گزارش دفاع پرس از مراسم رونمایی از مجموعه شعرهای حدادعادل؛

حدادعادل: شعر و سیاست مثل غذاهایی هستند که باهم نمی‌سازند/ قزوه: ترانه و تصنیف، پدر شعر انقلاب را درآورده است

مراسم رونمایی کتاب «هنوز هم» که مجموعه شعرهای دکتر غلامعلی حدادعادل عصر روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری رونمایی شد.
کد خبر: ۷۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ - 18April 2016

حدادعادل: شعر و سیاست مثل غذاهایی هستند که باهم نمی‌سازند/ قزوه: ترانه و تصنیف، پدر شعر انقلاب را درآورده است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی کتاب «هنوز هم» مجموعه شعرهای دکتر غلامعلی حدادعادل عصر روز گذشته یکشنبه 29 فروردین95 با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری رونمایی شد.

محسن مومنی شریف در ابتدای این مراسم با اشاره به وجه شاعری حداد عادل گفت: حداد عادل در کنار کارهای بزرگ سیاسی و مدیریتی نسبت به شعر و ادب اهتمام دارند و اشعار زیادی از ایشان در قالب های مختلف منتشر شده است.

وی حدادعادل را شخصیتی متعصب نسبت به فرهنگ و زبان فارسی عنوان کرد و افزود: متاسفایم دَر و دیوار شهر آلوده است به تبلیغاتی علیه علاقه حداد عادل. امیدواریم در همین روزها به خودمان بیاییم چرا که در کشورهای فارسی زبان نسبت به زبان و ادبیات بی اعتنا نیستند.

فاضل نظری در بخش دیگری از این برنامه توصیف هایش را شرح شیدایی و گزارش تماشا عنوان کرد و اظهار داشت: مجموعه شعر «هنوز هم» یکی از اتفاقات خوب بود که چند سال منتظر آن بودم. امروز کمتر با گونه هایی ازشعر مواجه هستیم که همه گونه های شعر در آن باشد؛ لحظاتی با این کتاب زندگی کردم و از حیث زبان لذت بردم که با شعرهایی سروکار داریم که با اینکه امروزی و با زبان امروز سروده شده اند اما در امتداد شعر گذشته هستند.

وی افزود: این مجموعه از حیث توجه به زبان که پیراسته و بدون آرایه های اضافی است قابل توجه است. در این مجموعه با جنسی از غافلگیری مواجه هستیم. استفاده نو از مفاهیم کهن هم این مجموعه را شناسنامه دار کرده است. در این مجموعه موضوعی مثل اخوانیه پرداخته شده است، این شجاعت که هنرمندانه کلمه و شعر را در ساحت دوستی خرج کرده است، ستودنی است چرا که این مسئله کمتر دیده شده است.

نظری گفت: این اتفاقات به خاطر جهانی است که شاعردر آن زیست کرده است. ساحت شعر اینقدر لطیف و زلال است که اخوانیه را گسترش دهد تا همچنان نفس بکشد.عمده شعرهای این مجموعه جنبه تعلیمی، تذکری و هشداری دارد.

علیرضا قزوه در ادامه این مراسم با ذکر این مطلب که فکر می کنم گاهی اوقات واقعیت ها را بگویم از ارزش های کسی کم نمی شود اظهار کرد: ما در روزگاری دهه 60 را آفریدیم و سپس شعر حماسی و عرفانی خلق شدند که نمونه شعر عرفانی را امام می سرودند که مردم را با شعر آشتی دادند اما متاسفانه ترانه و تصنیف، پدر شعر انقلاب را در آورد و ما را از شعر انقلاب دور کرد.

وی ادامه داد: حداد عادل با فرصت کمی که دارد به راویتی برای خلق این مجموعه شق القمر کرده است.

بهاالدین خرم شاهی در ادامه این مراسم برای صبر و حسن خلق آقای حداد عادل در چاپ نکردن این شعرها به مدت 40 سال و سرانجام دادن به این مسئله تبریک گفت. اسم کتاب خوب و نو است و توجه استاد به ردیف هم موضوع قابل تاملی است. جنگ امروز بین شعر نو و کهنه تمام شده است؛ مسئله امروز پیرامون غزل است. شعر خوب شعری است که وقتی خوانده می شود تمام نمی شود و آن شعر بارها خوانده می شود.

علیرضا مختارپور به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: نمی دانم درباره حداد عادل چه چیزی بگویم! بگویم که ایشان خیلی مقاوم هستند و مقاومت کردند تا خلاف اخلاق در دوران سیاسی به وجودشان وارد نشود. ایشان عاشق فارسی و ایران است و هیچ وقت این مسئله را فراموش نکرده است. حداد از مدیرانی نیست که وقتی از آن ها سوال شد که آخرین کتابی که خواندید چه بود بگویند سه سال است کتابی به پایان نبرده ایم.

حداد عادل در پایان این مراسم گفت: خدا را شکر می کنم که مسلمان، ایرانی و فارسی زبان هستم و می توانم از میراث هزار ساله شعر و نثر فارسی بهره ببرم. زبان فارسی جلوه ارزشمندی از میراث فرهنگی و تاریخی و هویت ماست. شعر در فرهنگ ما نشانه فرهیختگی است و بزرگان ما در هر دانشی با شعر بیگانه نبوده اند. شعر، جلوه هویت و روح  ایرانی است.

وی اظهار کرد: شعر و سیاست همانند خوردن غذاهایی است که با هم سازگاری ندارند و تاخیر در انتشار آن نیز به همین دلیل بود و البته من دوست داشتم وقتی دفتر شعرم منتشر می شود درباره کسانی که آن ها را دوست دارم شعر داشته باشم. مدت ها بود که دوست داشتم قصیده ای درباره پیامبر بگویم که به شکر خدا به انجام رسید. غزل دیگری که دوست داشتم در این مجموعه بیاید برای امام حسین علیه السلام بود که در این اوخر تمام شد.

حداد عادل عنوان کرد: من در این مجموعه شعر سعی کردم خودم باشم. اگر باری امام، رهبری، مادرم و... شعر گفته ام سعی کرده ام خودم باشم. من به زبان فارسی و شعر فارسی عشق می ورزم و از بی توجهی های این روزگار رنج می برم. این روزها فکر می کردم بعضی ها اعتقاد دارند لابد بی جهت استفاده کردن از لغات انگلیسی این گونه است که کالای خارجی مصرف کرده اند.

نظر شما
پربیننده ها