ما توانستیم 125/ ایرج افشاری به دفاع پرس خبر داد؛

اجرای ۵۰ نمایش در مسیر کاروان‌های راهیان نور/ زائرین از امروز تا دهم اسفند تئاتر خواهند دید

مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از اجرای ۵۰ نمایش توسط پنج گروه در مسیر کاروان‌های راهیان نور و یادمان‌های دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۲۸۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ - 12March 2018

اجرای ۵۰ نمایش در مسیر کاروان‌های راهیان نور/ زائرین از امروز تا دهم اسفند تئاتر خواهند دید«ایرج افشاری» مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، اظهار داشت: تئاتر با تماشاچی خود تعریف می‌شود. معمولا گفته می‌شود خیلی از عناصر در تئاتر قابل حذف است اما وجود سه عنصر بازیگر، تماشاچی و مکان اجرا در تئاتر حتمی و الزامی است.

وی گفت: می‌توان تئاتر بدون متن، لباس، نور و خیلی از عوامل اجرایی، اجرا کرد. اما سه عنصر مذکور را هیچ‌گاه نمی‌توان حذف کرد. تئاتر چون یک اثر زنده است و بدون واسطه اجرا می‌شود و یکی از استراتژی‌های راهیان نور نوعی ماندگار کردن ساده است پس نزدیکترین هنری که ظرفیت نزدیکی به آن را دارد تا این رسالت را به مقصد برساند تئاتر است.

مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس افزود: همه اتفاقات دارای تاریخ، نقشه عملیاتی و شناسنامه است که می‌تواند به عنوان منبع برای تولید یک اثر نمایشی استفاده شود. بدون واسطه‌ترین هنری که می‌تواند این دین را به گردن بگیرد تئاتر است.

افشاری خاطرنشان کرد: ما وقتی تئاتر روی صحنه و تئاتر خیابانی اجرا می‌کنیم تماشاچی به قدری آن را قابل باور می‌داند که خودش را بخشی از نمایش می‌داند و احساس می‌کند که آن اتفاق در لحظه رخ می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های تئاتر این است که زمان تئاتر حال است در حالی که در سینما چنین نیست. یکی از ارکان اصلی تئاتر این است که باید رویدادها در لحظه رخ دهد.

وی گفت: هر رویدادی که در تئاتر اجرا می‌شود باید در زمان فعلی باشد. در راهیان نور گروه‌هایی که قرار است اجرا داشته باشند نمایش‌هایی خواهند داشت که به تماشاچی این احساس را منتقل می‌کنند که رویداد در زمان حال انجام می‌شود.

مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تصریح کرد: هر چند عقبه‌ای داستان‌های تئاتر، متعلق به دوران دفاع مقدس خواهد بود اما حسی که در آن وجود دارد در زمان حالی است که تماشاچی در آن حضور دارد و بی واسطه است.

افشاری افزود: تئاتر ظرفیت بالایی دارد تا در چنین مواقعی بتواند خودش را نشان دهد و ویژگی‌ها و کارکردهایش را به ظهور برساند. هیچ هنری به اندازه تئاتر نمی‌تواند در راهیان نور موثرتر باشد چون برآمده از همان رویدادهاست و لاجرم این انعکاسی از اتفاقات دفاع مقدس خواهد بود که در حال بازتکرار و بازنمایی است و وقتی تماشاچی این بازنمایی را مشاهده کند آن را می‌پذیرد.

وی از برگزاری سومین دوره همایش سراسری تئاتر راهیان نور خبر داد و گفت: گروه‌های شاخص نمایشی طی یک فراخوان از ۲۰ اسفند تا دهم فروردین در مسیر راهیان نور اجرا خواهند داشت.

مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بیان کرد: بازخوردی که سال‌های گذشته از این رویداد داشته‌ایم خیلی مثبت بوده است و امسال نیز سعی کردیم آن را ادامه دهیم که در واقع این دومین همایش تئاتر راهیان نور است.

افشاری عنوان کرد: پنج گروه نمایشی از سراسر کشور در این همایش حضور دارند که قرار است هر گروه ۱۰ اجرا در مسیر یادمان‌های راهیان نور داشته باشند که در مجموع ۵۰ اجرا خواهد بود. سه گروه نیز در مناطق خودشان اجرا می‌کنند. امسال ما علاوه بر مناطق عملیاتی جنوب؛ مناطقی همچون ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه را به این مسیرهای اضافه کردیم.

وی درباره گروه‌های نمایشی حاضر در این همایش گفت: در انتخاب گروه‌های نمایشی سعی کردیم گروه‌هایی را انتخاب کنیم که قبلاً امتحانشان را پس داده باشند. ما گروه‌های شاخص و برگزیده‌ای را انتخاب کردیم که پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و یا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برگزیده شده بودند.

مدیر هنرهای نمایشی و آئینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس خاطر نشان کرد: هنرمندانی از استان تهران، ایلام، کردستان، لرستان و خوزستان از ۲۰ اسفند ماه، برنامه‌های روزانه خودشان را به مدت ۲۰ روز تا دهم فروردین ادامه می دهند. سال آینده تلاش می‌کنیم از گروه‌های بیشتری دعوت کنیم و از نظر کیفی نیز آثار را ارتقا دهیم.

افشاری گفت: امیدوارم زائرین مناطق راهیان نور این نمایش‌ها را ببینند، چرا که قطعا تاثیرگذار خواهند بود. بلاخره هر کاروان یکی از این نمایش‌ها را خواهند دید و خیلی خوشحال می‌شویم بتوانیم نظراتشان را به ما منتقل کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها