آیت الله محمدی عراقی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

انجام عملیات‌های مشترک توسط ارتش و سپاه گره بن‌بست جنگ را باز کرد

قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ارتش عراق در ماه‌های نخست جنگ نقاط مهمی را در خاک کشور تصرف کرده بود، گفت: با ایجاد قرارگاه‌های مشترک توسط ارتش و سپاه و انجام چند عملیات گره بن بست جنگ باز و پیروزی‌های بعدی از جمله فتح خرمشهر حاصل شد.
کد خبر: ۸۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ - 02May 2016

انجام عملیات‌های مشترک توسط ارتش و سپاه گره بن‌بست جنگ را باز کرد

آیت الله "محمود محمدی عراقی" قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس در خصوص روزهای نخست جنگ گفت: در هشت، نه ماه نخست جنگ به دلایل مختلف رزمندگان ما در جبههها مظلوم بودند. یکی اینکه رژیم بعث عراق در جبههها مسلط بود و از دوران انقلاب و سرگرم بودن مسئولین سواستفاده کرده بود و چند استان کشور از جمله کرمانشاه و ارتفاعات مهم آن را به اشغال خود درآورده بود.

وی ادامه داد: بنی صدر نیز بین ارتش و سپاه اختلاف میانداخت و نمیگذاشت وحدتی ایجاد شود؛ به خصوص تلاش در تضعیف سپاه داشت. سپاه نیز به تازگی تشکیل شده بود. امکانات زیادی نداشت و بنی صدر نمیگذاشت نیروهای ارتش به سپاه مهمات و امکانات بدهند. این وضعیت مظلومیت نیروهای رزمنده را مضاعف کرده بود. اما فرماندهان مخلص ارتش و سپاه علیرغم این سیاست بنی صدر، راهی را پیشنهاد دادند که بتوان با تجاوز رژیم بعثی مقابله کرد که آن انجام عملیات مشترک توسط ارتش و سپاه بود.

آیت الله محمدی عراقی گفت: عراق نقاط و ارتفاعات مهم را گرفته بود و براساس محاسبات نظامی نمیشد دشمن را از کشور بیرون کرد. در این شرایط خیلیها مایوس شده بودند و میگفتند کاری نمیشود کرد. در حالی که مردم غیور و سلحشور و عشایر دست به دست هم داده بودند و رژیم بعث عراق را از شهرها بیرون کرده بودند اما مناطقی مهم در دست عراق مانده بود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: لذا نیروهای ارتش و سپاه فرماندهی واحد پیدا کردند و قرارگاه مشترکی ایجاد شد و در سال 60 عملیاتهایی انجام شد که گره جنگ را باز کرد. یکی از آن عملیاتها عملیات بازی دراز بود و یکی دو عملیات نیز در جبهه میانی و جنوبی انجام شد و سرنوشت جنگ تغیر یافت و آن حالت انفعالی و تدافعی در جبههها به حالت تهاجم به دشمن تغییر یافت و تا عملیات بیت المقدس، همهی عملیاتها با قرارگاههای مشترک انجام شد و این همدلی نیروهای مسلح تحت فرماندهی امام خمینی(ره) پیروزیهای بزرگی را به دست آورد.

لازم به ذکر است که آیت الله محمود محمدی عراقی فرزند شهید حاج آقا بهاالدین عراقی است که در شامگاه بیستم مرداد سال 1360 به دست منافقین ترور و به شهادت رسید.

آیت الله عراقی در خصوص فعالیتها خود در سپاه میگوید: «وقتی جنگ شد و به ما گفتند رزمندگان اسلام در جنگ به کار و خدمت شما نیاز دارند، آیت الله طاهری خرم آبادی که نماینده امام در سپاه بود من را برای حضور در سپاه دعوت کرد. بعد که ایشان به عنوان نماینده امام در پاکستان منصوب شد و شهید محلاتی نماینده امام در سپاه شد، با ایشان همکاری داشتم. زمانی که آیت الله طاهری خرم آبادی به پاکستان رفت، من قائم مقام ایشان بودم. من شنیدم که حضرت امام به مرحوم شهید محلاتی وظیفه نمایندگی در سپاه را محول کردند. وقتی متوجه این موضوع شدم با ایشان (شهید محلاتی) تماس گرفتم و گفتم محمدی هستم، قائم مقام سابق امام در سپاه، ایشان گفت بگو قائم مقام ثابت. ایشان لطف داشتند و این تکلیف بر دوش ما گذاشته شد که تا یکی- دو سال بعد از پایان جنگ در سپاه ماندگار شدیم».


محمدی عراقی در کنار آیت الله خامنهای(رئیس جمهور وقت) و محسن رضایی(فرمانده کل سپاه وقت) در بازدید از مناطق دریایی


از راست: آیت الله محمدی عراقی - مرتضی قربانی - نصرت الله کاشانی - محسن رضایی - احمد غلامپور - شهید علی تجلایی و شهید علی صیادشیرازی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها