نتایج نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو؛

ارسال اسناد دوران دفاع مقدس به یونسکو برای ثبت جهانی/ پای مردم به عرصه محافظت از اسناد دفاع مقدس باز شود

نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با ارایه راهکارهایی جدید، امکان صیانت از آثار دفاع مقدس به صورت مردمی را فراهم آورد.
کد خبر: ۲۱۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ - 01January 2017
ارسال اسناد دوران دفاع مقدس به یونسکو برای ثبت جهانی/ پای مردم به عرصه محافظت از اسناد دفاع مقدس باز شود
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو صبح امروز با حضور سردار «غلامرضا علاماتی»، دکتر «سعدالله نصیری قیداری» و هیئت همراه صبح امروز (12دی ماه) در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.

دراین نشست، «فرهاد اعتمادی» مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران یکی از راهکارهای معرفی الگوی دفاع مقدس در سطح بین المللی را ثبت آن درسطح منطقه ای عنوان کرد و افزود: اگر اسناد و مدارک دفاع مقدس به لوگوی سازمان یونسکو مزین شود،  می توان مستدل و مستندتر به صدور این الگو پرداخت.
 
راه اندازی کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس

وی یادآور شد: جای نماینده سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در کمیته حافظه جهانی خالی است، از این رو باید نماینده ای با وجاهت قانونی برای این بخش انتخاب کنیم تا با حضور در جلسات با قوانین و چارچوب این کمیته آشنا شود. تحقق این امر امکان بازیگری را از دشمنان، سلب می کند.

به گفته وی، اگرچه جمع آوری، ثبت و نگه داری اسناد و مدارک دوران دفاع  مقدس حایز اهمیت است، اما کافی نیست و باید بکوشیم یک کتابخانه دیجیتال با محتوای دفاع مقدس راه اندازی کنیم.
 
از مقوله گردشگری معنوی غافل نشویم

همچنین در ادامه این نشست، «عبدالمهدی مستکین» مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی با عنوان «صلح ایجابی» را ارایه داد.

وی افزود: از آنجا که سازمان یونسکو بر مقوله صلح و پرهیز از خشونت و ایجاد تقارب بین فرهنگها تاکید دارد، می توان همایش فوق را با محوریت دفاع مقدس ایران و بررسی اینکه چرا ایران اسلامی در طول سالیان گذشته 9 بار مورد تجاوز دشمنان قرار گرفته است؟، برگزار کرد.

مستکین با بیان اینکه در حملات یاد شده همواره ایران اسلامی ایران اسلامی به دفاع پرداخته است، اذعان کرد: به زیبایی می توان دفاع ایران را با بسته بندی صلح ایجابی به جهان صادر کرد و از این دفاع برای ترویج فرهنگ نزدیکی بین ملت ها بهره جست.

به گفته وی، صلح با رویکرد دفاع، برگ برنده ایران اسلامی در همه دوره ها بوده است، از این رو چشم طمع دشمنان به این کشور دوخته شده تا بتوانند این برگ برنده را به نفع خود بگیرند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران با بیان اینکه حفاظت، صیانت و پاسداری از اسناد و مدارک دفاع مقدس مهم و اصل است و ثبت آن در حاشیه قرار دارد، گفت: وقتی اثری در سازمان یونسکو به ثبت می رسد، سازمان انتظار ارایه روش های ترویج آن را دارد. حال این سوال پیش می آید اگر ما بتوانیم این الگوی دفاعی را به ثبت برسانیم، آیا تدبیری برای ترویج و انتشار آن اندیشیده ایم؟ آیا زیرساخت های ترویج آن تعریف شده است؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که از آن غفلت کرده ایم بحث گردشگری معنوی است. به این معنا که ما در موسمی خاص کاروانی با عنوان راهیان نور عازم بازدید از مناطق جنگی می کنیم این در حالی است که هیچ کدام از لوازم مورد نیاز آن کاروان از این مناطق تهیه نمی شود! پس چگونه می توان انتظار رشد و تکاپو در این مناطق جنگ زده را داشته باشیم؟
 
 امکان ثبت لوگوی یونسکو بر روی کتب برجسته دفاع مقدس

مستکین به آمار ارایه شده از انتشار کتب با موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حال که این تعداد کتب باارزش در حوزه دفاع مقدس نگاشته شده است، انتظار می رود تا مسئولان فرهنگی اسامی کتب با محتوای غنی در این حوزه را به این سازمان ارایه دهند و ما بتوانیم مراحل رونمایی و ثبت این آثار را با لوگوی سازمان یونسکو پیگیری کنیم.

وی بر لزوم مردمی کردن حفاظت از اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس تاکید کرد و یادآور شد: برای نهادینه کردن این امر می توان از فضای مجازی به ویژه تلگرام بهره جست.
 
یونسکو پرده از حقایق دفاع 8 ساله بردارد

سرهنگ «حسین فروتن نژاد»، مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از دیگر حاضران در نشست فوق، با ارایه آماری از وضعیت اسرای جنگ تحمیلی اظهار داشت: کل اسرای عراقی مبادله شده برابرصورت جلسه های امضایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، حکومت بعث عراق و کمیته بین المللی صلیب سرخ 58 هزار و 332 نفرمی باشد که ازمورخ 1360/3/26  شروع و در تاریخ  1382/2/15 طی 118 مرحله به صورت یک جانبه و دوجانبه صورت پذیرفته است.

سرهنگ فروتن نژاد با اشاره به اهمیت بیان حقایق دوران دفاع مقدس و وقایع تلخی که بر اسرای ایرانی گذشت، گفت: اقدامات بشردوستانه ایران و نوع برخورد ایرانیان با اسرای ایرانی ثبت و ضبط نشده از این رو دشمنان با بهره گیری از این غفلت مسئولان اقدام به ساخت فیلم و انتشار اخبار ضد و نقیض در این حوزه و علیه ایران می کنند.

وی از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خواست، تا با بهره گیری از جایگاه ایران در یونسکو، حقایق این دفاع 8 ساله را فاش کنند و ندای حقانیت ایرانیان را به گوش جهانیان برسانند.

بنابراین گزارش، در پایان نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو سردار «غلامرضا علاماتی»، دکتر «سعدالله نصیری قیداری» و هیئت همراه از نمایشگاه اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس جمع آوری شده توسط این سازمان که در سالن جلسات شهید صیاد شیرازی برپاشده بود، بازدید به عمل آوردند.

انتهای پیام/101
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار