دفاع پرس گزارش می‌دهد

افزایش نگرانی آمریکا از قابلیت‌های فزاینده ایران در حوزه پهپاد

ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا با اشاره به ارتقای توانمندی ایران در حوزه پهپادی نوشت: ناوگان پهپادی ایران تحت کنترل سپاه پاسداران ایران تهدیدی نگرا‌ن‌کننده است.
کد خبر: ۸۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 09May 2016

افزایش نگرانی آمریکا از قابلیت‌های فزاینده ایران در حوزه پهپاد

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: رصد مداوم فعالیتهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی یکی از ماموریتهای ارتش آمریکاست؛ که از بدو انقلاب اسلامی تاکنون ادامه داشته و با پیشرفتهای ایران اسلامی در حوزههای مختلف دفاعی تاکنون شکل پیچیدهتری به خود گرفته است.

چند ماه پیش "دفتر مطالعات خارجی نظامی" متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا که بر روی مسائل برون مرزی عرصه دفاع و امنیت این کشور تمرکز دارد و پژوهشهای لازم را دراین رابطه انجام می دهد، به برنامه گسترده ایران در پیشرفت و توسعه در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرده و بیان داشته که این روند رو به رشد با سرعت فزایندهای ادامه مییابد.

* نگرانی غربیها از پهپادهای برد بلند ایرانی

در این بولتن «دیدهبان محیط عملیاتی» (OE Watch) آمده است که سردار سلامی در مصاحبهای گفته است که ایران قدرت نظارت و کنترل بر آبهای خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و هر نقطهای که به امنیت ملی کشورمان مربوط باشد را دارد و این امر به وسیله تجهیزاتی چون هواپیماهای بدون سرنشین، گشتهای اطلاعاتی و امنیتی، رادارهای مدرن، ابزارهای پیچیده جنگ الکترونیک میسر میشود.

طبق بولتن مذکور، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه اعلام کرده که هر کدام از پایگاههای هوایی آمریکا که هواپیماهایش به حریم هوایی ایران دسترسی دارند و همچنین ناوهای هواپیمابر آمریکا به راحتی در دسترس موشکهای بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی خواهند بود. همچنین، ایران دارای پهپاد جدید با برد 3 هزار کیلومتر است؛ که همزمان قادر به شناسایی و اجرای عملیات جنگی است.

* اذعان آمریکاییها به پیشرفتهای فزاینده ایران در حوزه "پهپاد" و تجهیزات هوایی

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است که هیچکدام از انبارهای تجهیزات نظامی ایران به اندازه تجهیزات هوایی در این چند سال اخیر پیشرفت نداشته است. این بولتن با کمرنگ جلوه دادن تلاش متخصصان نظامی ایرانی میافزاید که ایران در مورد شبیهسازی پهپاد آمریکایی موسوم به RQ-170 اغراق میکند اما رسانههای ایرانی از ساخت پهپادهایی با برد بالا همچون «کرار» در سال 2010، «شاهد 129» در دو سال بعد و «فطروس» در سال 2013 پرده برمیدارند. این بولتن در ادامه به مشخصات فنی این پهبادها اشاره میکند و مینویسد:«پهباد «فطروس» به عنوان یک پلتفرم موشکی هوا به سطح طراحی شده که توانایی اوج گرفتن تا 25 هزار پا با برد عملیاتی در حدود یکهزار و 300 مایل را دارد.





«دیدهبان محیط عملیاتی» در بررسی این موضوع مجبور به اعتراف به نگرانی از قدرت نظامی ایران میشود: «به هر حال هر چند برایمان جذاب نباشد، سخنان حسین سلامی در مورد قدرت پهپادها و موشکهای ایرانی بسیار نگرانکننده است. سلامی اعلام کرده که برخی از این مدلها، توانایی دسترسی تا برد 2 هزار مایل را دارند که به راحتی اسراییل (رژیم صهیونیستی) و کشورهای مدیترانه شرقی را مورد هدف قرار میدهد».

این بولتن در آخر با اذعان به پیشرفت تکنولوژی نظامی پهپادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نتیجه تحلیل خود را این گونه آورده است: «این روال پردهبرداری در وهلههای چند ماهه از پیشرفتهای نظامی توسط ایران، نمایانگر این است که سپاه پاسداران علاقه به ابراز پیشرفتهای خود داشته و احتمالا خواستار برابری با قدرتهای دیگر است. افزایش بودجه سپاه در این زمینه و بسط تکنولوژی در حالی که ایران بتدریج از انزوا بیرون میآید، نشاندهنده این است که برنامه توسعه و تحقیق پهپادها در آینده با سرعت بسیار شایانی روبرو خواهد شد».

همچنین چندی پیش پایگاه خبری "فارین پالسی" آمریکا با انتشار خبری مدعی استفاده سپاه پاسداران از پهپاد شناسایی شاهد 129، در مرزهای جنوب شرقی ایران با افغانستان و پاکستان شد. که این پایگاه در بخشی از گزارش خود با استناد بر تصاویر انتشار یافته مدعی آغاز عملیات هوایی پهپاد «شاهد 129» علیه مواضع داعش در جنوب "حلب" شد.

براساس این گزارش «ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا» در آخرین شماره خود با «تمرکز بر صنایع پهپادی ایران» نوشت: در سالهای اخیر هیچ بخشی از زرادخانه ایران به سرعت ناوگان پهپادی رشد نکرده و اینک نیروهای مسلح ایران در حال بکارگیری از این تجهیزات هستند و حتی پهپادهای ایران در جنوب حلب سوریه مشاهده میشوند.

این ماهنامه تخصصی در ادامه با معرفی پهپاد تجسسی «شاهد 129» و اشاره به گزارش برخی رسانههای ایرانی در این زمینه نوشت: ایران از «شاهد 129» برای نظارت در مرزهای جنوب شرقی با افغانستان و پاکستان نیز استفاده مینماید. این پرنده بدون سرنشین دوام پروازی 24 ساعته و سقف پروازش 25 هزار پا قادر است بمبهای هوشمند و موشک حمل نماید.

پهپاد شاهد-129 دارای حسگرهای متفاوتی است و در عملیات هوابرد نیز میتوان از آن استفاده کرد. پهپادهای شاهد 129 اینک در دست متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند تا قابلیتهای امنیتی و توانمندی نیروهای زمینی ایران با کمک آنها علیه تهدیدهای این کشور افزایش داده شوند.


* حضور پهپادهای شناسایی-رزمی ایران در سوریه

به نوشته این نشریه آمریکایی، رسانههای داخلی ایران نیز اخیرا به استقرار پهپادهای ایران در حلب، بزرگترین شهر سوریه اشاره نمودهاند. گزارش هایی که بدین مفهوم است پهپاد تجسسی شاهد-129 برد عملیاتی نیروهای زمینی ایران را در سوریه افزایش داده است. اینک نیروهای داعش و جبهه النصره، از شاخههای القاعده  در سوریه حاضرند. برخی گروههای دیگر که از سوی آمریکا آموزش دیده یا با نیروهای میانه روی اپوزیسیون این کشور همکاری دارند در سوریه و در نزدیک حلب در حال عملیات هستند.

ماهنامه مذکور مینویسد: واقعیت مهم این ماجرا البته این است که ناوگان پهپادهای ایران تحت کنترل نیروهای سپاه پاسداران ایران قرار دارند؛ امری که مبین رشد سریع ناوگان پهپادی ایران و حکایت از گسترش توانمندی نیروهای انقلابی ایران و افزایش اختصاص منابع مالی به آنها و نفوذشان موازی با ارتش این کشور است. در عین حال بکارگیری پهپادهای ایرانی در عراق و سوریه نیز نمایانگر گسترش تهدیدهای این کشور به ویژه از زمانی است که نیروهای حزبالله لبنان همگام با نیروهای ایرانی و ارتش سوریه در داخل سوریه علیه نیروهای مخالف دولتی و گروههای تروریستی مشغول نبرد نیابتی هستند.


پهپاد شاهد 129

ماهنامه ارتش آمریکا پیشتر نیز در گزارشی با چنین مضمونی  نوشته بود: تلویزیون و رسانههای ایران تصاویر پهپادهای مختلفی را به نمایش میگذارند. ایران در سال 2010 پهپاد برد بلند «کرار» را رونمایی کرد و 2 سال بعد پهپاد «شاهد» 129 با قابلیت پروازهای طولانی و ماندگاری در آسمان و در سال  2013  نیز پهپاد «فطروس» با قابلیت شلیک موشکهای هوا به سطح و پرواز 25000 پایی و بردی برابر با 1300 مایل را به نمایش گذاشت.

ماهنامه مذکور نوشت: سخنان سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره توسعه موشکی ایران و پهپادهای پیشرفته بسیار نگرانکننده است. اعلام مداوم هر چند ماه برنامههای پهپادی ایران مبین این نکته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر توسعه این تجهیزات تاکید داشته و خواهان برابری با قدرتهای دیگر در این مقوله است.

در انتهای این گزارش آمده است: تخصص بودجه و فنآوری بیشتر به بدنه سپاه پاسداران همزمان با کاهش انزوای این کشور (بعد از برجام) احتمالا نشانده این است که سپاه پاسداران ایران تحقیقات کنونی قدرتمند خود در زمینه پهپادها و توسعه آنها را در آینده حتی با شتاب بیشتر ادامه خواهد داد.

* قابلیتهای آفندی و پدافندی شاهد 129

 «شاهد 129» توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشکهای هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارا است و میتواند در برابر تجهیزات زرهی و مکانیزه و شناورهای بزرگ و کوچک قابلیت عملیاتی داشته باشد. قدرت پیشرانه این هواپیما توسط یک موتور توربوپراپ تامین میشود که این خود در کاهش هزینههای عملیات تاثیر بسزایی دارد. همچنین هدایت این پهپاد توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام میگیرد.

دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی 2 هزار کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یکبار سوختگیری از ویژگیهای این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و همچنین هر فرودگاهی میتواند محل نشست و برخاست «شاهد 129» باشد.



«شاهد 129» از نظر ظاهری شباهتهایی به پهپاد "هرمس 450" و "واچ کیپر" ساخت انگلستان دارد. البته ابعاد شاهد بسیار بزرگتر از هرمس بوده و مشخصات عملیاتی آن نیز بسیار برتر از آن است. پهپاد انگلیسی که خود وامدار طراحی از روی نمونه هرمس است از لحاظ ابعاد و مشخصات پروازی نزدیکتر به نمونه ایرانی است.

همچنین این پهپاد چند منظوره قابلیت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و میتوان از آن در مقابله با اشرار و تروریستها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیستمحیطی، نقشهبرداری و تهیه عکسهای هوایی نیز استفاده کرد.

«شاهد 129» با برد پروازی ۲۰۰۰ کیلومتری و 24 هزار پا سقف پروازی قادر است با هدایت و کنترل پایگاه زمینی، در برابر تجهیزات زرهی و مکانیزه و شناورهای بزرگ و کوچک دشمن قابلیت عملیاتی داشته باشد.

هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با نام شاهد 129 با در سال 92 ساخته و با دستور سرلشکر جعفری به تولید انبوه رسیده است.

* پهپادهای ایرانی؛ گذر از گنبد آهنین و نفوذ تا عمق 60 کیلومتری فلسطین اشغالی

به گفته برخی رسانههای خارجی، پهپادهای ایرانی نقش مؤثری را در حمایت از نیروهای مقاومت ایفا کرده و در واقع امتحان خود را در میادین واقعی جنگی پس دادهاند. گذر از گنبد آهنین و نفوذ تا عمق ۶۰ کیلومتری فلسطین اشغالی حکایت از عملکرد موفقیتآمیز صنایع دفاعی کشور در تولید این نوع سامانهها دارد.

همچنین تصویربرداری طولانی مدت و چندباره از شناورهای رزمی برخی قدرتهای فرامنطقه در خلیج فارس ازجمله ناوهای هواپیمابر آمریکایی و حتی عبور از روی آنها و بازگشت ایمن به مبدأ پروازی بیانگر پیشرفتهای قابل ملاحظه ایران در این عرصه است.

* پهپادهای ایرانی با قابلیت تغییر موضع حین عملیات

نکته دیگری که بخشی از پهپادهای ایرانی از آن برخوردارند، اینست که در شرایط خاص میتوانند، خطوط عملیاتی خود را تغییر داده و در برابر تهدید موضعی انتحاری بگیرند.

*ارتقای شاهد 129؛ از افزایش توان بارگیری تا امکان ارتباط ماهواره ای

سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، دو ماه پیش از ارتقای عملیاتی پهپاد شاهد خبر داد و علت ایجاد تغییر در دماغه پهپاد دوربُرد «شاهد 129» را افزایش قابلیت ارتباطی و امکان ارتباط ماهوارهای در این پهپاد عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: توان حمل محموله این پهپاد در مدل جدید 100 کیلوگرم افزایش یافته است.

هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 که به دست متخصصان توانمند هوافضا سپاه در راستای ایجاد بسترهای امنیتی و افزایش توان رزمی نیروهای مسلح علیه تهدیدات فراروی کشور تولید شده، قادر است با افزایش گستره عملیاتی خود در فراسوی مرزهای ایران اسلامی، مقاومت اسلامی را یاری کند.

نیروهای مسلح ایران نشان داده اند در سختترین شرایط با وجود تحریم های اقتصادی، از ظرفیتهای داخلی کمک گرفته و با ایجاد کانال ارتباطی موثر میان صنعت دفاعی و مراکز دانشگاهی گام های بلندی را در تقویت توان دفاعی به ویژه در حوزه موشکهای بالستیک و پهپاد برمیدارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار