در برنامه سینما روایت عنوان شد:

«ابوزینب ها» همیشه در سینمای ایران مورد بی مهری قرار می‌گیرند

نود و هفتمین برنامه سینما روایت به فیلم سینمایی« ابوزینب» اثر «علی غفاری» اختصاص داشت فیلمی که «سردار سلیمانی» در مورد آن نوشته است «فدای این دستی که ماه را برکف گرفته و تقدیم به خالق ماه کرده است».
کد خبر: ۱۰۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵ - 24October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شب گذشته نودو هفتمین برنامه سینما روایت با حضور سید محمد حسینی منتقد و کارشناس سینما به نقد وبررسی فیلم سینمایی«ابوزینب» اثر علی غفاری پرداخت. در این برنامه که رسول شادمانی به عنوان مجری – کارشناس حضور داشت علاوه بر علی غفاری کارگردان اثر ، مرتضی شعبانی تهیه کننده اثر نیز حضور داشت.

«ابوزینب ها» همیشه در سینمای ایران مورد بی مهری قرار می گیرند/ آقای ایوبی! سه سال است صدای ما را نشنیدید؟
تهیه کننده فیلم ، تاریخ لبنان را به خوبی می شناسد

علی غفاری دراین برنامه که جمع کثیری از علاقه مندان به حوزه فیلم به اضافه حبیب الله بهمنی ، شفیع آقامحمدیان ، داوود توحید پرست، مالک سراج و ... حضور داشتند با انتقاد ازشرایط بد اکران فیلم ابوزینب گفت: خوشبختانه تهیه کننده این کار کسی است که تاریخ لبنان را به خوبی می شناسد و سالها در آن کشور حضور داشته و مستندهای زیادی را هم در مورد تاریخ مقاومت ساخته است . ایده اولیه ابوزینب از یکی از مجموعه مستند «زیتون سبز» به کارگردانی آقای شعبانی به ذهن من رسید که خیلی بر روی من تاثیرگذار بود.

 دستمان به لحاظ وفاداری به متن بسته بود
 
این کارگردان با بیان اینکه ما برای تولید این فیلم ، پروسه زیادی را طی کردیم و من حدود یکسال در لبنان زندگی کردم و با خانواده شهید ابوزینب گفتگوهای زیادی داشتم و سعی کردم آنچه را که واقعی بوده است را به تصویر بکشم ادامه داد: لذا در این فیلم خیلی نخواستم پرداخت سینمایی داشته باشم درحالی که معتقدم ایرادهایی هم به دلیل اینکه باید فیلمنامه نویس به قصه اصلی وفادار می بود وجود دارد و دست و بال ایشان برای وفاداری به موضوع بسته بوده است. این درحالی بود که اصرار دوستان مقاومت و بویژه سیدحسن نصرالله این بود که ما حتی در نبرد فرهنگی هم ، یک مبارزه شرافتمندانه داشته باشیم و آنچیزی که اتفاق افتاده است را به تصویر بکشیم.

ابوزینب فیلم ارزشمندی است

سید محمد حسینی منتقد جلسه نیز در ادامه با بیان اینکه ابوزینب فیلم ارزشمندی است و باید این تلاش را ارج نهاد و معتقدم که سینمای ایران باید به این موضوعات بپردازد یادآور شد: یکی از مولفه هایی که می تواند سینمای ایران را نسبت به سینمای جهان متمایز کند پرداختن به سینمای مقاومت است.

وی در عین حال با اشاره به شخصیت های فیلم گفت: ما چهار شخصیت هم وزن در داستان داریم و مشخص نیست که فیلم قرار است کدام شخصیت فیلم را تعریف کند؟ هم وزن بودن همه شخصیت ها به  فیلمنامه لطمه زده است.

 محکوم به نشان دادن واقعیت بودیم

در این لحظه کارگردان پاسخ داد: محوریت فیلم بر روی «مادر» است چون این مادر است که تعیین کننده است و سرنوشت فرزندانش را رقم می زند. ضمن اینکه ما محکوم به نشان دادن واقعیت بودیم به همین دلیل است که انرژی فیلم بین چهار شخصیت اصلی فیلم تقسیم شده است. به عنوان نمونه ما در سکانسی، جاسوسی را در زندان خی یام اسرائیلی ها دار زدیم که اتفاقا سکانس خیلی خوب و تاثیر گذاری شد اما هنگامی که دوستان مقاومت این سکانس را دیدند خواستار حذف آن شدند چرا که معتقد بودند اسرائیلی هیچگاه کسی را در زندان خی یام دار نزدند و ما برای وفادار ماندن به اصل اثر این صحنه را حذف کردیم. و این نشان می دهد که ما چقدر در شخصیت پردازی و تعلیق درام دستمان بسته بوده است.

او البته خبر داد که دوشنبه شب (سوم آبان) این فیلم در بغداد با حضور پدر و مادر شهید ابوزینب رونمایی می شود و او خیلی دوست دارد تا عکس العمل آنان را نسبت به این فیلم ببیند.

«ابوزینب ها» همیشه در سینمای ایران مورد بی مهری قرار می گیرند

مرتضی شعبانی تهیه کننده فیلم هم با گلایه از عدم حمایت ها از این نوع فیلم ها توسط وزارت ارشاد تاکید کرد: ما بر روی وزارت ارشاد برای دیده شدن این فیلم خیلی حساب می کردیم اما متاسفانه ارشاد هیچ حمایتی از این فیلم نکرد و باتوجه به اینکه سال گذشته هنگام اکران این فیلم در لبنان ، وزیر ارشاد اعلام کرد که من فیلم را خیلی دوست دارم اما به هنگام اکران فیلم در ایران حمایتی از این فیلم نشد. این درحالی است که معمولا مسئولین ما در مورد مقاومت خیلی خوب شعار می دهند  اما حمایت نمی کنند! ابوزینب ها همیشه در سینمای ایران مورد بی مهری قرار می گیرند. اما من از سازمان تبلیغات و حوزه هنری که شرایطی را برای اکران این فیلم فراهم کردند تشکر می کنم این درحالی است که ما بر روی حمایت شهرداری تهران برای تبلیغات  فیلم خیلی حساب می کردیم اما حمایتی نشد.

برنامه ریزی برای اکران در سوریه ، ترکیه ، مصر و اردن
 
وی در مورد اکران های خارجی این فیلم گفت: اکران این فیلم تابستان سال گذشته در لبنان انجام گرفت که مورد استقبال قرار گرفت و سوم آبان هم بعد از رونمایی این فیلم در بغداد، بلافاصله در عراق اکران خواهد شد. بعد اکران آن را در سوریه خواهیم داشت. این درحالی است که این فیلم به زبان ترکی استانبولی برای اکران در ترکیه دوبله شده و اگر شاهد مانع تراشی نباشیم در کشورهایی مثل مصر و اردن نیز اکران خواهد شد.
آقای ایوبی! سه سال است که آهسته حرف می زنیم اما شما صدای ما را نشنیدید؟
 
علی غفاری هم در ادامه اظهار داشت : یک زمانی آقای ایوبی گفته بود من صداهای بلند را دوست ندارم. آقای ایوبی! ما سه سال است که آهسته حرف می زنیم اما شما آن را نشنیدید؟ ما در مورد مقاومت فیلم ساختیم ؛ مقاومتی که همه شعار آن را می دهند اما به هنگام اجرا همه عقب نشینی می کنند. بعضی از فیلم ها نزدیک 100 تا سالن در اختیار دارند اما ابوزینب فقط 5 سالن ، آن هم تک سئانس و در ساعت دو ظهر! آیا این انصاف است؟

جریانی وجود دارد تا ابوزینب ها دیده نشوند

این کارگردان سینما تاکید کرد: گویا جریان و تفکری وجود دارد تا این نوع فیلمها اصلا دیده نشوند. متاسفانه برای این نوع فیلم ها حتی به اندازه فیلم های هنرو تجربه هم ارزش قائل نیستند.

وی اضافه کرد: آقای ایوبی در اولین سال مدیریت خود اعلام کرد ما امسال 14 فیلم با موضوع دفاع مقدس و مقاومت تولید خواهیم کرد در حالی که بعد از گذشت نزدیک به چهار سال، ما حتی شاهد چهار فیلم در این زمینه نبودیم. ایشان باید پاسخ بدهند؟به گفته علی غفاری، جریان فکری برای تولید فیلم های مقاومتی و دفاع مقدسی یا وجود ندارد و یا در حال خفه شدن در نطفه است.

آقایان به داد این نوع فیلم ها برسید

وی با بیان اینکه آقایان به داد این نوع فیلم ها برسید تصریح  کرد: معتقدم اگر کسی بخواهد فیلم های مقاومتی و دفاع مقدسی بسازد باید کفش آهنی داشته باشد. انگار جریانی در پشت پرده برای جلوگیری از ساخت این نوع فیلم ها وجود دارد و من نگران اینگونه تفکرات هستم وتنها منظورم فیلم ابوزینب نیست بلکه منظورم ابوزینب هاست.

 کارگردان استرداد ادامه داد: اینقدر فیلمسازان را در تولید و اکران این نوع فیلم ها اذیت می کنند تا از این مسیر خسته شوند. اما من به حول قوت الهی این راه را ادامه خواهم داد.
 
امروز سینمای امریکا «تامین نیاز» نمی کند بلکه «تعیین نیاز» می کند

حسینی نیز در مورد اکران گفت: معتقدم اکران در دنیا به صورت مدیریت پسینی است. تفاوت سینما هالیوود با ما این است که سینمای امریکا پخش را در اختیار دارد و آنقدر در این زمینه قدرتمند شده که امروزه «تامین نیاز» نمی کند بلکه «تعیین نیاز» می کند یعنی با پخش، تولید را مدیریت می کند. بنابراین معتقدم باید از آثاری مثل ابوزینب حمایت شود چرا که می تواند برای سینمای ایران راهگشا باشد.

«ابوزینب» جلوتر از بسیاری از فیلم هایی است که در مورد لبنان ساخته شده

این منتقد با اشاره به موسیقی فیلم یادآور شد: موسیقی تا نیمه اول فیلم، به هیچ عنوان کارکردی ندارد و بیرون از فیلم است ولی بتدریج لطافت آن را احساس می کنیم. ضمن اینکه ما دراین فیلم ، شاهد قهرمان نیستیم و تماشاگر نمی داند که کدام یک از چهار شخصیت اصلی فیلم را دوست داشته باشد. با وجودی که زندگی این شهید خیلی دراماتیک است اما به نظر می رسد که فیلمنامه قدری شلخته نوشته شده است اما  روی هم رفته ، ابوزینب خیلی جلوتر از بسیاری از فیلم هایی است که در مورد لبنان ساخته شده است. من اگر بخواهم با خانواده ام به سینما بروم حتما فیلم ابوزینب را انتخاب می کنم.

شرایط تولید در لبنان سخت است
 
در بخش دیگری از این برنامه هنگامی که نوبت به مخاطبین رسید حبیب الله بهمنی فیلمساز کشورمان با بیان اینکه من خودم در لبنان فیلم ساختم و از شرایط تولید در این کشور باخبر هستم از شرایط دشوار کار کردن با بازیگران خارجی با واسطه مترجم گفت اما روی هم رفته این فیلم را موفق و قابل تقدیر دانست.

منبع: مشرق نیوز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار