سیدعباس میرهاشمی:

عکس‌های دفاع مقدس به قیمت جان افراد ثبت شده‌اند و امروز در معرض نابودی هستند

مدیر انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه لایه‌های پیچیده جنگ کشف نشده گفت: عکس‌های دفاع مقدس به قیمت جان افراد ثبت شده‌اند و امروز در معرض نابودی هستند.
کد خبر: ۲۸۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ - 26February 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سید عباس میرهاشمی» مدیر انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هشتمین همایش مدیران هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که صبح امروز (دوشنبه هفتم اسفندماه) برگزار شد، اظهار داشت: امروز ما با اوراقی از دفاع مقدس روبرو هستیم که سند تلقی می‌شوند. در حوزه جنگ ۲ رشته و گونه به حوزه عملیات ارتباط داشت و زمانی که همه برای حفظ جانشان سنگر می‌گرفتند آن‌ها باید در میدان سربلند می‌کردند که «مستندسازان» و «عکاسان» بودند.

مدیر انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: هر عکسی سند و واقعیت نیست بلکه بخشی از واقعیت است. آنچه ارزشمند است چیزی است که سندیت داشته باشد. عکس‌های دفاع مقدس به قیمت جان عکاسان ثبت شده است پس ارزشمند هستند.

وی افزود: عکس دارای زبان بین‌الملی است که نیازمند زبان و ترجمه نیست اما زمانی عکس چنین ویژگی دارد که دارای زاویه، موضوع، تاریخ و مکان باشد. کسی می‌تواند به اندازه ما از یک عکس دفاع مقدس لذت ببرد که عکس دارای اطلاعات کافی باشد.

میرهاشمی تصریح کرد: آثار بسیار متعددی از دفاع مقدس وجود دارد که جمع‌آوری نشده است که باید در شرایط مناسب برای ماندگاری ثبت شوند. متاسفانه عمر نگاتیوهای عکاسی شده دفاع مقدس کم شده است و هر روز اگر ما غفلت کنیم در نگهداری قطعا با زیان‌های بسیاری روبرو خواهیم شد.

مدیر انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جنگ ما لایه‌های بسیار عجیبی دارد که کشف نشده است و ما باید پاسخگوی این اتفاقات باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از عکس‌های دفاع مقدس نابود شده است و این اتفاق باعث گم شدن اطلاعاتی از جامعه ایرانی است. عکاسان ما در عکاسی چیزی کم نگذاشته‌اند اما ما در عکس‌خوانی کم گذاشتیم.

میرهاشمی گفت: سندی که مخدوش شده باشد دیگر سند محسوب نمی‌شود. بسیاری از عکس‌ها و نگاتیوهای دفاع مقدس در حال مخدوش شدن و در معرض نابودی هستند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها