دشمنان دمشق درصدد عملی کردن طرح تشکیل نظام فدرالی در سوریه

کشورهای مخالف نظام سوریه سعی دارند، حال که نتوانسته‌اند، دمشق را به زانو در آورند، سوریه را از طریق تجزیه خاک این کشور در برابر اسرائیل تضعیف کنند.
کد خبر: ۸۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ - 18May 2016

دشمنان دمشق درصدد عملی کردن طرح تشکیل نظام فدرالی در سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری المیادین، پنج سال از جنگ علیه سوریه می گذرد، در این مدت قدرت های منطقه ای و بین المللی سعی و تلاش کردند، بعد از تحمل شکست در سرنگونی دمشق، برای تجزیه سوریه دست به کار شوند، نقشه ها با حمایت های آمریکا و ترکیه متعدد شده اند، این طرح ها از تلاش برای ایجاد نظام فدرالی کردی تا تاسیس امارت های اسلامی در شمال و شرق سوریه ادامه یافتند، تا این که تلاش می شود، در جنوب سوریه منطقه تحت الحمایت اسرائیل ایجاد شود.

جنگ علیه داعش در سوریه همچنان ادامه دارد، عملیات ارتش سوریه و جنگنده های روسی ضد گروه های تروریستی جبهه النصره و جیش الفتح ادامه دارد، این عملیات در حلب و مناطق طراف آن دنبال می شوند، هم اکنون درگیری ها میان ارتش سوریه و نیروهای روسی در برابر گروه ها و عوامل تروریستی که آمریکا و همپیمانانش آنها را مجددا مسلح ومجهز کرده اند، ادامه دارد.

کشور ترکیه از طریق مزدوران خود صنعت و تاسیسات شهری را در شهر حلب و حومه آن نابود کردند، در حال حاظر دولت ترکیه از طرف مزدوران مسلح خود به تلاش های خود برای جدا کردن و سلاخی کردن حلب از سوریه ادامه می دهند.

این اقدامات دولت ترکیه بعد از اشغال منطقه اسکندرون صورت گرفته است، آنها با بستن گذرگاه دریایی حلب سعی دارند، توطئه خود را علیه سوریه تکمیل نمایند.

هم اکنون دشمنان سوریه همگی باهم سعی دارند، باقیمانده طرح سایکس-پیکو را ادامه دهند. آنها اکنون می کوشند، خاک و سرزمین سوریه را تجزیه کنند و سعی دارند، نظام های فدرالی حمایت شده ای را برای کردها در شمال و دولت های موقتی را در استانبول بوجود آورند. در جنوب سوریه نیز سعی دارند حکومت هایی را با هدف حمایت از اسرائیل تاسیس کنند، این درحالی است که بعد از آن می کوشند تا خلافت موسوم به اسلامی را در شرق سوریه حاکم سازند.

سایکس-پیکویی را که داعش در مرز عراق و سوریه نادیده گرفت و آن را به صورت کامل حذف کرد، و باعث شد تا رقه را به المیادین و موصل در عراق وصل کند، همه نشان از توطئه دولت ترکیه در این میان دارد. در آن زمان داعش موفق شد، با حمایت دولت ترکیه خلافت خود را بر بیش از نیمی از خاک سوریه اعلام نماید.

سخنان یک فرمانده داعشی در این باره نیز قابل توجه است که گفته "ما امروز و بعد از شکستن این مرزها و از بین بردن این بت توانستیم به بت ملیگرایی خاتمه بخشیم، دیگر چیزی بنام تقسیمات دولتی وجود ندارد، و هر آن چه هست همه خلافت اسلامی براساس سنت نبوی است".

در نشست قامشلی که در ماه مارس گذشته برگزار شد، شرکت کنندگان در آن نشست، اتحادیه دموکراتیک کردی با حمایت جنگنده های موسوم به ائتلاف ضد داعش و با پشت گرمی آنها و سود جستن از ضعف دولت مرکزی در دمشق، از نظام خودمختاری و فدرالی خود خبر دادند، نظامی که کسی در هیچ کجای این جهان حاضر نشد،آن را به رسمیت بشناسد.

الدر خلیل عضو هیئت اجرایی جنبش جامعه دموکراتیک، در این باره گفته است:

"تنها راهی که ما اکنون می توانیم درپیش روی خود داشته باشیم این است که برای پیشرفت کشور سوریه تلاش کنیم، باید سعی کنیم سوریه را تا آنجایی پیشرفته سازیم که سوریه به نظامی فدرالی مبدل شود".

طوفان جنوب، دربرگیرنده 5 موج از حملات شدید ضد درعا بود، عملیاتی که با حمایت آمریکا و عربستان سعودی و سرویس اطلاعاتی اردن از امان آن را سازماندهی می کرد، در آن زمان پادشاهی اردن از تشکیل شدن ائتلافی عشایری در آن سوی مرزهای اردن با سوریه خبر داد، هدف از این طرح و پروژه پادشاه اردن گسترش دامنه نفوذ اردن در درعای سوریه بود، اما ارتش و نظام سوریه این این پروژه و طرح به صورت کامل پایان دادند و سرنوشت این پروژه هم با شکست مواجه شد.

اسامه دنوره نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز بر این باور است: "هدف از این طرح ایجاد گروهی از کشورهای شکست خورده در منطقه خاورمیانه است، هدف از ایجاد چنین کشورهای ضعیفی آن است که کشورهای اصلی دیگر وزنه ای در جغرافیای سیاسی منطقه نداشته باشند، بخصوص هدف از اعمال این سیاست تضعیف کشورهای قوی در مواجه با نزاع عربی اسرائیلی نمود می یابد".

اسرائیل هرگز برای لحظه ای از تلاش خود برای رخنه در منطقه حد فاصل بین دو جولان دست نکشیده است. از این رو اسرائیل ابتدا با حمایت از گروه های مسلح تروریست و ارسال آنها به این منطقه تلاش کرد تا در وهله نخست خط دفاعی سوریه در جولان را هدف قرار دهد، با این اقدامات اسرائیل تلاش می کرد تا برای دروزی های ساکن در این منطقه یک جایگاهی را با حمایت خود تاسیس کند.

طوفان شکست خورده این کشورهای تروریستی در جنوب سوریه، و در جبهه جولان باعث شد، تا کل این پروژه به صورت کامل از هم پاشیده شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار