ناصری در نشست خبری شانزدهمین جایزه کتاب سال حبیب:

در جایزه شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم/ تقدیر از دو چهره تاثیرگذار مسجد جوادالائمه

دبیر جایزه کتاب سال شهید حبیب‌غنی‌پور گفت: در جشنواره شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم. ما در مسجد جوادالائمه بر این نیستیم که بگوییم پس از بررسی آثار هیچ کتاب شایسته‌ای را نیافتیم.
کد خبر: ۲۲۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ - 21February 2017
در جایزه شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم/ تقدیر از دو چهره تاثیرگذار مسجد جوادالائمهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نشست خبری شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 3 اسفند) با حضور محمد ناصری دبیر جایزه کتاب سال شهید حبیب‌غنی‌پور برگزار شد.

منتخب جایزه از کتاب‌هایی است که با مضامین اعتقادی و اخلاقی شهید مغایر نباشد

ناصری در ابتدای این نشست ضمن قرائت مرام‌نامه شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه گفت:‌ این جشنواره مزین به نام شهید حبیب غنی‌پور بوده و مجری آن شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) است. این جشنواره و همچنین شورای نویسندگان مسجد هیچگونه وابستگی فکری و اجرایی به هیچ سازمان، نهاد و شخص حقیقی و حقوقی دیگر ندارد. خاستگاه و پایگاه دائمی آن همیشه مسجد بوده و خواهد بود و نام این جشنواره تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.

وی افزود: منتخب این جشنواره همواره از میان کتاب‌هایی خواهد بود که با مضامین اعتقادی و اخلاقی شهید مغایر نباشد. همچنین این جشنواره بی‌توجه به نام ناشر و نویسنده و خط فکری و سیاسی آنها آثار را بررسی می‌کند. این جشنواره ضمن در نظر گرفتن مضامین مورد اشاره از حیثیت ادبیات داستان دفاع می‌کند و آثاری را به جامعه معرفی می‌کند که ادبیات اثر از وجوه مختلف برجسته باشد. این جشنواره اعتقاد دارد که ادبیات داستانی این مرز و بوم می‌تواند با جهانیان و نسل‌های امروز و آینده سخن بگوید و آثاری مورد توجه قرار می‌گیرد که در دنیای امروز حرفی تازه و ارزشمند برای گفتن داشته باشد.

ناصری گفت: آنچه خوانده شد مواضع ما بوده و کسی نمی‌تواند بگوید بیایید اینها را عوض کنید و از ابتدا برپایه همین مواضع حرکت کرده‌ایم. آنهایی که به ما نقد دارند موضع ما در قبال نویسنده و ناشر را نمی‌پذیرند. ولی ما اثر برای‌مان اهمیت داشته و به نوع فکر و جناح سیاسی ناشر و نویسنده توجه نداریم و همچنین برای بررسی اثر پرونده‌ای ضمیمه اثر نمی‌کنیم و زندگی نویسنده را در آن بررسی نمی‌کنیم.

در جایزه شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم

او اضافه کرد: ما در جشنواره شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم و ما در مسجد جوادالائمه بر این نیستیم که بگوییم پس از بررسی آثار هیچ کتاب شایسته‌ای را نیافتیم. در کتاب‌های سال 94 آثار قابل توجه و قابل اطمینان‌تر نسبت به سال قبل داشته‌ایم و سعی ما بر این بوده آنهایی که شایستگی دارند را اعلام و از میان آنها کتاب سال را معرفی کنیم.

دبیر جایزه کتاب سال حبیب غنی‌پور در ادامه گفت: در جشنواره شهید غنی‌پور کتبی که موازین اخلاقی را زیر پا گذاشته انتخاب نشده است.

داوران از میان نویسندگان مسجد هستند

او افزود: در بخش کودک 350 کتاب در سال 94 بوده که از میان آنها کتبی در بخش نهایی کاندیدا شده است همچنین در بخش نوجوان 120 اثر و در بخش انقلاب و دفاع مقدس 81 کتاب وجود داشته است. همچنین در بخش آزاد کتب بسیاری بود که براساس آمار خانه کتاب 2077 رمان را شامل می‌شد که البته از این بین بسیاری به اسم رمان منتشر شده بودند که اصلاً رمان نبود که با این وجود از میان 301 کتاب داوری صورت گرفت و کاندیداهای نهایی معرفی شدند.

ناصری با اشاره به داوری‌ها گفت: داوران ما از میان نویسندگان مسجد جوادالائمه است ولی این آمادگی وجود دارد که در آینده از آنهایی که با اساسنامه موافق هستند را در داوری‌‌ها شرکت دهیم.

او با اشاره به کیفیت آثار مورد داوری گفت: در بخش خردسال و کودک شاهد رشد ادبیات داستانی در این بخش هستیم که کتب مهم‌تری در این بخش منتشر شده است که شاید یکی از دلایل این مسئله تلاش برخی محافل خردسال‌نویس و مطبوعاتی بوده است. در بخش کودک یکی از انتقادهای وارد به آثار منتشر شده تأثیر آثار ترجمه‌ای به نویسندگان داخلی است که مثلاً لودگی و مسخره‌بازی به جای طنز نفوذ کرده که این مسئله از چشم داوران دور نمانده است.

دبیر جایزه کتاب سال شهید حبیب‌غنی‌پور گفت: ضرورت درک فضای ذهن کودک و خلاقیت او باید بیشتر مورد توجه نویسندگان قرار گیرد همچنین حضور چهره‌های ناشناخته و کمترشناخته شده در این عرصه جای امیدواری است.

وی با اشاره به بخش نوجوان گفت: در حوزه نوجوان شاهد افت کیفیت آثار بوده‌ایم و ترجمه و خلاقه‌نویسی غلبه داشته‌ایم و از سوی هیأت داوران توصیه شده که مراکز مرتبط در این حوزه در این باره فکری کنند و به عملکرد آنها نقد وارد است. همچنین در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس شاهد آثار خوب با محتوای خوب بوده‌ایم اما در بخش آزاد شاهد افت کیفی آثار بوده‌ایم و رمان‌های سال 94 آثاری نبود که به راحتی از بین آنها انتخاب کرد.

تقدیر از دو چهره تاثیرگذار مسجد جوادالائمه(ع)

ناصری به برنامه‌های دیگر اختتامیه کتاب سال حبیب اشاره کرد و گفت: در حاشیه مراسم از دو چهره تأثیرگذاری مسجد تقدیر خواهد شد. هادی علی‌اکبری بنیانگذار کتابخانه مسجد که در حوزه هنرهای تجسمی شناخته شده است و حسین معینی از خادمان و بانیان مسجد که رابط هیأت امنا با همه جریانات فرهنگی مسجد بوده در این مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

او در پایان گفت: گزارش اختتامیه جشنواره از طریق کانال تلگرامی و پایگاه اطلاع‌رسانی جایزه به صورت همزمان منتشر خواهد شد. همچنین از طریق صفحه اینستاگرام شهید حبیب غنی‌پور مراسم اختتامیه به صورت زنده پخش خواهد شد. 9 اسفند که مصادف با شب شهادت شهید حبیب غنی‌پور است اختتامیه شانزدهمین دوره برگزار می‌شود که در این مراسم کتابی که گلعلی بابایی در مورد شهید غنی‌پور نوشته ارائه خواهد شد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار