دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرخش غربی‌ها به سوی دمشق/ عملیات بین‌المللی علیه گروه تروریستی «جبهه النصره»

برای غربی‌ها به وضوح روشن شده‌است که حمایت آنها از گروه‌های معارض مسلح و به اصطلاح میانه رو منجر به سرنگونی حکومت مشروع و مردمی سوریه نخواهد شد لذا آنها مجبور شده‌اند از سیاست براندازی حکومت این کشور به سوی هماهنگی و مذاکره با آن تغییر موضع بدهند.
کد خبر: ۹۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ - 11July 2016

چرخش غربی‌ها به سوی دمشق/ عملیات بین‌المللی علیه گروه تروریستی «جبهه النصره»

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پس از بازگشت دهها عنصر تروریستی به اروپا و انجام چندین عملیات تروریستی در این قاره، به نظر میرسد غربیها به منظور تامین امنیت تهدید شده خود، به هرگونه همکاری نظامی بین مسکو و واشینگتن در چارچوب مبارزه با تروریسم رغبت نشان میدهند.

«فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با رهبران آمریکا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و اوکراین در حاشیه نشست ناتو در ورشو اظهار داشت: شکستهای اخیر داعش ممکن است به دیگر گروههای افراط گرا نیز جرأت و جسارت ببخشد. لذا از مسکو و واشینگتن درخواست میکنیم که همزمان با حمله به داعش به شاخه نظامی القاعده در سوریه (گروه تروریستی موسوم به جبهة النصره) نیز حمله کنند.

فرانسه به عنوان یکی از مهمترین حامیان گروههای معارض مسلح سوریه - که عملیاتهای خود را با هماهنگی جبهة النصره انجام میدهند- از وضعیتی که به موجب آن داعش ضعیفتر و دیگر گروههای افراط گرا مثل جبهه النصره قویتر میشوند، ابراز نگرانی میکند.

اما اهمیت هماهنگی امنیتی با دمشق زمانی آشکارتر شد که مبارزه با تروریسم برای غربیها در اولویت قرار گرفت و این همان چیزی است غربیها تلاش میکنند آنرا در میز مذاکره باقی نگه دارند. همانطور که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز اخیرا اعلام کرد که سوریه بر بازگشت روابط دیپلماتیک اصرار میکند و شرط موفقیت آن نیز پایان دادن به تحریمها است.

در راستای هماهنگی امنیتی با دمشق بسیاری از شخصیتهای امنیتی و دپیلماتیک اروپا به دمشق سفر کردهاند. «محمد دیب زیتون» رئیس اداره امنیت عمومی سوریه نیز در پی سفر هیئت امنیتی ایتالیا به دمشق، به رم سفر کرده بود که براساس اعلام منابع مطلع محور مذاکرات طرفین عادیسازی روابط بین دو کشور سوریه و ایتالیا و رفع تحریمها بوده است.

در ادامه این سفرهای دو جانبه بشار اسد روز گذشته با «خاویر کاسا» نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا که همراه با دو عضو این پارلمان به دمشق سفر کرده بودند، دیدار کرد.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار سیاست برخی از سران کشورهای غربی در خصوص حمایت سیاسی از گروههای تروریستی در سوریه را دارای پیامدهای زیانباری برای اروپا مثل انتقال پناهندگان و شکلگیری گروههای تروریستی افراط گرا در قاره اروپا دانست.

خاویر کاسا نیز در اظهاراتی پس از دیدار با رئیس مجلس سوریه، از همراهی دولتهای اروپایی با مداخله نظامی و هجمه وسیع رسانهای آمریکا علیه سوریه انتقاد کرد و گفت: در پی این سفر تلاش خواهیم کرد تا تصویری واقعی از تحولات سوریه به افکار عمومی اروپا و به ویژه پارلمان منتقل کنیم.

این هیئت پارلمانی تاکید کردند: پس از بازگشت به کشورهایشان، تحرکات جدی در سطح پارلمان خواهند داشت تا دولتهای اروپایی را به پایان تحریمهای ظالمانه اعمال شده علیه مردم سوریه وادار سازند.

آنها همچنین بر ضرورت احترام حاکمیت ملی سوریه تاکید و اعلام کردند که سرنوشت آینده سوریه به وسیله مردم این کشور و بدون دخالت طرفهای خارجی صورت میگیرد.

تحلیلگران مسائل سوریه معتقدند بحران سوریه در پی شکست راهبردی غرب در پایان جنگ 33 روزه لبنان برنامهریزی شد. طبق بررسیهای انجامشده از سوی کمیته «وینوگراد» که متشکل از یک گروه 80 نفری از شخصیتهای حقوقی، نظامی، سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود، علت اصلی شکست ارتش رژیم اشغالگر قدس در مقابل حزبالله، کمکهای تسلیحاتی سوریه به آنها اعلام شد.

بنابراین با شروع تحولات در کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا زمان را مناسب دیدند و کار خود را شروع کردند؛ کاری که رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا به همراه رژیمهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر دنبال میکردند ابتدا انتقال شورشهای اجتماعی به سوریه بود؛ که اولین جرقههای آن در شهر مرزی «درعا» در جنوب سوریه در سال 2011 زده شد و غربیها توانستند سلسله اعتراضهایی را به کمک همان نیروهایی که آموزش داده بودند، انجام دهند.

اما اکنون با گذشت بیش از پنج سال از آغاز بحران در سوریه مشخص شد آن اتفاقی که در سطح برخی کشورهای عربی روی داد و منجر به سرنگونی حاکمان وابسته و مزدور غرب در این کشورها شد، در کشور سوریه تکرارشدنی نیست و دلیل آن هم این است که نظام سیاسی در سوریه متکی به مردم است و مردم از حکومت بشار اسد در سطح گسترده حمایت میکنند و این حقیقت اکنون برای غربیها به وضوح روشن شده است و از سیاست براندازی حکومت بشار اسد به سوی هماهنگی و مذاکره با حکومت مشروع و مردمی سوریه تغییر موضع دادهاند.

نظر شما
پربیننده ها