 کیلومتر هم نیاز داریم؛ ولی نه با مشخصات و اندازههای بزرگ؛ به عبارت دیگر نیاز به موشکی در ابعاد شهاب 3 ولی با برد 800 کیلومتر داشتیم.

* تک تک موشکهای ما به اهداف تعیین شده اصابت می کنند

سردار حاجیزاده گفت: تمام این فعالیت ها در حالی صورت می گرفت که برنامه دشمنان ما این بود که کشوری مثل ایران موشک نداشته باشد؛ به همین خاطر ابتدا جلوی ورود موشک را گرفتند؛ ولی وقتی اولین توانمندی ساخت موشک در کشورمان ایجاد شد، زیرمجموعههای ساخت موشک را تحریم کردند؛ اما هنگامی که دیدند ساخت موشک بومی شده، گفتند سکوهای پرتاب موشک را در مواضع اولیهشان میزنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از این وقتی رصد کردند، متوجه شدند تعداد یگانها، سکوهای موشکی و نیز تعداد موشکهای ما به قدری زیاد است که تا بخواهند به خودشان بجنبند، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده و نابود کردیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اضافه کرد: بر این اساس طرحی را تهیه کردند تا بهعنوان سپر موشکی بتوانند در نقطه اصابت، موشکها را مورد اصابت قرار دهند.  

وی تأکید کرد: مطمئن باشند روزی که بخواهند ما را مورد تجاوز قرار دهند و آتش جنگ را شعلهور سازند، تک تک موشکهای ما به نقاطی که پیشبینی شده، به فضل الهی اثابت خواهد کرد.

*توانمندی موشکی ایران عامل بازدارندگی است

سردار حاجی زاده سپس با طرح سئوالاتی عنوان کرد: چرا دشمنان جرأت نمیکنند تهاجمی علیه ما صورت دهند؟ چرا علیه ما عملیاتی انجام نمیدهند؟ چرا با ما با احتیاط بر خورد میکنند؟ چرا آغازگر جنگ با ایران نیستند؟ در حالی که آمریکاییها آغازگر سه جنگ در منطقه بودند و حتی در برنامههایشان جنگ با ایران هم در دستور کارشان بوده است.

وی در پاسخ به این سؤالات تصریح کرد: آنها چون میدانند ایران به نقطهای رسیده که بسیار تواناست و بازدارندگی را برای خود ایجاد کرده که این هم مرهون تلاشها و کارهایی است که از گذشته شروع شده و کسانی مثل شهید طهرانی مقدم در ایجاد این اقتدار و توانمندی نقش داشتند.

*جوانان شاغل در صنعت موشکی بیشمارند

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در ادامه یادآور شد: در طول 30 سالی که شهید طهرانی مقدم مسئولیت داشته، تعداد بی شماری از جوانان در کنار ایشان پرورش یافتند و الآن دیگر کارها قائم به شخص نیست؛ یعنی اینگونه نیست که با رفتن یک شخص کارها تعطیل شود.  

وی در پایان اظهار داشت: البته ممکن است در کار با اُفتی مواجه شوند، ولی مجدد با سرعت به کار خود ادامه می دهند؛ چون جوانانی که در صنعت تحقیقات موشکی و عملیات موشکی وجود دارند، بی شمارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار