آیت‌الله خاتمی:

حکام عربستان جنایتکار خط مقدم فاجعه منا هستند/ اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمی‌دادند یک جنازه وارد ایران شود

خطیب نمازعید قربان با تأکید بر اینکه آ‌ل‌سعود جنایتکار خط مقدم فاجعه منا هستند، گفت: حکام آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا مناسک حج را بر عهده گیرند.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ - 12September 2016

حکام عربستان جنایتکار خط مقدم فاجعه منا هستند/ اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمی‌دادند یک جنازه وارد ایران شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجتالاسلام سیداحمد خاتمی در خطبههای امروز نماز عید قربان پایتخت، گفت: روز عید قربان روز روضه ماست. سال گذشته در همین ساعت که برای اقامه نماز عید میآمدم، به من خبر دادند که در منا فاجعه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه امروز روز عاشورای شهدای منای ماست افزود: من معتقدم اکثریت شهدای ایرانی منای در آخرین لحظات گفتند فدای لبان تشنهات، حسین جان و لبتشنه جان دادند.

آیتالله خاتمی در خطبه دوم نماز عید قربان با تأکید بر رعایت تقوای الهی توسط مسلمین، اظهار داشت: دیروز روز عرفه، روزی بسیار عجیب بود و فضای کشور، فضای مناجات و خدا، خدا بود. آنچه از عرشیان به آسمان مخابره میشد همین فریاد خدا، خدا بود.

وی افزود:هر سال انسان به این باور میرسد که دعای عرفه با شکوهتر از سال گذشته برگزار شد و آنچه قابل توجه بود حضور جوانانی بود که حضور برخی از آنها با توجه به شکل ظاهریشان باعث تعجب بود. این نشان میدهد که اردوگاه دل جوانان ما خداوند است و این مسئلهای بسیار مهم است.

آیتالله خاتمی با بیان اینکه ایران پایگاه معنویت و عشق به خدا است، گفت: از عید قربان تا غدیر دهه امامت و ولایت نامیده شده و این نامگذاری بسیار مبارک است که ۱۰ روز در محافل از امیرالمؤمنین علی (ع) گفته میشود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما دو عنصر تقریب و ولایت را داریم، اظهار داشت: ایران اسلامی با شکوه هر چه تمامتر این دو عنصر را پیش میبرد. عنصر تقریب میگوید با دشمنانی مواجهیم که اسلام را نمیخواهند.

وی ادامه داد: بعد از انفجار برجهای دوقلو شاهد این بودیم که گفتند این مسئله مربوط به مسلمانان است و این نشان میدهد که این انگشتها که در حالت عادی با هم فاصله دارند وقتی با دشمن مواجه میشوند با هم یکی میشوند و تقریب این است که در برابر دشمن بایستید و فریاد و خروش مرگ بر آمریکا برآورید.

وی با اشاره به عنصر ولایت و امامت اظهار داشت: ما در عنصر ولایت و امامت حرف پنهان نداریم و افتخار هم میکنیم که پای علم ولایت و حدیث متواتر غدیر ایستادهایم. ما غدیری هستیم و حاشا و تقیه هم نمیکنیم و به دنیا میگوییم حدیث غدیر شناسنامه ما است و طرفدار آن هستیم.

آیتالله خاتمی تأکید کرد: در عین حال اهانت به مقدسات مذاهب دیگر را هم برنمیتابیم و این نه تنها سخن بنده بلکه سخن همه مراجع اسلام است. ما هم تقریبی هستیم و هم غدیری و به هر دوی اینها افتخار میکنیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنایت آلسعود در فاجعه منا اظهار داشت: 7 هزار میهمان لبیکگو در آتش جنایت آلسعود سوختند و رساترین بیانات را رهبر انقلاب در این رابطه بیان داشتهاند.

وی تأکید کرد: اگر کسی در هر چیزی تردید کند، تردیدی در این وجود ندارد که در فاجعه منا حکام آلسعود نه متهم بلکه جنایتکار خط مقدم هستند و حداقل این است که مقصر بودند.

آیتالله خاتمی ادامه داد: با دوربینهایشان میتوانستند همه این اتفاقات منا و جان دادن مسلمانان را ببینند و اگر با هلیکوپتر آب میرساندند میتوانستند جان بسیاری از مسلمانان را نجات دهند. همچنین مأمورین ایرانی را برای کمک اجازه ندادند و مأمورین خود نیز هیچ کمکی به مسلمانان برای نجات یافتنشان نکردند.

آیتالله خاتمی تأکید کرد: این جنایتکاران باید در دادگاههای اسلامی محاکمه و مجازات شوند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جنایت دوم این بود که به جای اینکه به مصدومان برسند آنها را در کانتینر جانباختگان گذاشتند و زنده به شهادت رساندند، گفت: فاجعه منا نشان داد که حکام آلسعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا حداقل اداره مناسک حج را بر عهده گیرند.

وی با تأکید بر اینکه جنایت مفتیان دین به دنیافروش آلسعود کمتر از جنایت حکامان نیست، گفت: مفتیهایی که جنایت تکفیرها از آموزههای ضد بشری آنها است و جنایات آلسعود را با توجیهات ساختگی موجه جلوه میدهند نیز جنایتی کمتر از حکام آلسعود ندارند.

وی افزود: این مصیبت است که از 37 کشور اسلامی که در منا جان باخته داشتند، هیچ کشوری جز ایران از آلسعود شکایت نکردند و پیگیر این فاجعه و جنایت نیستند و سؤال این است که تا کی در برابر این جنایات با دنیاطلبی سکوت اختیار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سازمانهای بینالمللی هم در این عرصه امتحانی سنگین دادند، گفت: اگر یک هزارم این فاجعه در کشورهای اروپایی اتفاق میافتاد فریادشان گوش فلک را کر میکرد ولی 7 هزار نفر جان باختند، ولی هیچ نهاد بینالمللی فریادی بر نیاورد.

آیتالله خاتمی با تأکید بر تشکیل کمیته حقیقتیاب برای پیگیری فاجعه منا خطاب به رژیم آلسعود، اظهار داشت: اگر جنایتکار نیستید کمیته حقیقتیاب تشکیل دهید تا حقیقت فاجعه منا مشخص شود که البته این نیز نشانه دیگری از جنایت آلسعود است.

وی با تأکید بر پیگیری حقوقی این جنایت رژیم آلسعود از سوی وزارت خارجه اظهار داشت: حق خانوادههای داغدار منا این است که پیگیریهایی در این رابطه صورت گیرد و باید برای تشکیل کمیته حقیقتیاب تلاشهایی انجام شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مدیریت رهبری در فاجعه منا مدیریت بحران بود، گفت: این مدیریت ایشان نشانه بارز یک دفاع رهبری از ملت خود است و اگر نهیب رهبری نبود، اجازه نمیدادند یک جنازه هم وارد ایران شود و خداوند سایه این رهبر بزرگوار را تا انقلاب حضرت مهدی (عج) بر کشور مستدام دارد.

وی با بیان اینکه آموزههای دینی میگوید این خونها بر زمین نمیماند، تأکید کرد: خونهای بر زمین ریخته شده سال ۶۶ شهدای مسجدالحرام و فاجعه منای سال قبل نیز دامن آلسعود را خواهد گرفت و آلسعود،آلسقوط خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار