گفت‌وگوی دفاع پرس با معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری؛

چهره تهران قرآنی می‌شود/ «فصل وصل» تازه‌ای در راه است

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اعلام نامگذاری ماه مبارک رمضان امسال به نام «فصل وصل» گفت: در ماه ضیافت الهی چهره تهران، قرآنی خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ - 06June 2016

چهره تهران قرآنی می‌شود/ «فصل وصل» تازه‌ای در راه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسملین امرودی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از حمایت 2700 موسسه قرآنی، خانه قرآن، دارالقران و... در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

وی با بیان اینکه برنامه های رمضان امسال تحت عنوان "فصل وحی" ارایه می شود، گفت: یکی از اقدامات شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان" قرآنی کردن چهره تهران" است؛ به این معنی که امسال 47 اثر هنری، 164 عرشه، 33 بیلبورد و 80 پرتال شهری چهره شهر را دگرگون می کنند. ضمن اینکه دور میدان ولی عصر(عج) و انقلاب نیز به 53 اثر هنری مزین می شود.

امرودی افزود: پیش بینی کرده ایم که در22 منطقه پایتخت تابلوهای مختلفی با موضوع آیات قرآنی، دعاهای ماه مبارک رمضان و جملات بزرگان نصب شود.

تغییر چهره شهر در سه مرحله

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان امسال در سه نوبت چهره شهر تغییر میکند، عنوان کرد: همزمان با 15 رمضان و ولایت امام حسن مجتبی(ع) شهر چهره جشن را به خود می گیرد و در لیالی قدرهم حال و هوای شبهای شهادت در شهر به خوبی متبلور می شوند. در نهایت نیز مراسم روز قدس با محوریت صیهونیسم و مقابله با آن و جلوه های آن در مسیحیت، یهودیت و تکفیری ها برگزار می شود.

امرودی همچنین به حمایت از هیات ها و موسسه های قرآنی، جلسات خانگی و دارالقران ها در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: امسال قرار است با توجه به شرایط و کیفیت فعالیت اماکن قرآنی حمایت هایی از 3 تا 13 میلیون ریال کمک صورت بگیرد. در واقع ما 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای حمایت مستقیم از 2700 موسسه قرآنی در نظر گرفته ایم.

به گفته وی این 2 هزار و700 موسسه شامل 500 موسسه قرآنی، 354 خانه قرآن شهرداری، 500 خانه قرآن و 500 جلسه شاخص قرآنی و 1100 جلسه خانگی می شود. ضمن اینکه 22 شورای قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان در مناطق فعال هستند و در حال حاضر 354 خانه قرآن محلات و 7 دارالقران پذیرای شهروندان هستند.

شناسنامه قرآنی شهرتهران؛پایان سال جاری

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه سخنان خود از افتتاح 3دارالقران در مناطق 11، 7 و 4 طی روزهای آتی خبرداد و گفت: قرار است تا پایان سال 95 شناسنامه قرآنی شهرتهران تهیه شود و اطلاعات جامع در این خصوص در اختیار مسوولان قرار بگیرد.

امرودی ادامه داد: امسال در نظر داریم تا 30 نمایشگاه قرآنی را در بوستان های مناطق 22 گانه، باغ موزه قصر، درب شرقی و غربی عباس آباد و برج میلاد برگزار کنیم.

وی استفاده از ذخیره ها و افراد شاخص محلی در اجرای برنامه ها را از مهمترین ویژگی های برنامه های فصل وصل معرفی و عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت های جشنوراه های شکوفا و مشکات و بزرگان و نخبگان محلی تلاش کردیم تا با کمترین هزینه بیشترین مشارکت مردمی را با خود همراه سازیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به برگزاری تورهای گردشگری در شبهای ماه رمضان اشاره کرد و گفت: قرار است تا در 8 مسیر تورهای گردشگری تاریخی، تفریحی، زیارتی، مذهبی و... برگزار شود.

به گفته امرودی امسال نیز مانند سال گذشته 700 طلبه خانم و آقا در ایستگاه های مترو و اماکن عمومی برای پاسخگویی به سوالات شهروندان مستقر می شوند.

 حمایت از 1500 مسجد در ماه مبارک رمضان 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه محور فعالیت های شهرداری در ایام ماه مبارک رمضان فقرزدایی در شهر است، تصریح کرد: تاکنون 22 مجتمع یا مجموعه مرکزی خیرین در مناطق را برای کمک رسانی به محرومین تشکیل دادیم؛ تا با حفظ کرامت انسانی این افراد حمایت های لازم صورت گیرد.

فقرایی که تحت حمایت هیچ نهادی نیستند

وی افزود: فقرایی که  تحت نظر شهرداری تهران هستند تحت حمایت هیچ نهادی نیستند؛ به همین دلیل امسال کارت هایی برای استفاده این افراد از فروشگاه های شهروند پیش بینی شده است که این کارت ها به دلیل حفظ آبروی این افراد هیچ تفاوتی با سایر بن های شهروند ندارد. علاوه بر این طبق دستور شهردار تهران به مناطق و نواحی، نانوایی هایی که نان نسیه به مردم داده اند تسویهحساب می شوند.

 استفاده عموم شهروندان از بخش شرقی اراضی عباس آباد؛ از افطار تا سحر

معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به آزادسازی بخش شرقی اراضی عباس آباد از سه ساعت پیش از افطار تا سحر خبر داد و گفت: در لیالی قدر در مسجد جامع خرمشهر برنامه ویژه ای شامل اهدای افطار و سحر انجام می شود. ضمن اینکه در همین محدوده نمایشگاه شمیم وحی از ساعت 21 تا 23 ضمن برپایی غرفه های متنوع فرهنگی، آموزشی و ورزشی پذیرایی هنرمندان و شهروندان خواهد بود.

امرودی تهیه آمایش جغرافیایی مناطق محروم را از دیگر برنامه های شهرداری در ماه مبارک رمضان دانست و بیان کرد: از 4 ماه گذشته اقدامات لازم برای شناسایی محرومان و فقرا انجام شد و ما تمام تلاش مان را برای شناسایی این افراد می کنیم.

وی در ادامه به تغییر برنامه های فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: با هماهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برنامه فرهنگسراها که در زمان معمول در اواسط هفته اجرا می شود، در ماه مبارک رمضان به روزهای آخر هفته موکول می شود؛ تا شهروندان بتوانند دراین روزها از برنامه های فرهنگی استفاده کنند.

معاون شهردار تهران در مورد تداخل برنامه های فرهنگی معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی عنوان کرد: هیچگونه تداخلی میان این 2 سازمان نیست و ما تاکید خود را بر مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی گذاشته ایم؛ این در حالی است که سازمان فرهنگی به حوزه های فاخر فرهنگی همچون سینما، تئاتر و موسیقی ورود کرده و این حوزه ها را اداره می کند.

به گفته وی درماه مبارک رمضان سال گذشته 100 هزار نفر و در شب عید 700 هزار نفر از فقرا مورد حمایت شهرداری قرار گرفته اند. در ماه مبارک رمضان امسال نیز41 هزار خانواده نیازمند تاکنون شناسایی شده اند.

برگزاری بزرگترین جشنواره کودک در ایام ماه مبارک رمضان

امرودی با بیان اینکه امسال بزرگترین جشنواره کودک در ایام ماه مبارک رمضان در هرندی برگزار می شود و در میدان مشق نیز برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته سازمان فرهنگی و هنری در شبهای رمضان برنامه های متنوعی را در میدان امام حسین(ع) برگزار می کند.

وی افزود: مسولیت افطاری ساده که در برخی از اماکن عمومی، ایستگاه های مترو و خیابان ها برپا می شود بر عهده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است و فروشگاه شهروند نیز ارایه 4 هزار بسته افطاری ساده را از محل درآمدهای خود تقبل کرده است.

امرودی به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر حمایت از زنان زندانی اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم شورا قرار شد که شهرداری در آزادسازی خانمهایی که به دلیل دیههای پایین در زندان هستند نقش موثری ایفا کند. سال گذشته پیشبینی کردیم که با حمایت مردم یک میلیارد و 500 میلیون تومان جمعآوری کنیم که در نهایت 2 میلیارد و 700 میلیون تومان جمعآوری شد؛ که به جای 50 نفر خانم، بیش از 170 نفر آزاد شدند. امسال نیز پیشبینی کردهایم که با کمک اعضای شورا و خیرین بتوانیم بخشی از زنان زندانی به دلیل جرایم غیرعمد را آزاد کنیم.

حجتالاسلام امرودی با اشاره به این که بخش گردشگری شبانه در ٨ مسیر تاریخی ، معنوی، زیارتی، تفریحی، صورت میگیرد، گفت: این مسیرها شامل جماران، امامزادگان، باغموزه قصر، دریاچه خلیج فارس است که در اختیار مردم قرار می گیرد.

فعالیت 6 فروشگاه شهروند به صورت شبانه روزی

معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران، اظهار کرد: ٦ فروشگاه شهروند بهصورت شبانه روزی با ٥هزار بارکد ٤٠ درصد تخفیف در ماه مبارک رمضان فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: ٢٢ مجتمع مرکزی خیرین در مناطق مختلف شکل گرفته و کسانی که می خواهند کارهای خیر انجام دهند می توانند در امور خیریه شرکت کنند.

این مسئول با بیان این که جشنواره "فصل وصل" از امشب با حضور حدود ٢٠٠ هنرمند و با پوشش ٥هزار تماشاگر از ساعت ٢١ تا ٢٣ هرشب اجرا می شود، ادامه داد: تمام فعالیت ها به غیر از نمایش رایگان است و بلیت نمایش توسط شهرداری پرداخت می شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار