گزارش دفاع پرس از تحولات لبنان

کارشکنی عربستان و 14 مارس برای تعیین رییس جمهور در لبنان/ استقرار 3 هزار تروریست در عرسال

‌در حال حاضر، لبنان از یک سو شاهد درگیری‌های مسلحانه مخالفان و طرفداران بشار اسد در دو شهر "باب تبانه" و "جبل محسن" طرابلس است و از سوی دیگر افزایش تحرکات تروریست‌ها در نقاط مرزی با سوریه به ویژه منطقه "عرسال"، ارتش این کشور را مشغول خود ساخته است.
کد خبر: ۲۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱ - 08September 2014

کارشکنی عربستان و 14 مارس برای تعیین رییس جمهور در لبنان/ استقرار 3 هزار تروریست در عرسال

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع پرس،  با گذشت حدود دو ماه از اتمام دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در لبنان، این کشور همچنان خلاء این پُست مهم را در عرصه سیاسی به شدت احساس میکند. سلیمان 66 ساله پس از 6 سال ریاست جمهوری، در حالی با این پست خداحافظی کرد که جریان 14 مارس (مخالف مقاومت) به ریاست سعد الحریری تمام تلاش خود برای تمدید ریاست جمهوری وی برای یک دوره 6 ساله دیگر به کار بست.

اما جریان 8 مارس یا همان حزبالله صراحتا اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی با طرح تمدید ریاست جمهوری سلیمان موافقت نخواهد کرد.

معاون دبیرکل حزبالله لبنان در واکنش به طرح این موضوع، اعلام کرد: خیلی وقت است از این مرحله عبور کردهایم و بدون شک این طرح، عملی نبوده و بیش از هر چیزی شبیه یک آرزو است."شیخ نعیم قاسم" افزود: بسیاری از گروهها و اشخاص با گرایشهای مختلف با این گزینه مخالف هستند و نمیتواند یک ایده جدی باشد.

تنش در روابط حزبالله لبنان با دولت سلیمان از زمانی آغاز شد که وی در مثلث "ارتش، ملت و مقاومت" معروف به معادله طلایی را "معادله چوبین" توصیف کرد. همین امر موجب شد تا شخص دبیرکل حزبالله لبنان نیز در مقابل تمدید ریاست جمهوری این فرد موضعگیری کند. سید حسن نصرالله گفت: ما با اصل مساله تمدید مشکلی نداریم اما شرایطی برای تمدید ریاست جمهوری میشل سلیمان وجود ندارد.

سرانجام در پی اصرار حزبالله لبنان بر مواضع خود مبنی بر لزوم عدم تمدید ریاست جمهوری سلیمان، این موضوع منتفی شد.

انتخاب رئیسجمهور در ساختار سیاسی لبنان پس از رایزنی و توافق احزاب مختلف با یکدیگر بر سر یک یا چند نفر و اعلام نتیجه به پارلمان و اخذ رایگیری نمایندگان صورت میگیرد.

اکنون با گذشت حدود دو ماه، لبنان همچنان رئیسجمهور ندارد. علت تأخیر در عدم انتخاب رئیسجمهور جدید توسط پارلمان، این است که "14 مارس" که به شدت از سوی مقامات آلسعود مورد حمایت بوده و هست، اصرار دارد تا "سمیر جعجع"، رئیس حزب نیروهای لبنانی به کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.

 

جعجع یکی از چهرههای سیاسی لبنان است که طی جنگ داخلی در این کشور به عنوان فرمانده نیروهای موسوم به "فالانژیست"، "جنایتهای زیادی" را مرتکب شد.

دست داشتن در ترور شخصیتهای سیاسی مسیحی و اهل سنت از جمله "تونی فرنجیه"، "دانی شمعون" و "رشید کرامی" نخستوزیر اسبق لبنان از اقدامات وی است.

وی همچنین همکاری با صهیونیستها در کشتار و قتل عام صبرا و شتیلا را در پرونده دارد و همین عوامل موجب شده تا 14 مارس اصرار شدیدی مبنی بر ریاست جمهوری جعجع داشته باشد.

در آن سوی پیشنهادات، نام میشل عون، رئیس حزب اصلاح و تغییر به عنوان یکی از اصلیترین گزینهها برای تصدی ریاست جمهوری لبنان مطرح است. وی از چهرههای سیاسی تاثیرگذار در صحنه سیاسی لبنان بوده که روابط نزدیکی با حزب الله دارد.

تحلیلگران معتقدند که عدم توافق احزاب و جریانهای سیاسی بر سر عون و جعجع که گرایش سیاسی هر دو کاملا مشخص است، موجب شده تا انتخاب رئیسجمهور لبنان به تأخیر بیفتد.

 

روزنامه لبنانی "السفیر" نوشت: عربستان همچنان به شدت مخالف ریاستجمهوری "میشل عون" در لبنان است.این روزنامه در ادامه به نقل از منابع آگاه آورد: "سعود الفیصل"، وزیر خارجه عربستان در دیدار با "درک بلامبلی"، نماینده دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر این موضع پافشاری کرده است.

"انیس نقاش"، کارشناس مسائل لبنان درباره این تأخیر معتقد است: مخالفتهای عربستان و اعمال نفوذ در جریان سعد حریری، باعث شده تا انتخاب رئیسجمهور جدید برای لبنان به بن بست کشیده شود.

وی همچنین بر لزوم حل اختلافات در سطح منطقهای برای حل مشکلات سیاسی در لبنان اشاره میکند و میگوید: در این میان برخی رهبران جناحهای سیاسی همچون ولید جنبلاط منتظر مشخص شدن توافقات منطقهای هستند تا موضع خود را در قبال رئیسجمهور آینده لبنان مشخص کنند.

علاوه بر موضوع انتخاب رئیسجمهور که میرود به یک بحران تبدیل شود، لبنان اکنون با بحران تروریسم نیز مواجه است.

این کشور به دلیل هم مرز بودن با سوریه، تحت تأثیر بحران آن قرار گرفته است. از آغاز بحران سوریه تاکنون، لبنان مورد شدیدترین حملات تروریستی اعم از سلسله عملیاتهای ترور و انفجارهای انتحاری قرار گرفته است.

در حال حاضر، لبنان از یک سو شاهد درگیریهای مسلحانه مخالفان و طرفداران بشار اسد در دو شهر "باب تبانه" و "جبل محسن" طرابلس است و از سوی دیگر افزایش تحرکات تروریستها در نقاط مرزی با سوریه به ویژه منطقه "عرسال"، ارتش این کشور را مشغول خود ساخته است.

شهر طرابلس با دخالت ارتش در آرامش نسبی به سر میبرد اما تجربه نشان داده است که درگیریها در این شهر به یک باره و بدون نشانه اتفاق میافتد و نمیتوان انتظار داشت که این آرامش پایدار خواهد ماند.

ورود تروریستها به منطقه عرسال پس از فتح شهر مرزی و استراتژیک "القصیر" توسط ارتش سوریه با کمکهای فراوان حزبالله لبنان، صورت گرفت.

روزنامه "الشرق الاوسط" در گزارشی درباره آخرین تحولات این منطقه نوشت: حدود سه هزار تروریست در عرسال حضور دارند و ارتش لبنان نیز بر سه منطقه از چهار منطقه مهم عرسال سیطره دارد.

شبکه لبنانی المیادین به اهداف تروریستها از حمله به منطقه مرزی عرسال اشاره و گزارش داد: در پی تشدید درگیریهای ارتش و افراد مسلح در عرسال، اعضای گروههای تروریستی "جبهه النصره" و "داعش" قصد دارند تا با کشتار مردم این منطقه، ارتش را عامل ناامنی در کشور نشان دهند.

روزنامه کویتی "الرأی" گزارش داد: 18 گروه تروریستی در عرسال مستقر هستند. این روزنامه لبنانی با اشاره به کاهش نسبی درگیریها در جنوب لبنان نوشت: جبهه النصره و داعش به همان شیوهای در سوریه استفاده میکند، علیه ارتش لبنان اقدام کرده و با شمار زیاد نیروها حمله میکند.

نباید از این موضوع غافل شد که موفقیت نسبی ارتش لبنان در مبارزه با تروریسم در مناطق مرزی با سوریه به ویژه عرسال با کمکهای گسترده ارتش سوریه صورت گرفت. در طول مبارزه نظامیان لبنانی با تروریستهای داعش و جبهه النصره در این مناطق، جنگندههای سوری بارها مواضع تروریستها را هدف حملات خود قرار دادند.

در حال حاضر مناطق ملتهب در لبنان از جمله شهر طرابلس و شهر مرزی عرسال از آرامش نسبی برخوردار هستند. باید دید تحولات سیاسی آینده چه تأثیری بر روند تحولات میدانی خواهند داشت؟ آیا موجب بازگشت ناآرامیها به این مناطق میشوند و یا به ثبات هرچه بیشتر در لبنان کمک میکنند؟

انتهای پیام/ک

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار