ظریف در دیدار با ایرانیان مقیم نروژ:

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی و برون‌نگری است

وزیر امور خارجه گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای بریدن از دنیا نیست؛ بلکه مبتنی بر درون‌زایی و برون‌نگری است.
کد خبر: ۸۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷ - 14June 2016

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی و برون‌نگری است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست صمیمی با ایرانیان مقیم نروژ با اشاره به نقش ایرانیان خارج از کشور بهعنوان پل ارتباطی وطن مادری و سرزمین محل سکونت فعلی گفت: اعتقاد راسخ دارم همه ایرانیان مقیم خارج فارغ از نگرش سیاسی دیدگاه و قومیت همه آنان نمایندگان فرهنگ بزرگ ایرانی هستند.

وی میانهروی و اعتدال را مبنای این فرهنگ ایرانی ذکر کرد که در ارتباط با اسلام توانسته تصویر بسیار زیبا از انسانیت به دنیا عرضه کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: زمانی که در جهان جاهلیت حکمفرما بودفرهنگ ایرانی ندای دوستی و همراهی به دنیا ارائه کرده و امروز شما نماینده این فرهنگ عظیم هستید. بهترین ابزار برای گفتوگوی تمدنها شناخت و درک متقابل افرادی هستند که با باور به شخصیت و هویت فرهنگی خود و با استفاده از زبان و فرهنگ کشوری که در آن حضور دارند انتقال این مفاهیم را امکانپذیر میکنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نسلهای مختلف ایرانیان مقیم خارج همه از نظر تحصیلات در جوامع خودشان بالاترین هستند، اظهار کرد: علاوه بر این ایرانیان از نظر کسب و کار نیز از موفقترین جوامع هستند و توانستهاند بیشترین اعتماد را به خود اختصاص دهند.

همچنین وی با بیان اینکه هویت ایرانی به دلیل تبلیغات مسمومی که بهصورت ناروا تصویر نامناسبی از آن ارائه شده با تلاش ایرانیان از بین میرود، گفت: اینکه امروز در سطح بینالمللی توانستهایم برابر قدرتهای بزرگتر مقطعی مقاومت و در مقطعی تعامل کنیم و نتیجهای بهدست آید که در سراسر جهان بهعنوان لااقل برد - برد محسوب میشود و ایران توانسته نظراتش را با روش تعامل به نتیجه برساند، همه را مدیون مردم ایران هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سالها مقاومت مردم در جنگ تحمیلی و تحریمها خاطرنشان شد: مردم ما سختیها را کشیدند، اما با حضور خود در پای صندوقهای رای سرنوشت خود را بهدست خود تعیین کردند و اجازه ندادند مخالفخوانیها باعث شود با صندوقهای رای قهر کنند.

وی اظهار کرد: اگر نبود حضور پررنگ مردم در سال92 در پای صندوقهای رای اطمینان میدهم امروز نه توافق داشتیم و نه شرایطی که بتوانیم در برابر دنیا سربلند باشیم؛ حتما اگر حضور مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی نبود آن روز ما هم شرایطی مثل بقیه منطقه داشتیم.

ظریف با اشاره به موفقیتهای جوانان ایرانی در حوزه های مختلف همچون نانو و بیوتکنولوژی گفت: اتکای به مردم باعث شد از جنگ و تحریم عبور کرده و مقاومت کنیم و مذاکره کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور کرد: امروز هم تکیه بر مردم باعث می شود مراحل رشد اقتصادی را طی کنیم و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم به دلیل اعتقادی است که به مردم خود داریم. اقتصاد مقاومتی به معنای بریدن از دنیا نیست؛ اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درونزایی و بروننگری است و بروننگری قسمتی از اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: این اعتماد کلید موفقیت و آرامش و امنیت و یک آینده بهتر است و نهتنها شما پیامبران این اعتماد برای سراسر دنیا هستید، ما و نمایندگیهای ما در واقع اجارهنشینهای شما هستیم و صاحبخانه شما هستید.

گفتنی است که پیش از سخنرانی وزیر امور خارجه تعدادی از ایرانیان مقیم نروژ به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها