گذری به عملیات بیت‌المقدس 6 و نقش تیپ مستقل 12 قائم (عج) سمنان

عملیات بیت‌المقدس 6 در آخرین ساعات شامگاه سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1367 با رمز «یا امیرالمومنین(ع)» در منطقه عمومی سلیمانیه عراق برای پاسخ به شرارت‌های دشمن در خلیج فارس و روستاهای مرزی کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.
کد خبر: ۲۳۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰ - 16May 2017
گذری به عملیات بیت‌المقدس 6 و نقش تیپ مستقل 12 قائم (عج) سمنان

به گزارش دفاع پرس از سمنان، شهید نورالله شوشتری فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه با همکاری فرماندهان یگان‌ها و معاونت‌‌های اطلاعات و عملیات طی 10 روز تلاش شبانه‌روزی و شناسایی‌های مکرر و بررسی مناطق عملیاتی ماووت، توان رزمی یگان‌ها و وضعیت دشمن، سرانجام طرح عملیات بیت‌المقدس 6 را تهیه و در 15 اردیبهشت 1367 به یگان‌های عملیاتی ابلاغ کرد.

عملیات بیت‌المقدس 6 در آخرین ساعات شامگاه سه‌شنبه  هم زمان با شب‌های لیالی قدر ماه مبارک رمضان مورخ 27 اردیبهشت 1367 با رمز مبارک «یا امیرالمومنین(ع)» در منطقه عمومی سلیمانیه عراق برای پاسخ به شرارت‌های دشمن در خلیج فارس و روستاهای مرزی کشور و با هدف خارج کردن نیروهای خودی از تیررس دشمن و اشراف بر سد دوکان به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

عملیات بیت‌المقدس 6 در شمار عملیات‌های ماه‌های پایانی جنگ بود که در منطقه عمومی سلیمانیه عراق و در پاسخ به  شرارات های دشمن بعثی در خلیج فارس صورت گرفت. این عملیات بر ارتفاعات غرب کشور متمرکز شد. از جمله اهداف عملیات این بود که رزمندگان اسلام از تیررس دشمن خارج شوند  و ایران بتواند بر سد استراتزیک دوکان اشراف پیدا کند. در این عملیات رزمندگان اسلام، در وضعیت سخت کوهستانی، با سرعتی قابل توجه  شیخ محمد، آسوس و استروگ را در  دست گرفتند.

ارتش عراق در ماه‌های پایانی جنگ برای بازپس گیری فاو، حملات گسترده‌ای را شروع کرد و سرانجام توانست با اجرای آاتش سنگین در سراسر خطوط و عقبه یگان‌های رزمندگان ایرانی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی، این منطقه را در فروردین‌ ماه 1367 باز پس گیرد و همزمان با این حملات گسترده، حملات موشکی و هوایی خود را هم به مناطق مسکونی و زیر ساخت‌های ایران شدت داد.

فرماندهان عالی رتبه ایرانی که قبل از حملات گسترده ارتش عراق، طی سال 1366 با تغییر در منطقه نبرد از جنوب به شمال عراق، ابتکار عمل و برتری نظامی را در دست داشتند و با اجرای عملیات‌های منظم و نامنظم ارتش عراق را به انفعال کشیده بودند، با موج جدید حملات گسترده عراق و با توجه به شرایط سیاسی و نظامی حاکم بر جنگ، پیش‌بینی کردند وضعیت به نفع عراق تغییر نماید. بدین جهت تنها پس از چند روز سقوط فاو، برای جلوگیری از شرایط نامطلوب سیاسی و نظامی، به سرعت اجرای عملیات بیت‌المقدس 6 را در منطقه عمومی ماووت در دستور کار قرار دادند و در روزهای نخستین اردیبهشت ماه، دستور هر چه سریع‌تر طراحی و اجرای عملیات در منطقه عمومی ماووت را به قرارگاه نجف اشرف سپاه صادر کرد.

شهید نورالله شوشتری فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه با همکاری فرماندهان یگان‌ها و معاونت‌های اطلاعات و عملیات طی 10 روز تلاش شبانه‌روز و شناسایی‌های مکرر و بررسی مناطق عملیاتی ماووت، توان رزمی  یگان‌ها و وضعیت دشمن، سرانجام طرح عملیات بیت‌المقدس 6 را تهیه  و در 15 اردیبهشت 1367 به یگان‌های عملیاتی ابلاغ کرد.

رزمندگان سپاه پاسداران با حمله به مقر دشمن در عمق خاک عراق، موفق می‌شوند ارتفاعات آسوس، استرک، شیخ محمد و ارتفاعات مهم 2266 و 2100 را آزاد سازند. در این تهاجم، یگان‌هایی از دشمن از جمله سه تیپ منهدم می‌شوند و تلفات و خساراتی بر آنها وارد می‌آید. با فشار قوای اسلام، مواضع رزمندگان از دید و تیررس خارج و سد و شهر دوکان نیز تحت کنترل آنها در می‌آید. در حالی که دشمن از تحرکات رزمندگان آگاه شده بود مرحله دوم این عملیات در منطقه عمومی ماووت از استان سلیمانیه آغاز و مواضع بعثیان را مورد هجوم قرار داد. تعداد دیگری را کشته و زخمی و عده‌ای را از جمله سرهنگ دوم صلاح احمد حسن، فرمانده گردان دوم از تیپ 448 و چند افسر بلند پایه را به اسارت درآوردند.

در این عملیات بیش از 1300 تن از نیروهای عراقی کشته یا زخمی و حدود 320 نفر اسیر شدند. تیپ‌های 76، 448 و 606 نیز از 20 تا 80 درصد منهدم شدند. همچنین سه توپ ضد هوایی 5/14 م.م، 10 خمپاره‌انداز 606 م.م. و سلاح‌های دیگر به غنیمت گرفته شد.

نقش تیپ پیاده مستقل 12 قائم (عج) در این عملیات

با ابلاغ ماموریت از سوی فرمانده قرارگاه نجف اشرف سرلشکر شهید نورالله شوشتری، تیپ 12 قائم (عج) با داشتن ماموریت پدافندی جزیره مجنون خط خندق که تعداد نیروهای رزمی و تعدادی از واحدهای پشتیبانی رزم در آن خط مستقر بودند. در منطقه عملیاتی بیت المقدس 6 با استعداد دو گردان رزمی ذوالفقار و سیدالشهدا، دو گردان رزمی پشتیبانی قمر بنی هاشم (ع)، که یک گروهان از نیروهای گرمسار به این گردان مامور گردیدند. و گردان موسی بن جعفر (ع) به همراه کار پشتیبانی از دو گردان را به عهده داشتند. ضمنا 9 گردان پشتیبانی رزم نیز از گردانهای رزمی، پشتیبانی و حمایت می‌کردند.

برای شناسایی وقت چندانی نبود. نیروهای شناسایی حرکت کردند. در مسیر ارتفاع، خارهایی را در مسیر خود قرار داده تا به ارتفاع استرک رسیده، از آن جا به سمت ارتفاعات آسوس و ... شناسایی را انجام دادند.

آسوس، ارتفاع شیخ محمد مشرف بر شهر بودند. یکی از مسئولین گفته بود هر کسی این ارتفاعات در دست او باشد حرف اول را می‌زند. تشنگی و گرسنگی بر نیروهای شناسایی غلبه پیدا کرده بود. از برف‌ها برای وضو استفاده می‌کردند و از علف‌های شنگی برای گرسنگی استفاده می‌کردند تا به عقب برگردند. شناسایی کامل گردید. گردان‌ها به علت صعب‌العبور بورن و فاصله با دشمن یک شب جلوتر به منطقه رفتند. با توجه به مسیر سخت نیروها در ساعات اولیه شب به بالای ارتفاع رسیدند و پس از درگیری بیشتر سنگرها فتح و عده زیادی نیز اسیر شدند. موفقیت کامل انجام شد و به اهداف از پیش تعیین شده نیز رسیدند. با توجه به نبود جاده وسایل تدارکاتی از طریق قاطر و هلی کوپتر به نیروها‌ی پشتیبانی می شد.

پس از فتح ارتفاعات آسوس استرک و شیخ محمد توسط  گردان های ذوالفقار و سید الشهدا گردان‌های قمر بنی‌هاشم و امام موسی بن جعفر (ع) خط پدافندی عهده‌دار شده و در این عملیات 12 نفر از بهترین عزیزان و دلاوران عرصه نبرد به شهادت و تعدادی نیز مجروح گردیدند. به روح گرانقدر آنان درود میفرستیم.

باتوجه به بازروایی و واکاوی‌های انجام شده در خصوص عملیات‌های بیت‌المقدس 2 و 3 و 6 تیپ مستقل 12 قائم (عج) که در منطقه سلیمانیه عراق استقرار داشتند انشالله در سال جاری کارنامه این تیپ در قالب کتاب به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار