پیامدهای تحولات مصر در سطح منطقه:

سقوط مرسی به نفع ایران تمام خواهد شد

خبرگزاری المانیتور در گزارشی تحلیلی از تحولات مصر و پیامدهای آن بیان داشته است که سقوط محمد مرسی با پیامدهایی در سطح منطقه به نفع ایران همراه می باشد.
کد خبر: ۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹ - 09July 2013

سقوط مرسی به نفع ایران تمام خواهد شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از المانیتور، سقوط محمد مرسی توسط ارتش در مصر با توجه به اوضاع این کشور و شرایط منطقه به چهار دلیل می تواند به نفع ایران تمام شود و حداقل در کوتاه مدت و میان مدت مزایایی برای ایران داشته باشد.

دلیل نخست به وضعیت در سوریه برمی گردد. از آنجا که محمد مرسی از معدود رهبران عرب به شمار می رود که توسط مردم انتخاب و به قدرت رسیده بود مواضع او و دولت مصر در قبال تحولات سوریه دارای اهمیت و تاثیرگذاری زیادی در جهان عرب بود. در این شرایط با توجه به اینکه مرسی و جنبش اخوان المسلمین از زمان به قدرت رسیدن مواضع تندی علیه بشار اسد و در حمایت از مخالفان وی اتخاذ کرده بود، دولت جدید مصر یکی از حامیان مهم مخالفان سوریه به شمار می رفتند که دارای اختلاف دیدگاه هایی با ایران نیز در رابطه با تحولات سوریه بودند. لذا می توان بیان داشت که سقوط مرسی می تواند منجر به کاهش حمایت ها از مخالفان سوریه گردد که این امر در راستای سیاست ها و منافع ایران و دولت بشار اسد قرار دارد.

دلیل دوم به حماس و مساله فلسطین مرتبط است. از انجا که با به قدرت رسیدن محمد مرسی حماس به تدریج از ایران فاصله گرفت و به شدت به دولت مرسی در مصر نزدیک شده بود، سقوط مرسی می تواند شرایطی را بر حماس تحمیل نماید که ضمن کاستن از شدت مواضع منفی خود در قبال دولت بشار اسد به ایران نزدیک تر شده و شرایط را برای تاثیرگذاری بیشتر ایران در موضوع فلسطین به خصوص نوار غزه مهیا نماید. در واقع با منزوی شدن حماس در شرایط سقوط مرسی، شرایط برای نزدیکی مجدد ایران به حماس فراهم می گردد.

المانیتور در بیان دلیل سوم به شرایطی اشاره می کند که منجر به کاسته شدن از تاثیر و نفوذ قطر به دلیل سقوط مرسی اشاره می کند. همزمان با به قدرت رسیدن مرسی، قطر به طور جدی به مصر نزدیک شده بود و این نزدیکی نفوذ و تاثیرگذاری قطر به عنوان یکی از رقبای ایران را در منطقه به خصوص در موضوع سوریه افزایش داده بود که باعث ایجاد نگرانی هایی برای ایران شده بود. لذا سقوط مرسی به عنوان یکی از متحدان منطقه ای قطر باعث کاسته شدن از نفوذ این کشور در حال ظهور در منطقه و کاهش پیامدهای این موضوع برای ایران شده است.

دلیل چهارم به سیاست ها و روابط کشورهایی مانند ترکیه و امریکا با دولت محمد مرسی در یک سال گذشته بر می گردد. در حالی که محمد مرسی در طول یک سال رهبری خود بر مصر حاضر به ایجاد روابط جدی با ایران نشد، روابط مناسبی با رقیبان و دشمنان ایران مانند ترکیه و امریکا برقرار کرده بود و این کشورها منافع خود را در نزدیکی به مرسی و تداوم قدرت دولت او در مصر می دانستند. در این شرایط سقوط مرسی به معنی از دست رفتن متحدی در سطح منطقه برای کشورهای مانند ترکیه شده است که در رقابت با ایران نفوذ خود را در منطقه افزایش داده بود. در این رابطه می توان بیان داشت با سقوط مرسی حداقل در کوتاه مدت از میزان نفوذ و تاثیرگذاری رقبای ایران کاسته خواهد شد و این امر را به طور مستقیم می توان در راستای منافع ایران در منطقه تفسیر نمود.

نظر شما
پربیننده ها