دیده‌بان حقوق بشر خواستار شد؛

اجرای تحقیقات مستقل درباره حملات هوایی عربستان به یمن

دیده‌بان حقوق بشر اجرای تحقیقات مستقل درباره حملات هوایی جنگنده‌های متجاوز ائتلاف سعودی به اهداف اقتصادی و غیر نظامی در یمن را خواستار شد.
کد خبر: ۹۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ - 11July 2016

اجرای تحقیقات مستقل درباره حملات هوایی عربستان به یمن

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، دیدهبان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در گزارشی خواستار اجرای تحقیقات مستقل درباره حملات جنگندههای ائتلاف متجاوز سعودی در یمن که مراکز اقتصادی را در این کشور هدف قرار میدهند، شد.

در گزارش دیدهبان حقوق بشر آمده است: برخی از حملات جنگندههای ائتلاف سعودی در حد جنایات جنگی است. این جنگندهها 17 حمله هوایی غیرقانونی علیه 13 مراکز اقتصادی از جمله کارخانهها، مراکز تجاری، مزارع و پستهای برق در یمن انجام دادهاند که منجر به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن 171 تن دیگر از غیرنظامیان یمن شدهاست.

در گزارش دیدهبان حقوق بشر ضمن اشاره به نبود تحقیقات درست و بیطرف در یمن از عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف درخواست شدهاست که با انجام تحقیقات بینالمللی مستقل درباره این حملات موافقت کنند.

دیدهبان حقوق بشر همچنین در این گزارش مراتب نگرانی خود را از تبعات حملات جنگندهها به اقتصاد یمن ابراز داشته است.

در ادامه گزارش این سازمان آمدهاست: به نظر میرسد همه حملات قوانین حقوق بشری بینالمللی و قوانین جنگی را نقض کردهاست. برخی از این حملات در حد جنایات جنگی است و حمله به کارخانهها و تاسیسات اقتصادی دیگر نیز نگرانی را نسبت به اینکه اتئلاف سعودی به دنبال ضربه زدن عمدی به توان تولیدی یمنیها است، تشدید میکند.

«برایانکا موتابارثی»، مسئول بخش ویژه امور اضطراری سازمان دیده بان حقوق بشر، که نویسنده این گزارش نیز است، میگوید: به نظر میرسد که حملات هوایی متوالی به کارخانهها با هدف خسارت وارد کردن به اقتصاد فروپاشیده یمن برای مدت طولانی است.

دیدبان حقوق بشر در پایان گزارش خواستار تعلیق عضویت عربستان در کمیته حقوقی شورای امنیت شده است تا عربستان حملات غیر قانونی خود را علیه یمن متوقف کند و یا اینکه با اجرای تحقیقات منطبق با معیارهای بینالمللی موافقت کرده و راه را برای تحقیقات بینالمللی و مستقل باز کنند.

گفتنی است؛ عربستان سعودی با حمایت برخی از متحدان عرب خود از ششم فروردین سال گذشته حملات هوایی خود را به یمن با هدف باز گرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت و سرکوب جنبش انصارالله آغاز کرد. با وجود حملات هوایی گسترده عربستان به مناطق مختلف این کشور، صنعا و مناطق شمال این کشور همچنان در کنترل انصارالله قرار دارد و عربستان سعودی به هیچکدام از اهداف اعلامی خود نرسیده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار