در چهارمین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی؛

فرصت تعامل و گفت و گو میان شاعران داخلی و خارجی فراهم می شود

مقاومتی که در این کنگره از آن سخن به میان می آید به دلیل ویژگی های اسلامی و تفکر نشات گرفته از آن تفاوت بارزی با مقاومت در آمریکای لاتین یا بلوک شرق دارد.
کد خبر: ۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶ - 24July 2013

فرصت تعامل و گفت و گو میان شاعران داخلی و خارجی فراهم می شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، احمد نادمی، عضو هیات علمی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی حرکت این کنگره را  رو به جلو عنوان کرد و از برنامه های جدید کنگره در چهارمین دوره برگزاری خبر داد و گفت: بر اساس سیاست گذاری های جدید هیات علمی شاعران عرب زبان و فارسی زبان کنگره، فضای گفتمان کاربردی میان شاعران داخلی و خارجی فراهم می شود و شاعران دعوت شده به این کنگره فضای متفاوت و جدی تری را تجربه خواهند کرد.

احمد نادمی، از اعضای هیات علمی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی، درباره جایگاه شعر مقاومت اسلامی پس از سه دوره برگزاری در میان دیگر جشنواره های ادبی و مخاطبان اظهار کرد: این کنگره به جایگاه قابل توجه و دستاوردهای خوبی دست یافته است. زیرا پس ارسال فراخوان شاهد استقبال خوب شاعران از این جشنواره بودیم و هنوز هم ارسال آثار به دبیرخانه کنگره ادامه دارد.

وی ادامه داد: شرایط بررسی آثار در این دوره نسبت به سه دوره گذشته سخت گیرانه تر است. زیرا بررسی آثار در این کنگره با محدودیت موضوع مقاومت مواجه است و همین مساله آن را از سایر جشنواره مانند جشنواره شعر فجر متفاوت می کند. در این کنگره تنها آثاری که با  موضوع مقاومت اسلامی نسبت دارند، پذیرفته می شوند اما در سال های شعر دفاع مقدس هم از سوی کنگره پذیرفته می شد. هر چند در سومین دوره هم تعداد آثار مورد پذیرش با موضوع دفاع مقدس اندک بودند.

عضو هیات علمی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی با تاکید بر این که کنگره شعر مقاومت به جایگاه قابل قبولی رسیده است و تنها به یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی نظیر مقاومت در برابر استعمارگران و استکبار جهانی اشاره دارد، افزود: مقاومتی که در این کنگره از آن سخن به میان می آید به دلیل ویژگی های اسلامی و تفکر نشات گرفته از آن تفاوت بارزی با مقاومت در آمریکای لاتین یا بلوک شرق دارد.

وی پیوند این کنگره با جریان بیداری اسلامی را هم یکی دیگر از ویژگی های ممتاز کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی برشمرد و گفت: اگر این کنگره را با سایر جشنواره شعری کشور به قیاس بگذاریم می بیند که آن ها فراخوان بازتری نسبت به فراخوان این کنگره دارند. اما استقبال شاعران به ویژه شاعران جوان از موضوع مقاومت قابل توجه و تامل است.

نادمی درباره ارتقا کیفیت آثار ارسالی در حوزه شعر و مقالات پس از سه دوره برگزاری گفت: در موضوع شعر مقاومت با رشد خوب و قابل توجهی روبه رو بوده ایم و در زمینه مقالات هم بررسی آثار جدی تر شده است. در هر دوره برگزاری این کنگره شاهد علمی تر شدن مقالات هستیم و در این دوره از یادداشت نویسی های مرسوم برخی جشنواره ها فاصله گرفته ایم . در بررسی مقالات می توان گفت میزان دقت مولفان بالا رفته و به فضای آکادمیک نزدیکتر شده است.

عضو هیات علمی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که کنگره شعر مقاومت تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده است، توضیح داد: در برگزاری هر دوره نسبت به سال قبل شاهد قدم های رو به جلو و ارتقاء کیفیت آثار بوده ایم و نکته دیگر فراهم آوردن امکان برقراری ارتباط میان شاعران خارجی و داخلی است که می توانند در این فرصت کوتاه سه روزِ با یکدیگر صحبت کنند و نظرت خود را با هم در میان بگذارند. در دوره چهارم برگزاری به یقین وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. زیرا برای انجام تعاملات بیشتر میان شاعران برنامه ریزی های جدیدی داریم.

وی در زمینه فراهم آوردن امکان تعاملات و انتقال تجربیات میان شاعران خارجی و داخلی گفت: بر اساس سیاست گذاری های جدید، هیات علمی شاعران عرب زبان و فارسی زبان کنگره در نظر دارند فضای گفتمان کاربردی را میان شاعران داخلی و خارجی فراهم آورند. به یقین امسال شاعران دعوت شده به این کنگره فضای متفاوت و جدی تری را تجربه خواهند کرد.

نادمی درباره حضور شاعران داخلی و تاکید بر تکراری نبودن شاعران دعوت شده به این کنگره افزود: متاسفانه حضور شاعران تکراری یکی از نقاط ضعف کنگره است. فکر می کنم سال گذشته تعداد شاعران تکراری نسبت به سال قبل کمتر بودند. البته این اعتقاد هیات علمی است که بیشتر از گستره فضای شعری کشور بهره ببرد و شاعران تکراری را دعوت نکند. زیرا شاعران همانند شعله های افروخته اند که می توانند چراغ های بیشتری روشن کنند. انتخاب شاعران جدید از محوریت های اصلی هیات علمی کنگره در چهارمین دوره است که با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها