بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

موافقین و مخالفین حجت الاسلام علوی در مجلس چه گفتند؟

جواد هروی نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بررسی دوره‌های گذشته وزارت اطلاعات نشان می‌دهد که اکثر وزرای اطلاعات سوابق اطلاعاتی نداشته‌اند، بنابراین مخالفین نباید این موضوع را دستاویز قرار دهند؛ همچنین از آنجا که وزیر پیشنهادی 4 دوره نماینده مجلس بوده قطعا می‌تواند در برقراری تعامل سازنده با مجلس مفید باشد.
کد خبر: ۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴ - 13August 2013

موافقین و مخالفین حجت الاسلام علوی در مجلس چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس،  دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز آغاز شده و هماکنون ادامه دارد. در جلسه صبح امروز موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی اطلاعات به سخنرانی در این خصوص پرداختند.


بهرام بیرانوند؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات


بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حجتالاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در سخنانی گفت: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، نمایندگان مجلس در عرصه صلاحیتهای عمومی ورود پیدا میکنند که پخش آن از شبکههای مختلف داخلی و خارجی دارای آفاتی است.


وی در همین زمینه ادامه داد: عموما در رد و بدل شدن مطالب، مواردی گفته میشود که بعضا موجب سوءاستفاده اغیار و دشمنان میشود. البته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مطالب اثبات شده و یا اثباتنشدهای عنوان میشود که پیشنهاد میکنم این جلسات نیز مانند بررسی اعتبارنامه نمایندگان به صورت غیرعلنی برگزار شود.


این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه تاکید کرد: ما نمایندگان خوشحال میشدیم که رئیسجمهور تا پایان جلسه دیروز حضور مییافتند. اگر ریاست جمهور و اعضای دولت از منظر دولت کار دفاع را میپذیرفتند، نتیجه مورد نظر بهتر حاصل میشد.


بیرانوند در ادامه اظهار داشت: با توجه به ماموریتهای ذاتی وزارت اطلاعات که مرکز ثقل حفظ و سلامت نظام  و مقابله با جریانهای برانداز خارجی و ضدانقلاب داخلی و نیز مقابله با اشکال مختلف فساد و رانتخواری است، عدم تسلط مدیرارشد مجموعه به فضای تخصصی کار خسارتبار است.


وی تصریح کرد: سطح تکنیکی و علمی بالای کار در وزارت اطلاعات میطلبد نیرویی در راس این وزارتخانه قرار گیرد که حداکثر شناخت را از فضای کار امنیتی و شیوهها و ادبیات رایج امنیتی داشته باشد.


نماینده مردم بروجرد خطاب به رئیسجمهور و وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: اهمیت ارتباط تخصص وزیر اطلاعات با حوزه مربوطه به طور قطع کمتر از حوزههایی مانند بهداشت، صنایع، نیرو و دیگر حوزههای نیست. این حوزه جزو حساسترین حوزههاست.


بیرانوند اضافه کرد: شنیدهها حاکی از آن است که معاونت سیاسی و امنیتی در ریاست جمهوری در شرف تاسیس است که اگر اینگونه باشد نقضکننده عدم اهمیت موضوع کار وزارت اطلاعات است. شرح وظایف و حدود فعالیت وزارت اطلاعات مصوبه مجلس است و اگر قرار باشد معاونتی به نام سیاسی و امنیتی در حوزه ریاست جمهوری تاسیس شود، این سوال مطرح میشود که کدام وظیفه بر زمین مانده وجود دارد  که در مصوبه مجلس برای شرح وظایف وزارت اطلاعات وجود نداشته است.


وی تصریح کرد: تشکیلات موازی امنیتی جدید در ریاست جمهوری در صورتی که قرار است رئیسجمهور تصمیم جدیدی اتخاذ کنند، بر اساس کدام قانون و گزارش قرار است انجام شود؟


نماینده مردم بروجرد در مجلس در ادامه افزود: در بند 11 رویکردهای وزارت اطلاعات که از سوی وزیر پیشنهادی عنوان شده، بازبینی رویه بازنشستگی نیروهای مجرب و متخصص و اعاده کارشناسان و مدیران توانمند که به هر دلیل بازنشته شدهاند، تلویحا بر حذف اجباری آنها اشاره شده است.


بیرانوند با بیان اینکه هر ملتی دارای خطوط قرمزی است و یکی از خطوط قرمز حفظ تمامیت ارضی است، گفت: تاریخ ثابت کرده است که هرگاه متجاوز نادانی به سرزمین ما تعرض کند، این ملت با تمامی اقوام خود به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده و هیچگاه اجازه نمیدهد که حتی یک متر از خاک مقدس کشور تجزیه شود. بنابراین اگر صدهاهزار خون پاک برای حفظ تمامیت ارضی ریخته شود، هیچ باکی نیست.


وی شکاف بین مردم و دوگانگی را از دیگر خطوط قرمز کشور برشمرد و گفت: در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی یده واحدهای برای ایجاد وحدت شکل گرفته است که احدی نمیتواند مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد. نمونه آن واکنش مردم در 9 دی بود که نشان میدهد مردم به حفظ برادری با یکدیگر تعصب دارند.


این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات، قانون را به عنوان میثاق ملی و حاصل زحمات تمامی مردم دانست و افزود: در فتنه 88 عدهای با وجود پذیرش ملزومات قانونی انتخابات دانسته و یا نادانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند که مردم هیچکدام از اعمال آنها را به رسمیت نمیشناسند. عدهای خاص بعد از حضور چهل میلیونی مردم، آن هم برادرانه، زیر میز بازی زدند و از خطوط قرمز عبور کردند و رفتار مناسبی از خود نشان ندادند آنها به خاطر این اعمالشان به ملت بدهکارند.


بیرانوند اضافه کرد: در این بین اگر کسی توان دیدن نقشه شوم دشمن را ندارد، نیاز است که این موارد به آنها نشان داده شود. طبیعتا اگر اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این ایام دیده نشود و آنها را بخواهند به بهانه بازنشستگی از وزارت اطلاعات بیرون کنند، هیچگاه این موضوع از ذهن ملت پاک و فراموش نمیشود.
وی با اشاره به وظایف وزارت اطلاعات در بخش امنیت داخلی خاطرنشانکرد: مردم همه منابع امنیت خبری در سیستم امنیتی هستند که مفسدان و دشمنان را به سیستم امنیتی معرفی و کارهای آنها را گزارش میدهند.

بنابراین باید از این اعتماد مردم به سیستم امنیتی در خاکریز اول دفاع دشمن استفاده کرد.


عبدالهی؛ موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات


رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به انتخابات دوره یازدهم، اظهار داشت: خدا را شاکریم که در سال حماسه سیاسی، بنا بر فرمایش رهبری انتخاباتی با شکوه برگزار شد و حماسه سیاسی در این سال بزرگ به شکل بسیار شکوهمندی شکل گرفت و امیدوار هستیم که پایههای حماسه اقتصادی نیز در دولت تدبیر وامید شکل بگیرد و شاهد خلق حماسه اقتصادی باشیم.


وی ادامه داد: کشور در شرایط خاصی به سر میبرد و مشکلاتهای داخلی و تحریمهای ظالمانه خارجی شرایط را بر ما سخت کرده است. باید در ایجاد وحدت، همدلی  و همکاری پایبند باشیم و برطبق فرمایش مقام معظم رهبری باید همه به دولت جدید کمک کنیم.


نماینده مردم ماهنشان در مجلس افزود: چالشهای پیش روی دولت یازدهم عرصه بزرگ کارزاری است که نیاز به دانش، تجربه ، تدبیر و آگاهی و توکل دارد و در این میان رئیس جمهور منتخب به دلیل اعتماد مردم از یک سو و مطالبات مردم برای کاهش مشکلات از سوی دیگر مسئولیت مضاعفی را بر عهده دارد، زیرا باید یاران خود را از میان افرادی برگزیدند که ضمن برخورداری از اعتقاد راسخ به نقش خود از تخصص تدبیر،دانش ،تجربه و کفایت لازم بهره مند باشد.


عبداللهی با آرزوی توفیق برای رئیس جمهور و همکاران وی یادآور شد : همه روحانی را میشناسیم. من در هفت دورهای که در مجلس حضور داشتم در 5 دوره در خدمت حجت الاسلام روحانی بودم.


وی در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات و سوابق وی گفت: دکترعلوی 4 دوره در مجلس بود و من 8 سال با وی کار کرده ام. من قصد صحبت در مجلس را نداشتم، ولی حیفم آمد که صحبت نکنم، لذا برای موافقت با کلیات برنامههای دولت یازدهم و تعدادی از وزرا ثبت نام کردم و قرعه صحبت به عنوان موافق برای وزرای اطلاعات و اقتصاد به نام من افتاد.


نماینده مردم ماهنشان در مجلس گفت: امنیت، اقتصاد و معیشت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. آقای بیرانوند مطالبی را در مخالفت با وزیر اطلاعات مطرح کرد که مطالب سخت و سنگینی نبودند و من مخالفتی بدی در فرمایش او مشاهده نکردم .


عبداللهی در ادامه با اشاره به سوابق علوی گفت: وی از شخصیتهای حوزوی است و تحصیلات دانشگاهی دارد و دکترای فقه و مبانی اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد را نیز داراست.


"وی نماینده ستاد مرکزی انقلاب در جنوب فارس ، نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد، نماینده دورههای اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بوده و همچنین مخبر کمیسیون شوراها و امور داخلی بوده است و در کمیسیون خاص وظیفه عمومی داشته است. همچنین عضو کمیسیون تدوین قانون وزارت اطلاعات بودهاست و کاملا به وزارت اطلاعات اشراف دارند و در قانون این وزارت خانه صاحب نظر بوده و کار کرده است و این برای وی ارزشمند است."


نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: علوی نایب رئیس کمیسیون شوراها در دوره چهارم، نایب رئیس کمیسیونهای سیاست خارجی و آیین نامه داخلی در دوره پنجم ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت در دوره پنجم و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش در دوره پنجم، معاون روابط عمومی تبلیغات سازمان عقیدتی نیروهای مسلح  و رئیس سازمان عقیدتی ارتش با حکم رهبری بوده است. همچنین وی نماینده مردم تهران در مجلس خبرنگاران با رای بالای دو میلیونی است و لذا شناخت خوبی از کشورهای اطراف دارد و در کارنامه خود مسافرت به بیش از 30 کشور را دارد.


عبداللهی گفت: من تعجب میکنم که ایراد گرفته شده که علوی در برنامه امنیت داخلی به وظایف ذاتی وزارتخانه اشاره داشته، ولی این حرف پسندیدهای است. همچنین در بحث رعایت حقوق شهروندی، مذاهب، قومیتها و پرهیز از اتخاذ رویکرد امنیتی حرف سنجیده ای است. هم اکنون کشور ما نیاز به این موضوعات دارد. سرمایه و سرمایه گذار به جای میرود که احساس امنیت میکند.


وی ادامه داد: در شرایطی که رشد اقتصادی ما در حد صفر و منفی است و تورم 31 درصدی و نرخ بیکاری 2 رقمی وجود دارد، باید وزارت اطلاعات بستر لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کند. چرا که هدف از تحریمهای خارجی متوقف کردن تولید و افزایش گرانی است که این نیازمند فردی است که در وزارت اطلاعات با حضور شخصیتی عارف، دانشنمد و متعادل و متفکر مانند دکتر علوی خیلی کمک کند. لذا باید از بحث ایجاد فضای امنیتی دور شویم و این ضرورتی است که علوی به خوبی به آن اشاره کرده است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس خاطرنشان  کرد: در بحث اقتصادی در دفاع از آقای طیبنیا این مباحث را ادامه خواهم داد، ولی خواهش میکنم با توجه به اهمیت وزارتخانههای اطلاعات و کشور وزرای این وزارتخانهها رای بسیار بالایی داشته باشند.


عبداللهی گفت: بنده با 27 سال تجربه و 7 دوره حضور در مجلس و 18 سال ریاست در کمیسیون های تلفیق و بودجه این اهمیت را احساس کردم و از وزیر پیشنهادی اطلاعات دفاع کردم، چرا که در شرایطی قرار داریم که نیازمند آرامش هستیم.


جهانگیرزاده؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات


جواد جهانگیر زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتهای وزرای کابینه یازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، با بیان اینکه اهمیت این وزارتخانه بسیار زیاد است، اظهار داشت: وزیر اطلاعات باید کسی باشد که متخلفان در برابر او با برخورد قدرتمند روبرو شوند و مردم هم در کمال آرامش زندگی کنند. همچنین به روز شدن دستگاههای اطلاعاتی یک ضرورت محسوب میشود. لذا باید دارای وزارت اطلاعاتی باشیم که آمادگی مقابله با مسائل پیش آمده را داشته باشد.
وی ادامه داد: به وزیر اطلاعاتی نیازمندیم که از تمایلات سیاسی پرهیز کند و بداند وزارت متعلق به تمام بخشهای نظام است و صرفاً به دولت جمهوری اسلامی ایران تعلق ندارد. من معتقدم در شرایط موجود کاهش هزینههای اطلاعاتی یک ضرورت است و علوی در برنامه و روند اجرایی بین امر توجه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: وزارت اطلاعات باید از نیروهای حرفهای و کارشناسانی گمنام، اما فعال و دلسوز و مدیریت برجسته مجرب در مبارزه با گروههای ضد انقلاب برخوردار باشد و رای ما به علوی به عنوان وزیر اطلاعات نشان دهنده حمایت ما از این وزارتخانه است.


جهانگیرزاده تصریح کرد: کمک موثر برای مقابله با تحریمها فقط از وزارت خارجه و نهاد اقتصادی بر نمیآید، بلکه وزارت اطلاعات تجارب ارزشمندی دارد که میتواند در اختیار سایر نهادهایی که با این موضوع در ارتباط هستند قرار دهد.


با بیان اینکه وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام جمهوری اسلامی باشد، تاکید کرد: حجت الاسلام علوی با این تفاسیر و سابقه 4 دوره مجلس و کمیسیون داخلی، وزارت اطلاعات را مورد نظارت قرار میداد و همچنین حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و نهادهای نظامی خواهد توانست این وزارتخانه را از ورود به مسائل خرد پرهیز دهد و به مسائل کلان ملی و بین المللی ورود پیدا کند، لذا اگر بخواهیم وزارت اطلاعات به مسائل عمده امنیت ملی بپردازد، امروز تقویت این وزارتخانه با رای قاطع به حجت الاسلام علوی میسر خواهد شد، ضمن اینکه باید به انتخاب رئیس جمهور احترام گذاشته شود.


وی با بیان اینکه رئیس جمهور دارای بینش امنیتی و روابط بین الملل است، گفت: آقای علوی روحانی انقلابی، فعال و پر تحرکی است و نسبت به مسائل نظامی آشنایی دارد و همچنین عضو مجلس خبرگان و عضو کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس است. همچنین وزانت علمی دارد و به لحاظ عملیاتی انسان فعالی است.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: من معتقد هستم که با تقویت نظام کارشناسی و نظام خبره دستگاه اطلاعاتی و افزایش ظرفیت حرفهای اطلاعاتی جناب علوی موفق خواهند بود و چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد لذا تقاضا دارم به وی رای مثبت بدهید.


حمید رسایی؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات


حجتالاسلام حمید رسایی نماینده تهران در مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه، در مخالفت با رای اعتماد به حجتالاسلام محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: ما در ابتدا خدمت آقای علوی روبوسی و عرض ارادت کردیم و انشاءالله در این دوره شعار زنده باد مخالف من به صورت واقعی تحقق پیدا کند. نه مثل آن دورهای که شعارش را عدهای دیگری میدادند و عملش را ما انجام میدادیم.


وی افزود: هدف من از مخالفت رفع برخی از شبهات است تا در صورت رای اعتماد ایشان بتواند با قدرت کار خود را انجام دهد و خدا را شاهد میگیرم که قصد و غرض شخصی قطعا بین من و آقای علوی وجود ندارد.
نماینده تهران تصریح کرد: ای کاش آقای روحانی گزینه دیگری را برای وزارت اطلاعات معرفی میکردند تا ما مجبور نمیشدیم برخی از نکات را مطرح کنیم.


رسایی ادامه داد: یکی از ابتکارات مهم این است که آقای علوی با همه فضائل و سوابقی که دارند، سابقه و تجربه و آشنایی به حوزه حساس وزارت اطلاعات را ندارد. البته در کلیات بسیاری از دوستان مطرح کردهاند که کابینه آقای روحانی از برادرانی برخوردار است که تعدادشان کم نیست و سابقه فعالیت در نهادهای امنیتی را دارند که ما افتخار میکنیم، چرا که فعالیت در نظام جمهوری اسلامی افتخار دارد.


وی ادامه داد: سوال این است که چرا بعضی از دوستانی که سابقه و پیشینه دارند و وزارت اطلاعات را میشناسند و حوزه مسئولیت و آدمهای وزارت اطلاعات را میشناسند برای این جایگاه معرفی نشدهاند، اما آقای علوی که با این حوزه هیچ ارتباطی ندارد معرفی شده است؟


نماینده تهران در مجلس گفت: در این کابینه فردی مانند آقای پورمحمدی وجود دارد که سابقه زیادی دارد و فعالیتهای زیادی انجام داده، آیا نمیشد فردی مانند ایشان را معرفی کرد؟ البته آقای علوی فضائل زیادی دارد، اما برای جاهای دیگر.


رسایی تاکید کرد: در هر مجموعه افراد خوب و مناسب و فعالی وجود دارند، اما گاهی نخالههایی نیز وجود دارد و حتی در لباس روحانیت نیز چنین چیزی وجود دارد. زمانی که یک آدم بیتجربه و بیسابقه و ناآشنا با حوزهای به آنجا برود، آدمهای با تجربه و کارکشته آنجا اگر خیلی همراه باشند نیز در تمکین کردن مشکل پیدا میکنند و آنهایی که شیطنت دارند میتوانند از این بیسابقه بودن و عدم آشنایی سوء استفاده کنند، چرا که به کارها تسلط دارند و این اتفاق در گذشته نیز افتاده است.


وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر برخی روحیات شخصی آقای علوی است که این روحیه اگر غیر از وزارت اطلاعات بود، شاید نه تنها عیب نبود بلکه حسن به حساب میآمد. آقای علوی 4 دوره نماینده مجلس است و شما میدانید یکی از ویژگیهایی که در مجلس وجود دارد روحیه لابیگری، مبادله و صحبت کردن است و این موضوع در مجلس بدیهی است. البته باید آن را کنترل کرد. این روحیه گاهی در یک نفر نهادینه میشود و ارتباطات یک فرد با آدمهای دیگر که گاهی متضاد هستند نیز تقویت میشود که این ویژگی برای تصدی وزارت اطلاعات خوب نیست و این روحیه متاسفانه وجود دارد.


نماینده تهران در مجلس گفت: بنده خبر دارم ایشان برای اینکه رای بیاورد با بعضی از چهرهها و شخصیتهایی که اگر وزیر اطلاعات شود باید با آنها برخورد قانونی کند ارتباط پیدا کرده است و با آنها در حال لابی است و این دست او را برای انجام وظایف میبندد.


رسایی افزود: آقای علوی در نشستی حضور پیدا کرده که تصاویر آن در برخی نشریات به صورت رنگی منتشر شده است. فردی که سابقهای در پرونده "شهرام کذا" دارد و در آن پرونده نقش داشته عناصری را دعوت کرده و آقای علوی نیز در آن نشست حضور داشته است. حتی در این نشست برخی افراد که قبلا با ساواک همکاری داشتند نیز حضور داشتهاند که نمیخواهم اسم آنها را بیاورم. زمانی که از آقای علوی سوال شد که چرا در این نشست حضور داشتید، میگوید که اطلاع نداشتم و نمیدانستم. اما اتفاقا محل نزاع همین است. وزارت اطلاعات یعنی جایی که باید همه این افراد را بشناسد و ممکن است فردا هزاران موارد اینگونه اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: یکی از دوستانی که در کابینه است و نمیخواهم اسم او را بیاورم موردی داشت که دوستان ما نجابت کردند و آن را مطرح نکردند و درست بود. خود این فرد هم پذیرفت که در موردی دچار خبطی شده و کلاهی بر سرش رفته است و خودش این موضوع را پذیرفت. ما معتقدیم که وزیر اطلاعات خیلی باید حساستر و زرنگتر باشد.


نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بنده پیگیریهایی را انجام دادم و متوجه شدم در آن اوایل که آقای علوی برای وزارت اطلاعات و کشور مطرح بود در برخی محافل گفته بود که من برای وزارت کشور مناسب هستم. البته ما نمیخواهیم که آقای رحمانیفضلی ناراحت شود، چرا که ایشان را مناسب میدانیم و به وی رای خواهیم داد. ولی شاید آقای علوی برای وزارت کشور از جهاتی مناسبتر بود و البته از جهاتی دیگر نیز نقدهایی داریم.


رسایی گفت: خود آقای علوی گفته بود که من برای وزارت کشور مناسبترم، چرا که آدم باید در وزارت اطلاعات برخی حرفها را نگه دارد و من گاهی اوقات ... بالاخره هر فردی روحیاتی دارد و شاید بنده (رسایی) نیز اینگونه باشم.


وی ادامه داد: نکته دیگری که خیلی با خودم کلنجار رفتم که بگویم یا نگویم، اما تصمیم گرفتم که بگویم چرا که دفاع از یک نهاد است این بود که آقای علوی دو بار برای حضور در مجلس کاندیدا شده بود که یک بار برای حضور در مجلس نهم و یک بار در میاندورهای بود وهمان شورای نگهبانی که ایشان را برای مجلس خبرگان تایید کرده بود برای حضور در مجلس تایید نکرد و نمیخواهم وارد جزئیات آن شوم. از این موضوع اطلاع دارم، اما وارد آن نمیشوم.


نماینده تهران در مجلس گفت: البته در جلسه کمیسیون برخی دوستان گفتند که اعضای شورای اعلام کردهاند این رد صلاحیت درست نبوده و هیچ مسئلهای نبوده است. حتی آقای علوی نیز گفتند که سوابق من در خدمت به نظام زیاد است. ما همه آنها را درست و سر جای خود میدانیم، اما بالاخره نهادی به نام شورای نگهبان چنین تصمیمی را گرفته است. من به آن دوستان در جلسه کمیسیون اعلام کردم اگر در نظرات شورای نگهبان تردید کنید، در تایید صلاحیتهای شورای نگهبان هم تردید میشود. یعنی همه افرادی هم که در مجلس نشستهاند با تردید مواجه میشوند و این درست نیست. ما باید حرمت نهادی به نام شورای نگهبان را نگه داریم.


رسایی تاکید کرد: بالاخره هر وزیری که برای تصدی وزارت اطلاعات انتخاب شود، باید مدتی دیگر درباره صلاحیت افراد نظر دهد و انتخابات مجلس دهم پیش رو است و این برای مردم سوال ایجاد میکند. البته آقای علوی گفتند که بعد از قصه رد صلاحیت در انتخابات مجلس به او امام جمعه بودن یک شهر را پیشنهاد کردند. من هیچ حرفی ندارم و اگر شورای نگهبان به هر دلیلی فردی را مناسب یک جایگاه ندانسته معنیاش آن نیست که آن فرد به درد هیچ جایگاهی نمیخورد و اصلا اینگونه نیست.


وی تاکید کرد: قطعا برای جاییکه مهمتر از نمایندگی مجلس میتواند باشد چنین فردی مناسب نیست و شاید امام جمعه بودن برای آن فرد مناسبتر باشد تا اینکه در سمت مهم دیگر ایفای نقش کند. من از آقای روحانی سوال میکنم که آیا این معرفی اعتدال بود یا تندروی؟ به نظر من این اقدام تندروی بود و با اعتدال نمیساخت. عدم آشنایی و تسلط به یک وزارتخانه حساسی مانند وزارت اطلاعات آسیبهای زیادی دارد.


نماینده تهران گفت: همه به یاد داریم که در سال 76 زمانی که دولتی برسر کار آمد وزیری را معرفی کرد که ایشان هم هیچ سابقهای در این حوزه نداشت. اکثر اعضای شورای حزب منحله مشارکت افرادی بودند که یا از وزارت اطلاعات عذرشان را خواسته بودند و یا خودشان از وزارت اطلاعات بیرون آمده بودند و این حزب یک حزب امنیتی بود که اتفاقا جنگ روانی دوران دوم خرداد را مدیریت میکرد. ما هم در آن دوره به آقای هاشمی انتقاداتی داشتیم و انتقادات بعدها بیشتر شد، اما در همان دوران آنها جنگ روانی به راه انداختند که آقای هاشمی با وجود اینکه نفر سیام انتخابات مجلس بود بلایی به سرش آوردند که از حضور در مجلس ششم انصراف داد و در تریبون مجلس اعلام کردند هاشمی حق ندارد انصراف دهد و باید بر روی صندلی بنشیند ... حتی به او اتهام قتلهای زنجیرهای زدند. ما منتقد هاشمی هستیم اما هیچگاه نگفتیم که او قاتل است.

رسایی ادامه داد: وزارتخانهای که وزیر بر آن تسلط نداشت و یک تیم امنیتی مسئلهدار در آن وجود داشت، اینگونه مسائل را به بار آورد. البته الحمدالله آقای روحانی اشراف خوبی در حال حاضر دارند و من نمیخواهم که اکثریت اعضای کابینه که سابقه امنیتی دارند را با آن دوران مقایسه کنم و فرقی بین آنها وجود دارد. ولی این هشدار است آن آقایان در آن روزها با انتصاب آن وزیر مخالفت نکردند و نتیجه آن این شد که بیتجربگی وزیر موجب دور زدن او شد و قتلهای زنجیرهای تحقق پیدا کرد.


نماینده مردم تهران تاکید کرد: مهمترین هدف قتلهای زنجیرهای زدن وزارت اطلاعات بود و تا حدودی شاید موفق شدند. البته از آن روز تا امروز 16 سال میگذرد و وزارت اطلاعات ما خیلی بازسازی شده است و توانست خیلی زود خود را بازسازی کند، اما بالاخره آن قتل های زنجیرهای با این هدف انجام شد.


وی تصریح کرد: در چند روز گذشته دو برنامه از سوی وزیر اطلاعات در کازیوی نمایندگان گذاشته شده که در ابتدا برنامه دیگری در کازیو گذاشته شده بود و دیروز برنامه دیگری توزیع شد. برای بنده سوال شد که چگونه دو برنامه از سوی یک وزیر توزیع شده است و بعد از پیگیری مشخص شد که آقای علوی اصلا برنامه اول را تایید نکرده است و گفته کاری به آن نداشته باشید و مورد تایید من نیست. بعضی از مواد آن توسط دوستان خوانده شد و نکات زیادی در آن نهفته است.


نماینده تهران خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: آقای علوی همین الان میخواهند برای تو برنامه تعیین کنند؛ سوال ما این است که آقای لاریجانی آیا این برنامه از سوی دولت به مجلس داده شده و در کازیو نمایندگان گذاشته شده مجلس که خودش نمیتواند برنامهای تولید کند و آن را در کازیو نمایندگان بگذارد. آقای روحانی سوال ما این است که چه کسی آن برنامه را ابتدا داد که آقای علوی بگوید مواردی از آن برنامه مورد تایید من نبوده است؟ ما معتقدیم که یک وزیر باید برنامه های خود را با کمک تیم مشاوران تنظیم کند. در همین جا میبینید که یک چیزی را در کاسه طرف گذاشتهاند.


رسایی ادامه داد: در سال 76 نیز همین اتفاق افتاد و نتیجه اینگونه شد که به بهانه قتلهای زنجیرهای وزارت اطلاعات را زدند و همان اصلاحات آمریکایی انجام شد. همان روزنامهها و مطبوعاتی که رهبر معظم انقلاب که از آنها به عنوان پایگاه دشمن یاد کردند و بعدها وزیری که از آنها حمایت میکرد در بیبیسی و صدای آمریکا حاضر شد، در دولت وقت هم حضور داشت.


وی خاطر نشان کرد: آنها به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را زدند و وزارت اطلاعات به جایی تبدیل شد که پیرمرد و پیرزن را سلاخی میکند. نیروی انتظامی را در مطبوعات و رسانهها با کمک رسانههای غربی بهگونهای معرفی کردند که دانشجویان را از طبق چهارم پرت میکند و تیر در چشم آنها میزند. آنها به بهانه ترور یک چهره افراطی که در فتنه نقش داشت و در حال حاضر هم دوباره فعال شده، سپاه و بسیج را هدف قرار دادند و بسیج از نظر آنها به جایی تبدیل شد که افراد لمپن با دمپایی و موتورهای هزار آدمهایی را به قتل میرساند. نهادهای امنیتی و نظامی ما را مانند تکتیرانداز هدف قرار دادند.


نماینده تهران تصریح کرد: نتیجه اقدامات آنها این بود که این نهادهای نظامی و انقلابی تخریب شدند. آقای روحانی یکی از افرادی بود که در آن دوران تخریب شد و من تعجب میکنم که چرا این دقت انجام نشده است. خود ایشان نیز به این موارد توجه داشته و میداند که من چه میگویم.


رسایی اظهار داشت: نتیجه آن اقدامات زمینهسازی برای مجلس ششم بود و در انتخابات مجلس ششم وزارتخانهای که از نظر آنها تخریب شده بود، وقتی که شورای نگهبان استعلاماتی از آنها انجام داد پاسخ این بود که فرد مورد نظر هیچ سابقه ای در وزارت اطلاعات ندارد. در حالیکه همان افراد در آن زمان سابقه داشتند و وزارت اطلاعات سوابق آنها را به شورای نگهبان داده بود، ولی برای انتخابات مجلس ششم و مجلس هفتم به دلیل اینکه چشمهای نظام را زده بودند موجب شد، تا برخی از این عناصر در مجلس ششم نفوذ کنند. امروز بسیاری از شما میدانید که عناصر افراطی مجلس ششم در سازمانهای جاسوسی و شبکههای بیبیسی و VOA فعالیت میکنند و آقای روحانی خیلی بهتر از من آنها را میشناسد.


وی ادامه داد: بنده نگرانم که آن اتفاقات دوباره تکرار شود، چرا که عدم تسلط وجود دارد.میگویند که قرار است کمیتههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دولت به معاونت تبدیل شوند آیا قرار است این افراد به وزرایی در سایه تبدیل شوند؟ بعید میدانم چرا که شخصیت آقای روحانی شخصیتی مقتدر است و اجازه نمیدهد.
نماینده تهران اظهار داشت: انتخاب وزرا آزمونی برای مجلس است و مردم مجلس را اندازهگیری میکنند. ما توقع نداریم که آقای روحانی کابینه یکی دیگر از کاندیداها را معرفی کند، اما این بحثها ربطی به یک کاندیدای خاص ندارد و مربوط به بزنگاههای نظام است. مردم امروز حرفهای ما را میشنوند و قضاوت میکنند.
رسایی در پایان سخنان خود گفت: تاکید ما بر موضوع فتنه و لزوم برائت و حساسیت نسبت به فتنه به خدا انتقامگیری نیست. ما نگران تکرار قصهای هستیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تا لبه پرتگاه نظام را برد، اما به اعتبار ولایت و پیروی مردم و حضور آگاهانه این موضوع برطرف شد. نباید این اتفاقات دوباره تکرار شود.

هادی قوامی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات


هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی گفت: واقعیت امروز کشور در برنامه پیشنهادی رئیس جمهور به خوبی ترسیم شده و مهمترین جایی که میتواند فضایی را ایجاد کند تا برنامه دولت اجرایی شود، وزارت اطلاعات است.


وی ادامه داد: اگر به بیکاری، تورم، مشکلات اقتصادی و ... که میتواند ناامنی در کشور ایجاد کند، توجه نشود و دستگاههای امنیتی به این موارد توجه نکنند کشور دچار مشکل میشود بنابراین باید بتوانیم فضا را کنترل کنیم و با ایجاد امنیت در کشور شرایطی به وجود بیاوریم تا مشکلات اقتصادی کنترل شود.


این نماینده مجلس همچنین گفت: برخی از مخالفان گفتند که آقای علوی سابقه اجرایی برای تصدی وزارت اطلاعات ندارد اما من از آنها میپرسم که وقتی نمایندگان به مجلس میآیند و در کمیسیونهای تخصصی توزیع میشوند، چه شاخص و معیاری برای این توزیع وجود داد؟ طبیعتا نمایندگان مجلس بر اساس تجربه و تخصص خود به عضویت کمیسیونهای تخصصی مجلس در میآیند بنابراین فردی که 4 دوره در یک کمیسیون تخصصی بوده آیا تجربیات کسب نکرده است و این تجربیات منجر به تخصص وی نشده لذا آقای علوی که در مجلس حضور داشته، قطعا بر اساس تجربه و تخصص داشته خود عضو یک کمیسیون تخصصی بوده و وزیری که خودش در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته قطعا تخصص اداره آن را هم دارد.


قوامی با بیان اینکه مردم در انتخابات شور و شوق انتخاباتی را به سطح بالای خود رساندند، گفت: اکنون زمان تحقق حماسه اقتصادی است و دستگاهی که میتواند با ایجاد امنیت مشکلات اقتصادی را حل کند وزارت اطلاعات خواهد بود. بنابراین باید این وزارتخانه به دست یک مدیر خلاق باشد که به نظر من آقای علوی این خلاقیت و تفکر باز را دارد.


وی در مورد رد صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گفت: این وزیر پیشنهادی پس از رد صلاحیت خود را در دایره نظام میداند و موضعی نگرفته که دلش دشمنان نظام را شاد کند. همچنین مقام معظم رهبری در ارتباط با ردصلاحیتشدهها از سوی شورای نگهبان بیاناتی داشتهاند و فرمودهاند که رد صلاحیت این آدمها به این معنا نیست که کلا از صلاحیت ساقط شدهاند لذا نباید این موضوع دستاویز مخالفت قرار داد. همچنین پس از این ماجرا آقای علوی به عنوان امام جمعه اراک مطرح میشوند و همانطور که میدانید برای انتخاب وزیر اطلاعات هم با مقام معظم رهبری مشورت میشد لذا اگر نظر ایشان خلاف این بود، اکنون آقای علوی اینجا نبود و این اتفاق رخ نمیداد.


وی گفت: برخی مخالفین گفتند که برنامه آقای علوی تغییر کرده که من به آقای علوی صحبت کردم و متوجه شدم که برنامه علوی اشتباه آمده و ربطی به وی آمدم.

جواد هروی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با استفاده از قسمتی از زمان هادی قوامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: در ابتدا با توجه به اینکه برخی از دوستان اشاره کردند که نمایندگان با وزرا جلساتی داشتهاند؛ بنده باید بگویم که من هیچ جلسهای نداشتم و اگر امروز درباره شخصیت آقای علوی صحبت میکنم به دلیل وجوه شخصیتی و شأن بالای وی است.


وی ادامه داد: امروز از آقای روحانی تشکر میکنم که برای وزارت اطلاعات یک شخصیت تحصیلکرده و دانا را معرفی کرده، چراکه آقای علوی یک انسان با تفکر باز و خلاق است و قطعا وزارت اطلاعات میتواند از این تفکر خلاق استفاده کند، لذا نباید حق استفاده از یک وزیر خلاق از وزارت اطلاعات بگیریم.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بررسی دورههای گذشته وزارت اطلاعات نشان میدهد که اکثر وزرای اطلاعات سوابق اطلاعاتی نداشتهاند، بنابراین مخالفین نباید این موضوع را دستاویز قرار دهند؛ همچنین از آنجا که وزیر پیشنهادی 4 دوره نماینده مجلس بوده قطعا میتواند در برقراری تعامل سازنده با مجلس مفید باشد.


هروی خاطرنشان کرد: چه اشکالی دارد که یک وزیر خلاق بیاید تا مشکلات کشور را که در برخی از نقاط مرزی داریم حل کند، چرا که تاکنون به دلیل بیتدبیریهایی که از سوی دستگاههای امنیتی انجام گرفته مناطق مرزی ما دچار مشکل شدهاند و حالا باید یک وزیر خلاق بتواند این مشکلات را حل کند.


وی در پایان تصریح کرد: امروز با وجود یک وزیر اطلاعات خلاق و با تامل و تفکر باز میتوانیم بسیاری از مشکلاتی که داریم را برطرف کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار