دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عملیاتی که عراق را تا آخر جنگ در لاک دفاعی فرو برد

عملیات فتح‌المبین در دومین روز سال ۱۳۶۱ با رمز مقدس «یا زهرا (س)» آغاز شد و طی یک هفته با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، تلفات بسیار سنگینی را به دشمن بعثی تحمیل کرد.
کد خبر: ۲۸۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ - 14March 2018

عملیاتی که عراق را تا آخر جنگ در لاک دفاعی فرو بردبه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس از خوزستان، اعضای کاروان رسانه‌ای راهیان نور ارتش از یادمان فتح‌المبین واقع در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان شوش و منطقه عملیاتی کربلای ۲ بازدید کردند.

بنا بر این گزارش، عملیات فتح‌المبین که نام آن برگرفته از سوره مبارکه «فتح» بود، طی سه مرحله از ۲ تا ۹ فروردین ۱۳۶۱ انجام شد و پیروزی چشم‌گیری را برای رزمندگان اسلام رقم زد.

حضرت امام خمینی (ره) پیش از این عملیات در بیاناتی خطاب به فرماندهان ارتش و سپاه، آنان را به نصرت خداوند بشارت دادند و توصیه‌هایی را در خصوص همکاری سپاه و ارتش مطرح کردند.

بر این اساس، قرارگاه کربلا بر مبنای اصل وحدت فرماندهی و ترکیب نیروهای سپاه و ارتش شکل گرفت.

عملیات بزرگ فتح‌المبین یا «کربلای ۲» ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز دوم فرودین ۱۳۶۱ با هدف آزادسازی اراضی اشغالی میهن اسلامی در جبهه جنوبی و با شرکت لشکر ۲۱ پیاده، لشکر ۷۷ پیروز خراسان، لشکر ۹۲ زرهی خوزستان، تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۵۸ تکاور، تیپ ۸۴ خرم‌آباد و تیپ ۳۷ زرهی، سه گروه آتشبار توپخانه صحرایی، یک گروه مهندسی، یگان‌های پشتیبانی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش و همچنین ۱۱ تیپ پیاده از سپاه پاسداران و گروه رزمی حضرت علی اکبر (ع) سپاه انجام شد.

دشمن نیز که انتظار انجام عملیات از سوی ایران را داشت، با استعداد سه لشکر زرهی، یک تیپ زرهی، شش تیپ پیاده مکانیزه و ۲ تیپ گارد مرزی که با آتشبارهای زمینی و نیروی هوایی پشتیبانی می‌شدند، در مقابل نیروهای ایرانی صف‌آرایی کرد.

با آغاز عملیات، نیروهای تحت امر چهار قرارگاه قدس، نصر، فجر و فتح در ارتفاعات علی‌گره‌زد، شاوریه، تینه و شرق میشداغ با دشمن درگیر شدند و پیشروی خود را در محورهای مختلف آغاز کردند.

نقش هوانیروز در پشتیبانی از نیروهای عمل‌کننده در فتح‌المبین بسیار چشم‌گیر بود. ۱۱۰ فروند بالگرد هوانیروز با چهار هزار و ۷۷ ساعت پرواز (سه هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز) ضمن انهدام ادوات دشمن، ۲ هزار و ۶۹۵ مجروح را از منطقه عملیات به پشت جبهه و ۲ هزار و ۸۴۰ نیرو را به منطقه انتقال دادند و همچنین ۱۷۰ تن مهمات را در منطقه عملیاتی جابجا کردند.

فتح‌المبین یکی از بزرگترین عملیات‌های ایران بود که طی آن تلفات گسترده‌ای به دشمن بعثی تحمیل شد.

در نتیجه‌ی این عملیات حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی بازپس گرفته و از لوث وجود دشمن پاک‌سازی شد. رزمندگان اسلام موفق شدند با عقب راندن دشمن، تمامی ارتفاعات منطقه اعم از «برغازه» «تینه»، «شاریه»، «علی‌گره‌زد» و «تپه دلتا» را آزاد کنند.

عملیات فتح‌المبین با زدن ضربه‌ای اساسی به دشمن، ارتش رژیم بعث را تا آخر جنگ در لاک دفاعی فرو برد و رشته حملات دشمن را از هم گسست.

در این عملیات ۲۵ هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و ۱۶ هزار نفر از مزدوران بعثی نیز به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. همچنین ۲۷۰ دستگاه تانک و ۱۷۰ دستگاه نفربر دشمن منهدم و چندین فروند هواپیما و بالگرد ساقط شد. ۱۷۰ دستگاه تانک و بیش از ۲۰۰ دستگاه نفربر و ۱۵۰ دستگاه خودرو نیز توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.

در پایان عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین، پدافند منطقه به لشکر ۲۱ حمزه سپرده شد. سایر یگان‌ها نیز برای عملیات بیت‌المقدس (فتح خرمشهر) آماده شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار