امیر دریادار سیاری:

پیشرفت کشور در استفاده از دریاست / غرب با پروژه ایران هراسی بدنبال فروش تسلیحات نظامی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که دو سوم تجارت جهان در اقیانوس هند و از طریق سه تنگه هرمز، مالاگا و باب المندب صورت می گیرد، افزود: در دو سال اخیر، راهبرد استکبار جهانی از حضور در اقیانوس اطلس به شمال اقیانوس هند و دریای چین تغییر کرده است چون بهترین نقطه سلطه استکبار جهانی بر جهان است.
کد خبر: ۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳ - 15August 2013

پیشرفت کشور در استفاده از دریاست / غرب با پروژه ایران هراسی بدنبال فروش تسلیحات نظامی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی ارتش، سومین کنگره ملی صنایع دریایی با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری برگزار شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در سومین کنگره ملی صنایع دریایی گفت: دریا، جایگاه بزرگ و مهمی در دنیا دارد و دلیل این که کشورهایی در طول تاریخ  قدرتمند و ثروتمند بوده اند، استفاده از بستر دریا بوده است. دریا برای یک کشور فرصت بزرگ برای پیشرفت و توسعه است که در توسعه مدنیت، تجارت، حمل و نقل، ترانزیت کالا، ایجاد اشتغال و توسعه گردشکری نیز اهمیت دارد.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران جزو 160 کشور دنیاست که به دریا راه دارد، افزود: علی رغم این که در کشور ما حدود یک سوم یا 30 درصد مرز، دریایی و 70 درصد بقیه مرز زمینی و رودخانه ای است ولی حدود 93 درصد صادرات و واردات از مرز دریایی انجام می شود و از حدود 15 کشور همسایه با 12 کشور مرز دریایی داریم.

دریادار سیاری در ادامه سخنانش از بی توجهی به دریا انتقاد کرد و اظهار داشت: منافع ما در دریا راهبردی و کلان است و باید برای بدست آوردن منابع آن تلاش کنیم. ما در دریای خزر که امروز به خاطر منابع غنی کشف شده از اهمیت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است، غفلت کرده ایم چرا که بیشتر کشورهای دنیا پی به منافع و منابع آن برده اند و به دنبال منافع نامشروع خود در آنجا هستند.

وی در ادامه، سواحل مکران را دروازه طلایی ایران برای استفاده از دریاهای آزاد و ثروت دریایی دانست و گفت: با بهره گیری از این سواحل به دلیل مشرف بودن به اقیانوس و دریاهای آزاد می توان تا قطب جنوب دریانوردی کرد و البته نباید از اهمیت خلیج فارس که انبار انرژی جهان لقب گرفته و تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم ترین تنگه های راهبردی جهان غافل شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که دو سوم تجارت جهان در اقیانوس هند و از طریق سه تنگه هرمز، مالاگا و باب المندب صورت می گیرد، افزود: در دو سال اخیر، راهبرد استکبار جهانی از حضور در اقیانوس اطلس به شمال اقیانوس هند و دریای چین تغییر کرده است چون بهترین نقطه سلطه استکبار جهانی بر جهان است. همچنین آنها با دست های پنهانی نظیر دزدان دریایی، منطقه شمال اقیانوس هند را ناامن کرده اند و با بحث ایران هراسی در منطقه می خواهند تسلیحات نظامی خود را به فروش رسانده و منطقه را تحت کنترل خود گرفته و حضور خود را مشروع جلوه بدهند.

وی همچنین در بحث دزدان دریایی گفت: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که بحث دزدان دریایی پیش آمد تاکنون 26 ناوگروه خود را به منطقه اعزام کرده و از سال 1387 در برقراری امنیت به طور مستمر حضور فعال داشته است و اگر امروز می بینیم خبری از پدیده شوم دزدان دریایی نیست به دلیل حضور قاطع و قدرتمند نیروی دریایی است.

دریادار سیاری در ادامه تأکید کرد: شعار توسعه دریا محور، نیاز به اقتدار در صنایع دریایی، ناوگان تجاری و نظامی دارد و ما با وحدت ارگان های دریایی می توانیم قدرت دریایی داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که امنیت در دریا مهم است، خاطرنشان کرد: اگر علم و پیشرفت دریایی داشته باشیم ولی نتوانیم امنیت را برقرار کنیم، ارزشی ندارد. امنیت در همه ابعاد دریا تأثیر مستقیم دارد و ما باید نیروی دریایی را محوریت امنیت در آب های آزاد بدانیم و همه به آن کمک کرده و همکاری لازم را با آن داشته باشیم.

دریادار سیاری افزود: ما باید بتوانیم نیاز امنیت را نه تنها در خلیج فارس، خلیج عدن، اقیانوس هند، دریای سرخ بلکه در تمام آب های آزاد جهان برقرار کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که ما باید با اولویت ها حرکت کنیم، افزود: توسعه دریا محور را باید با جدیت بیشتری پیگیری کنیم چون واقعاً پیشرفت کشور در استفاده از دریاست  و برای این که ما با بحث توسعه دریا محور، به رشد برسیم باید این موضوع را کسانی که تصمیم گیرنده هستند اهمیت بدهند که دریا چقدر می تواند در پیشرفت کشور مفید باشد.

وی در پایان یکی از راه های شناخت دریا را فرهنگ سازی عنوان و تصریح کرد: فرهنگ سازی باید از پایین ترین مقاطع تحصیلی آغاز شود. فرزندان ما باید به اهمیت دریا پی ببرند که البته در حال حاضر آموزش و پرورش در کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی مطالبی را به دریاها اختصاص داده است اما امیدوارم موضوع دریا در سایر مقاطع تحصیلی هم گنجانده شود

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار