«ويلايي‌ها» قرباني كاسبكاري مديران

فيلم سينمايي «ويلايي‌ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس كه در جشنواره فجر توجه‌هاي فراواني را به خود جلب كرد و البته با حواشي مختلفي همراه بود.
کد خبر: ۲۴۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳ - 28May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، فيلم سينمايي «ويلايي‌ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس چند هفته‌اي است كه بر پرده سينما رفته است؛ فيلمي كه در جشنواره فجر توجه‌هاي فراواني را به خود جلب كرد و البته با حواشي مختلفي همراه بود.

اگر بگوييم دست‌هايي وجود دارند كه دوست ندارند فيلم «ويلايي‌ها» ديده شود و اين دست‌ها در نهادها و سازمان‌هايي كه علي‌القاعده بايد انقلابي‌تر از ساير نهادها باشند هستند، احتمالاً متهم به ذهنيتي دايي جان ناپلئوني و توهم‌آميز مي‌شويم ولي به هر حال نمي‌توان درباره اتحاد نانوشته حوزه هنري، صداوسيما و دست آخر سازمان سينمايي براي ديده نشدن فيلم دفاع مقدسي ويلايي‌ها سكوت كرد.

واقع مطلب اين است كه سه دستگاه «سازمان سينمايي»، «حوزه هنري» و «صدا و سيما» در اتحادي نانوشته سعي در ديده نشدن ويلايي‌ها دارند.

فيلم سينمايي «ويلايي‌ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس چند هفته‌اي است كه بر پرده سينما رفته است؛ فيلمي كه در جشنواره فجر توجه‌هاي فراواني را به خود جلب كرد و البته با حواشي مختلفي همراه بود.

از جمله اين حواشي بيانيه «منير قيدي» پس از حجم ناداوري‌هايي بود كه در جشنواره سال گذشته اتفاق افتاد و صداي همه اهالي سينما را هم درآورد. در اين بيانيه قيدي مي‌نويسد:‌«من اين دستاورد آسماني را با جدال‌هاي حقيرانه و كوربينانه رقابت‌هاي زمينيان در گل مانده، تاخت نمي‌زنم و به ياد و خاطره همان «ياراني كه غريبانه رفتند از اين خانه» ارزش و حرمت غريبانگي‌هايي از اين دست را در تنهايي خود با زيبايي بيشتري احساس مي‌كنم و اين حال را به نامزدي‌ها و مرتبه‌هاي ديگري كه در دست آدميان رياكار، حقير شده است نمي‌دهم».

اين نزاع البته تا روزهاي اكران اين فيلم نيز ادامه پيدا مي‌كند و شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه موزه سينما كه مديريت آن را «محمد حيدري»، دبير جشنواره فجر بر عهده دارد حاضر به اكران اين فيلم نشده و در لفافه دلخوري از رفتار قيدي در روزهاي جشنواره را دليل اين تصميم بيان كرده است.

در عين حال نهاد‌هاي ديگري همچون «حوزه هنري» هم حاضر به همكاري براي پخش اين فيلم خوب نشده‌اند و با اختصاص حداقل تعداد سالن به اين فيلم عملاً حمايت ويژه‌اي از فيلم «ويلايي‌ها» انجام نداده‌اند. اين در حالي است كه حوزه هنري خود را پيشگام توليد و حمايت از آثار با مضامين انقلابي مي‌داند.

البته به نظر مي‌رسد حوزه هنري كه خاستگاه آن حمايت از هنر انقلاب بوده به رفتار‌هاي كاسبكارانه روي آورده و فيلم‌هايي مثل ويلايي‌ها را به نفع فيلم‌هاي كمدي پرفروش قرباني مي‌كند. به همين دليل سينماهايي كه اين فيلم را در اختيار دارند نزديك به 40 و سينماهايي كه نهنگ عنبر‌‌2 را در اختيار دارند، بيش از دو برابر اين عدد است. در مورد فيلم گشت2 نيز اين امر صادق است و علاوه بر تعداد بالاي سالن‌هايي كه حوزه هنري در اختيار اين فيلم قرار داده، رايت آن را هم پيش از ساخت خريده و به نوعي در توليد آن شريك شده و سرمايه اوليه آن را فراهم آورده است.

سازمان صدا و سيما نيز همه اختيارات براي پخش تيزر‌هاي تبليغاتي را اعم از فرهنگي و تجاري به واحد بازرگاني سپرده و اكنون در مغالطه‌اي آشكار پخش تيزر فيلم‌هاي پرفروش را ترجيح داده و باز هم سر «ويلايي‌ها» بي‌كلاه مانده است.

 كار در اين خصوص آن قدر بالا گرفته كه «شهاب اسفندياري»، رئيس دانشگاه صدا و سيما كه از مديران اين مجموعه به حساب مي‌آيد نيز تاكنون نتوانسته است اين مشكل را برطرف كند و خبر از اختصاص سه برابري تيزر رايگان گشت2 نسبت به فيلم ويلايي‌ها مي‌دهد.

با مرور اين اتفاقات مي‌توان دريافت كه سه دستگاه «سازمان سينمايي»، «حوزه هنري» و «صدا و سيما» در اتحادي نانوشته سعي در ديده نشدن ويلايي‌ها دارند. در حالي كه به نظر مي‌رسد در شعار همه اين نهاد‌ها اصلي‌ترين رسالت و وظيفه خود را حمايت از اين گونه آثار بيان مي‌كنند.

پيش از اين در مورد فيلم «يتيم خانه ايران» هم اين اتفاق افتاد و نهاد‌هاي حمايتي خيلي دير به ياد ديدن اين فيلم افتادند. تكرار اين ماجرا نشان مي‌دهد بر‌خلاف ظاهر‌سازي‌هاي فراوان عزمي براي حمايت و كمك به ديده شدن اين آثار وجود ندارد و همچنان بايد شاهد كم‌لطفي نسبت به اين آثار حتي از جانب نهاد‌هاي مسئول باشيم.

منبع: روزنامه جوان







نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار