اختتامیه طرح شهیدپژوهی در مشهد مقدس برگزار شد

آیین اختتامیه طرح شهید پژوهی برای دومین سال متوالی توسط آموزش و پرورش استان خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸ - 30April 2016

اختتامیه طرح شهیدپژوهی در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش دفاع پرس از  خراسان رضوی، در آیین اختتامیه طرح شهید پژوهی که دو سال متوالی است که توسط آموزش و پرورش استان برگزار می­ شود علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی گفت: اهداف اصلی دولت یازدهم تأکید بر پایبندی به ارزش­های اسلامی و مقابله با انحرافات و اشاعه اسلام عقلانی و انقلابی در ارزش­های دینی است.

شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای برتر ضرورت طرح شهید پژوهی

وی ادامه داد: نقش عظیمی که شهدا در ترویج ارزش­های دینی و فرهنگی دارند بی بدیل بوده، و به دلیل اینکه شهدا و خانواده آنها سهم مهمی در عزت و ایجاد امینت در کشور داشته ­اند، باید ستایش شوند.

رشیدیان در ادامه با بیان اینکه مطالعه در زندگی و رفتار شهیدان بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است خاطر نشان کرد: اقدام آموزش و پرورش در تمامی حوزه ­های ایثار و شهادت مخصوصاً در طرح شاهد پژوهی بسیار ستودنی است و نتایج درخشانی را نه تنها برای استان بلکه برای سطح کشور به همراه دارد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به حادثه عاشورا و بازگویی وقایع این حادثه عظیم توسط حضرت زینب(س) تصریح کرد: همان گونه که اگر زینب(س) نبود کربلا در کربلا می­ ماند، ما نیز باید برای ترویج رشادت­ های شهیدان و جانبازان کشور حرکتی زینبی کنیم؛ از طرفی ابوالقاسم فردوسی نیز با خلق حماسه بزرگ شاهنامه زبان پارسی را زنده نگه داشت و از این دو بزرگوار باید در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان درس بگیریم.

وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در پیشبرد اهداف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق بوده است یادآور شد: نکته مهم­تر از اجرای طرح یاد شده، ضرورت شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای کشف شده در این طرح است تا بتوانیم ظرفیت­ها و ارزش­های ملی و ایثاری خود را نه تنها در مرزهای درونی بلکه در فرای مرزهای کشور گسترش دهیم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: ارسال 37 هزار و 800 آثار به طرح شاهد پژوهی و تأسیس 22 مرکز شاهد پژوهی از طرف آموزش و پرورش استان خراسان رضوی قابل ستایش است.

خدمت به فرهنگ ایثار و شهادت موجب رشد فرهنگی می­ شود

امیر سرتیپ دوم علی جهانشاهی فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش و ارشد آجا در شمال شرق نیز در این مراسم که در مرکز همایشهای ایثار مشهد مقدس برگزار شد ، اظهار داشت: خانواده های شهدا و فرزندان این افراد چشم و چراغ این مرز و بوم هستند.

وی افزود: این یادوارهها، طرحها و راویگریها میتواند فرهنگ ایثار و شهادت را به بهترین شکل زنده نگه دارد.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نه تنها برای نسل جوان بلکه برای آیندگان نیز مفید و اثر بخش است، و یکی از راههای ارزنده ترویج این فرهنگ اشاعه طرح شهید پژوهی در سیستم آموزشی استان است.

وی تأکید کرد: هرکاری در راه شهدا انجام شود، خدمت به خود ما است و تمامی بازخورد خدمت به فرهنگ ایثار و شهادت سبب تعالی فرهنگی خودمان می شود.

فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش گفت: تنها الگوی شهدا در دوران دفاع مقدس امام حسین(ع) بود ولی امروز الگوی جوانان غیورمرد این مرز و بوم که در برابر کفر و ظلم می ایستند صیاد شیرازیها، کاوهها و برونسیها است.

وی افزود: شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) که امروز داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم فداکاری میکنند، نماد بارز ایثار و از خودگذشتگی هستند.

سال آینده طرح بزرگ شهید پژوهی به نام شهید شاخص ملی «احمد نظیف» نامگذاری میشود

محمدحسین کفراشی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: در بخش شهید پژوهی هرچه فعالیت انجام شود باز هم نیازمند کار بیشتر هستیم، در این بخش موضوعات اثرگذار بسیاری وجود دارد که باعث تحول در جوانان می­ شود.

وی افزود: فعالیت وزارت آموزش و پرورش بر این اصل استوار است که علاوه بر ترویج سیره و فرهنگ ایثار و شهادت، آرمانها و وصایای شهدای والامقام را نیز گسترش یابد.

کفراشی با بیان اینکه ایران اسلامی 36 هزار شهید معلم و دانشآموز را در آغوش گرفته است، تصریح کرد: شهدایی که با سن و سال کم راهی جبهه شدند و افتخارآفرینی کردند هر چه از رشادتهایشان بگوییم باز هم کم است، از میان این شهدا میتوان به شهید «احمد نظیف» اشاره کرد که از شهرستان سبزوار راهی قرارگاه مرزی مهران شد و در11 سالگی به شهادت رسید، بدون شک این شهید والامقام با سنی که داشت تنها به عشق میهن و امام خمینی(ره) از خود چنین فداکاری به یادگار گذاشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور شاهد و ایثارگر گفت: وظیفه ما به عنوان معلمین و دانشآموزان این مرز و بوم این است که سیره شهدا را به درستی ترویج دهیم ولی متأسفانه در حال حاضر رقابت و تعصب در هر کاری حرف اول را میزند برای همین است که باید تلاش کنیم تا رقابت همراه با رفاقت و صمیمیت رشد پیدا کند.

وی افزود: اگر ما میخواهیم در کشور موفق باشیم باید مانند شهدا با روحیه مسالمتآمیز و رفاقت کارها را به پیش ببریم.

کفراشی با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه دارد مصادیق ایثار و شهادت را با الگو گرفتن از شهدای معلم و دانشآموز گسترش دهد، خاطرنشان کرد: اجلاس ملی طرح بزرگ شهید پژوهی در سال آینده به نام شهید شاخص ملی «احمد نظیف» نامگذاری و برگزار میشود تا یاد این شهید دلاور در اذهان عمومی به یادگار بماند.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: وزارت آموزش و پرورش این آمادگی را دارد که در قالب کتاب، نشریه و یا مجله مولفههای ایثار و شهادت و طرح شهیدپژوهی را به چاپ برساند تا مورد استفاده دانشآموزان حال و آینده قرار گیرد.

وی افزود: شهدا نیاز به یادواره و یادمان ندارند بلکه آنان نیاز به مردمی دارند که یاد آنها را در دل و اذهان خود زنده نگه دارند.

انتشار 41 عنوان کتاب ما حصل طرح شهید پژوهی در خراسان رضوی است

دکتر سید جواد حسینی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: طرح شاهد پژوهی در راستای تحقق یکی از ساحت های سند تحول بنیادین با نام ساحت دینی اخلاقی اعتقادی به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه کلید واژه قنات نیز یکی از طرح های دیگری است که در راستای تحقق اهداف سند تحول اجرا شده است ادامه داد: باید با توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان، امید و سازندگی را در جامعه گسترش دهیم.

حسینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 22 مرکز شاهد پژوهی در استان خراسان رضوی دایر است و 500 یادواره شهدا در 411 مدرسه برگزار شده است.

وی یادآور شد: 30 هزار دانش آموز خراسانی با هدف آشنایی با دوران دفاع مقدس به راهیان نور اعزام شده­اند و 5 هزار راوی معلم نیز برای بازگویی وقایع و خاطرات آن دوران و رشادت های شهیدان و جانبازان آموزش­های لازم را طی کرده­اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: 41 عنوان کتاب در این طرح به چاپ رسیده است.

حسینی در ادامه افزود: از اثرات این طرح می­ توان به کیفیت بخشی به اوقات فراغت، آشنایی با خانواده شهدا و تکریم آنها، تربیت دینی اخلاقی و ثبت و ضبط ویژگی­های شهیدان اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه 30 کلید واژه مهارتی از زندگی شهیدان استخراج شده است افزود: در آینده این طرح به شکل موضوعی با در نظر گرفتن 30 ویژگی تعیین شده و بررسی آنها در زندگی شهدا ادامه پیدا می­کند.

حسینی اظهار کرد: در این دوره 250 اثر برتر مورد تشویق قرار می­ گیرند و کتابچه ­ای از تمام آثار برتر و برگزیده شهید پژوهی دانش­ آموزان خراسان رضوی منتشر خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان در مورد آمار شهدای دانش­ آموز و معلم گفت: 36 هزار شهید دانش آموز در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از۱۷هزار و ۷۰۰شهید دانش آموز مربوط استان خراسان رضوی هستند و همچنین از پنج هزار شهید معلم در کشور، ۲۷۹شهید فرهنگی به این استان اختصاص دارند.

لازم به ذکر است در پایان این همایش از 216 دانشآموز و معلم مدارس استان خراسان رضوی که در طرح شهیدپژوهی همکاری داشتند، با اهداء لوح یادبود تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار