متن کامل گفتگوی سردار کارگر با برنامه "شناسنامه" :

دفاع مقدس نباید تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار بگیرد

سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر در برنامه شناسنامه گفت: دفاع مقدس به همه تعلق دارد و هر دولتی که سرکار می آید و خدمت می کند باید نشر ارزش های دفاع مقدس را جزوی از وظایف خود بداند
کد خبر: ۲۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵ - 21September 2014

دفاع مقدس نباید تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار بگیرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی " شناسنامه" ، این برنامه شنبه شب با حضور سردار کارگر از شبکه سه سیما پخش شد. این برنامه در اولین سری از ویژه برنامه های خود به مناسبت هفته دفاع مقدس ، به شناخت و مروری بر شناسنامه شخصیتی پرداخت که در حال حاضر متولی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس است.  وی از ابتدای جوانی در جبههها حضور داشته و بعد از جنگ نیز مستقیم و غیر مستقیم در عرصههای فرهنگی و اجتماعی شرکت داشتهاست که به نوعی مرتبط با عرصه دفاع مقدس بوده.

در برنامه شناسنامه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در بخش ابتدایی این برنامه تلویزیونی ضمن تشکر از اینکه در این برنامه حاضر شدند در پاسخ به سؤال مجری برنامه که آیا واقعا ایشان نوه دارند یا نه  اظهار داشت: بله، من 18 سالگی ازدواج کردم، اواخر سال 58 بود و ده ماه هم بود که به سپاه رفته بودم که به خواستگاری رفتم و سال 59 هم عقد کردیم. اواسط 59 قرار بود که زندگی مشترکمان را شروع کنیم و آن زمان دقیقا زمانی بود که جنگ شروع شد و همان روزی بود که فرودگاه مهرآباد را زدند.

وی ادامه داد: آن زمان بچههای مذهبی اصولا دنبال این بودند که مراسم عروسی نگیرند روزی هم که همسرمان را به خانه آوردند و جهیزیه ایشان را آوردند ما رفتیم به ستاد مرکزی سپاه که اتفاقا آن زمان هم در آماده باش بودیم. بنده هم در آن زمان دربخش گزینش و ارزیابی سپاه بودیم.

سردار کارگر در رابطه با فرزندانش گفت: بنده دو پسر و یک دختر دارم، نوههایم نیز دو پسر هستند و یک دختر. من بچه کوچه نقاشها هستم ( کوچه ای که بر اساس خاطرات آقای کاظمی نوشته شده است) که واقعیتش این است که این کوچه، کوچه ای است که نمونه است و مسجد توفیق هم 67 شهید و 200 جانباز داده است در زمان جنگ هم در لشگر 27 یک گردان داشت که فرماندهانش را هم از این محل میفرستادند. قبل از انقلاب هم این مسجد از مساجدی بود که انقلابیون در آن رفت و آمد داشتند و سخنرانیهای خوب انقلابی در آن صورت میگرفت.بعد از انقلاب هم شهید بهشتی، اقای هاشمی و آقای باهنر و خود مقام معظم رهبری در آن جا سخنرانی کردهاند. من افتخارمیکنم که بچه همانجا هستم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید آیا به عنوان رئیس بنیاد حفظ آثار فکر میکنید آثار دفاع مقدس به خوبی حفظ شده است و آیا در مقایسه با دیگر کشورها ما با چنین سرمایهمان به خوبی برخورد کردهایم یا نه گفت: واقعیت این است که متاسفانه آثار دفاع مقدس به هر علتی خوب حفظ نشده است و در بعد سخت افزاری آثار دفاع مقدس دچار مشکل هستیم. این موضوع علت های مختلفی دارد.نمی خواهم بگویم عمدی در کار بوده اما ممکن است در دوران سازندگی به دلیل اینکه همه جا باید بازسازی می شده و مردم به زندگی عادی برگردند این حفظ آثار صورت نگرفته است.

سردار کارگر تصریح کرد: از امام دست نوشته ای وجود دارد که ایشان در آن فرموده اند یکی از شهرهای جنگ زده را به عنوان موزه نگه دارید تا دنیا بیاید و آن را ببیند. من شنیدم که وقتی نزدیکان از امام در مورد محل احداث این موزه سوال کردند ایشان به خرمشهر اشاره داشته اند. اما متاسفانه این کار صورت نگرفت و بچه رزمنده ها، مزار شهدا و خانواده های شهدا امروز به تنها آثار باقی مانده از جنگ تبدیل شده اند که نسبت به این عزیزان هم آنطور که باید و شاید توفیق خدمت گذار نبوده است.

وی افزود: کارهای زیادی در حوزه دفاع مقدس انجام شده اما خیلی از کارها هم روی زمین مانده و امیدوارم خدا توفیق انجام این کارها را به ما بدهد. مقام معظم رهبری فرموده اند دفاع مقدس گنج است، مسلما گنج هم نیاز به گنج یاب دارد.

سردار بهمن کارگر در بخش دیگری از "شناسنامه" در مورد نشر آثار دفاع مقدس و در پاسخ به این سؤال مجری که گفت، آیا قبول دارید که ما هرجا که خواستیم تبلیغی درباره دفاع مقدس داشته باشیم به جای اثرگذارانه و هوشمندانه، القائی و شعارگونه عمل کردهایم، بیان داشت: من نمیتوانم بگویم که به این تندی هم هست که شما میفرمایید در حوزه نشر ارزش های دفاع مقدس کارهای زیادی صورت گرفته و در مقابل کارهای زیادی هم انجام نشده است. مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند که جنگ بین شمال و جنوب آمریکا نمای خاصی ندارد اما در مورد آن صدهزار کتاب و رمان نوشته شده است اما ما در مورد دفاع مقدس چقدر کتاب نوشته ایم؟

وی ادامه داد: آمارهای متناقضی در این زمینه وجود دارد که واقعاً راضی کننده نیست. ما به تعداد رزمنده هایی که در جنگ حضور داشتند می توانیم کتاب،رمان، دایره المعارف، فیلم و... داشته باشیم. این موضوع باید به عنوان یک حرکت ملی دیده شود. دفاع مقدس نباید تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار بگیرد. دفاع مقدس به همه تعلق دارد و هر دولتی که سرکار می آید و خدمت می کند باید نشر ارزش های دفاع مقدس را جزوی از وظایف خود بداند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس نقطه افتخار ما و در حقیقت پز ما در دنیاست و اگر بخواهیم در تاریخمان جایی را نشان دهیم که افتخار آفریدهایم، آن نقطه دفاع مقدس است. خیلی از دستگاه ها در جهت نشر آثار دفاع مقدس تلاش می کنند اما این موضوع تا به مردم سرایت نکند اثر نخواهد داشت. الان کاری را که آغاز کردهایم این است که در مورد تاریخ شفاهی به سراغ خیلی از افراد میرویم. البته خیلی ها این خاطرات از یادشان رفته است.

کارگر اظهار داشت: یک خانمی که در این زمینه کار میکرد 6 نفر از خانمها را در منطقه ایلام پیدا کرده بود که در دفاع شرکت داشتند و حتی اسیر گرفته بودند اما این ها سنشان بالا رفته بود و خاطراتشان یادشان رفته بود لذا دیر شده و باید در این زمینه عزم ملی باشد ، رمان های بزرگ یک دنیا هم از افتخارات بزرگ آن کشور نوشته شده است. ما هم داریم تلاش میکنیم اما این تلاش تنها برای این بنیاد نیست این بنیاد متولی این کار است اما همه دستگاهها باید وسط میدان بیایند، همان طور که همه وزارتخانهها در جنگ نقش داشتند.

کارگر در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در مورد تهدیدهایی که برای نشر ارزش های دفاع مقدس وجود دارد که یکی خطر فراموشی و دیگری زیر سؤال بردن برخی موارد است که به جوانان القا میکنند اظهار داشت: دو وظیفه در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که مصوب فرمانده کل قوا است گذاشته شده است که یکی جلوگیری از فراموشی و دیگری جلوگیری از تحریف است.

وی تصریح کرد: سال گذشته که خدمت مقام معظم رهبری بودیم دوباره ایشان به این موارد اشاره فرمودند و گفتند کاری کنید که دفاع مقدس فراموش نشود و همچنین به تحریف دفاع مقدس توجه داشته باشید. ما در تلاش هستیم که این کار سخت را با کمک نیروهای مسلح و ارگان های دیگر انجام دهیم. البته وظیفه اش با بنیاد است که باید تمامی اسناد به تأیید آن برسد. هرچه زمان می گذرد این تحریف ها بر وقایع جنگ واقع می شود و به همین دلیل هم کار بنیاد در این زمینه سخت است.

وی بیان داشت: گاهی به نام دفاع مقدس وارد می شوند و آن را تحریف می کنند. یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که یک سازمان اسناد و مدارک قوی داشته باشیم که البته پایه های این کار انجام شده و سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در حال شکل گیری است.

رئیس بنیاد حفظ آثار همچنین در مورد افت تولید آثار فرهنگی در زمینه دفاع مقدس گفت: یکی از آسیب ها در این زمینه نسیان و فراموشی است. از طرف دیگر باید بدانیم یکی از اهداف تهاجم فرهنگی، القاء های ذهنی است. مثلاً برخی می گویند زیاد در مورد دفاع مقدس صحبت نکنید، مردم غمگین می شوند! خب این ازجمله کم لطفیهایی بود که به دفاع مقدس شد. حتی برخی از مسئولین هم میگفتند که الان وقت شادی است در صورتی که واقعا باید بدانیم که دفاع مقدس غم نیست اگر شما بلد نیستید چه طور نشان دهید این نشان دهنده این نیست که دفاع مقدس همه اش غم و اندوه بوده است.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر برخی معتقدند باید گذشته ها را کنار گذاشت و فقط به آینده نگاه کرد. این درحالی است که آینده ما از گذشته نشات می گیرد. دفاع مقدس گذشته ای است که به وسیله آن می توانیم آینده مان را بسازیم. دفاع مقدس یکی از ارزش های اصلی این نظام است و یکی از اهداف جنگ نرم این است که ما از این ارزش ها دست برداریم.دفاع مقدس جز ارزشهای اصلی این نظام است که با این ارزش انقلابمان تثبیت شد. ما کربلا را شنیده بودیم اما در دفاع مقدس عینیت آن را دیدیم.

سردار کارگر افزود: هرچه تحول در کشور می بینید از دفاع مقدس نشات گرفته است. بسیاری از مدیران کشور محصول دفاع مقدس هستند. ما قبل از جنگ سیم خاردار را از خارج وارد می کردیم و الان دنیا مدعی است که ایران موشک های قاره پیما تولید می کند که همه این ها حاصل ارزش های دفاع مقدس است. دفاع مقدس برای ما این باور را ایجاد که ما می توانیم روی پای خود بایستیم.

وی گفت: اگر دقت کنیم در دفاع مقدس تحریمها بسیار بیشتر بوده است و یا همین بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر میفرمایند و یا عزم ملی تمام این مطالب، موضوعاتی است که عینیتش را میتوان در دفاع مقدس دید. دفاع مقدس تابلوی عظیمی است که هر چه به آن نزدیک تر شوی به زیباییهایش بیشتر پی خواهیم برد.

وی در مورد احداث موزه دفاع مقدس در استان خوزستان بیان داشت: در منطقه دزفول موزه ای احداث شده که سوم خرداد افتتاح اولیه آن صورت گرفت و انشالله در هفته دفاع مقدس به طور کامل از آن بهره برداری خواهد شد. خرمشهر هم یک موزه کوچک دارد. انشالله این عزم وجود دارد که موزه خوبی هم در شهر اهواز ساخته شود و کارش هم شروع شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در بخش دیگری از "شناسنامه" در مورد کمیت و کیفیت اردوهای راهیان نور هم گفت: این موضوع یک اتفاق بزرگ و به فرمایش رهبری یک سنت حسنه است. در اوایل دهه 80، 400 هزار نفر در راهیان نور شرکت داشتند اما آمار سال گذشته ما آماری بیش از 4 میلیون نفر را نشان می دهد.

کارگر تأکید کرد: کسی حق ندارد کسی را به اجبار به این اردوها ببرد و اگر ما موردی را مشاهده کنیم حتماً برخورد خواهیم کرد و این تخلف صد در صد است. نمی خواهم بگویم این تخلف صورت نگرفته اما عزمی بر این مساله وجود ندارد و ما به عنوان ستاد مرکزی راهیان نور عرض می کنیم که هر کسی چنین چیزی را مشاهده کرد به ما مراجعه و گزارش کند. ما هم به دنبال کمیت هستیم و هم کمیت.

وی ادامه داد: در رابطه با کیفیت سعی ما این بوده که روز به روز وضعیت یادمان ها را ارتقاء دهیم تا اسکان افراد حاضر در اردوهای راهیان نور با کیفیت بیشتری همراه باشد. ما 43 یادمان در جنوب و غرب داریم که در این دو سال گذشته غرب نیز رونق گرفته است.

کارگر در پاسخ به این که آیا برای مسئولین اردویی میگذارید تا کمی حال و هوایشان عوض شود و از فضای سیاسی بیرون بیایند گفت: ما آماده هستیم این اردوها را برای مسولین نیز برگزار کنیم. البته بعضاً مسولین در این اردوها شرکت می کنند اما من از همینجا اعلام آمادکی می کنم که این فضا را برای مسولین کشور نیز فراهم کنیم که در قالب کاروان های راهیان نور از مناطق جنگی بازدید داشته باشند. خیلی از مسولین علاقه دارند و به این کاروان ها سر می زنند اما خیلی اوقات رسانه ای نمی شود.

وی اضافه کرد: بعضی از مراجع اعظام تقلید نیز از ما خواستند که بستری فراهم شود که در این اردوها حضور داشته باشند. مقام معظم رهبری نیز از همه عامل تر و پاکار تر هستند و سال گذشته تشریف آوردند و در جمع راهیان نور سخنرانی کردند.

وی در رابطه با روزهای قبل از انقلاب گفت: ما قرار بود 17 شهریور به میدان ژاله بیاییم اما یک کار دیگر در جای دیگر در رابطه با موضوع انقلاب به ما دادند و اتفاقا همین درگیری هم در جای دیگر هم بود ما رسیدیم به میدان ژاله اما زمانی رسیدیم که کشت و کشتار انجام شده بود. جالب است که به شما بگویم چند اتفاق دیگر هم افتاد همان موقع ما در میدان شوش بودیم که همان اتفاق البته نه به آن شدت در آن جا نیز افتاد.

کارگر درباره گروه صف شهید بروجردی گفت: این طور که من جز این گروه باشم نبود، قبل از انقلاب من از اول راهنمایی کلاس زبان میرفتم و زمان انقلاب کار ترجمه انجام می دادم آقای بروجردی یک بار سال 56 جلسه ای گذاشته بودند. من قبل از آن ایشان را نمیشناختم، بعد به ایشان گفتند زبان انگلیسی ایشان خوب است برای همین آقای بروجردی بعضی متن ها را دادند و بعضی ترجمه ها را به من میدادند اما من نمی دانستم که چه میکنند تا زمان گرفتن کلانتری 14 که آن جا فهمیدم که این ها مسلحانه کار میکنند.

سردار بهمن کارگر در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی خود در مورد اولین پست انقلابی اش نیز اظهار داشت: من می خواستم طلبه شوم و به همین دلیل هم به صورت پاره وقت در درس های آقای مجتهدی شرکت می کردم اما در نهایت این توفیق نصیبم نشد.

وی افزود: در همان ایام یکی از دوستانم به سپاه رفته بود و به من گفت کلاس های عقیدتی در سپاه برگزار می شود، بیا شرکت کن. ما در این کلاس ها شرکت کردیم و در امتحانی که برگزار شد اول شدم. وقتی نتایج آمد، قبل از اعلام به بچه ها گفتند بهمن کارگر بایستد، کارش داریم. آقای اصغرسلیمانیه که از بنیان گذاران سپاه بودند آمدند و گفتند شما می خواهی عضو سپاه شوی؟ من هم گفتم بله

کارگر در ادامه "شناسنامه"  در مورد شرایط روزهای آخر دفاع مقدس نیز اظهار داشت: من صلاحیت این را ندارم که بگویم چرا قطعنامه پذیرفته شد چون این تصمیم امام بود. اما واقعاً دلیل پذیرش این نبود که مردم در جنگ شرکت نمی کردند. من شما را ارجاع می دهم به زمانی که مقام معظم رهبری به جبهه آمده بودند. آنقدر نیرو آمده بود که ما مقداری از نیروها را برگرداندیم.شما مرصاد رو نگاه کنید. اینکه برخی مسولین نداشتن انگیزه خود را برای ادامه جنگ به بی انگیزگی مردم تعمیم دهند درست نیست. امام اشاره می کرد مردم با سر می دویدند.

وی افزود: پایان جنگ برای ما خیلی سخت بود و وقتی خبر پذیرش قطعنامه اعلام شد لحظات سختی بر ما گذشت خیلی ها گریه می کردند اما فرمان امام بود و نفس قدسی امام بود که باعث می شد قلب ما آرام شود. پذیرش این قطعنامه برای امام هم سخت بود و قطعاً برای همه ما نیز سخت بود اما همه مطیع امام بودند و از ایشان پیروی کردند.

رئیس سابق معاونت اجتماعی ناجا در مورد موفقیت طرح گشت ارشاد نیز اینطور توضیح داد: اگر گشت ارشاد نبود قطعاً الان در کشور شاهد بی حجابی بودیم. این را با قاطعیت  می گویم. این طرح امنیت اخلاقی بود که قسمتی از آن گشت ارشاد بود. 26 دستگاه در مورد عفاف و حجاب مسئولند، ما امیدوار بودیم نیروی انتظامی آخرین حلقه از این دستگاه ها باشد اما چون نیروی انتظامی احساس تکلیف کرد، به عنوان اولین حلقه انجام وظیفه کرد. نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل کرده است و این موضوع از غیرت فرمانده نیروی انتظامی نشات گرفت. آقای احمدی مقدم از آبروی خود و اعتبار خود خرج کرد تا به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کند.سلیقه ای هم نبوده است. ایشان معتقد بودند این کار کاری اجتماعی است.

وی افزود: ما اتاق فکری داشتیم که در آن شش تن از نمایندگان مجلس از خانم ها و حتی آقایانی که نظر داشتند، رئیس شورای زنان، اساتید دانشگاه ها و... حضور داشتند و نظرات مختلف را می گرفتیم و بعد وارد حوزه اجرایی می شدیم. ما چند تا اتاق فکر داشتیم. خانم فرهمندپور، دکتر افروز و دکتر گلزاری هم حضور داشتند. به نظرم اینکه بگوییم گشت ارشاد موفق نبوده، درست نیست. به نظرم باید به این فکر کنیم که اگر گشت ارشاد نبود چه اتفاقاتی می افتاد!؟

کارگر تأکید کرد: به نظرم باید به فرهنگ به عنوان یک تهاجم نگاه کنیم. آیا می شود نیروی انتظامی به وظیفه اش انجام ندهد و بگوید آن 25 دستگاه دیگر باید به وظایف خود عمل کنند؟ این مانند آن است که بگوییم دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند تا فرهنگ ترافیکی مردم درست شود و در مقابل پلیس راهنمایی رانندگی نیز از خیابان ها برداشته شود. آیا این اقدام درستی است؟

بهمن کارگر ادامه داد: کار ما قانونی بود. مساله ما فقط در مورد خانم ها نبود بلکه در مورد لباس ها، باندهای زیرزمینی، آقایان، اراذل و اوباش و... بود و فکر می کنم نیروی انتظامی باید در این رابطه تحسین شود. من حاضرم با هرکسی که در دانشگاه ها روی موضوع گشت ارشاد صحبتی دارد، بحث علمی داشته باشم.

وی افزود: متاسفانه دولت ها در این حوزه با ما همراهی نداشتند. البته آقای نجار (وزیر کشور وقت) و آقای افشار (معاونت اجتماعی وقت وزارت کشور) با ما همراه بودند اما جرات نمی کردند این همراهی را علنی کنند. متاسفانه اعمال سلیقه های فردی اثر منفی می گذاشت. نمی دانم دلیل عدم همراهی آقای دکتر احمدی نژاد چه بوده است. مسلماً ایشان مسلمان هستند و خانواده ایشان هم محجبه هستند اما ما روی آن صندلی (ریاست) ننشسته ایم و نمی دانیم وقتی روی آن می نشینیم شاید اتفاقی دیگر می افتاد.

کارگر اظهار داشت: در هر صورت نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می کرد و علی رغم مخالفت ها سعی می کردیم دولت مردان را نیز وارد عرصه عمل کنیم. به نظرم اگر همه دست به دست هم می دادند و همه دستگاه وارد میدان می شدند شاهد بسیاری از مشکلات امروز نبودیم.

سردار کارگر در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای اجتماعی هر دو به این موضوع اعتقاد دارند که نشر درست ارزش های دفاع مقدس باعث حل بسیاری از نابه سامانی های جامعه می شود اما این موضوع دغدغه این دو شورا نیست. مشکل است که اشکال از من هم بوده است کاری به گذشته ندارم. در موضوع دفاع مقدس چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی وحدت وجود دارد.

وی افزود: اساس کار ما در معاونت اجتماعی ناجا دفاع مقدس بود. سردار دکتر مقدم خودشان از فرماندهان دفاع مقدس بودند و تمام الگوبرداری های ما از ارزش های دفاع مقدس بود. طرح امنیت اخلاقی نیز از همین دست کارهاست که جهادی پای آن ایستادند.

معاونت سابق ناجا در مورد اتفاقات سال 88 گفت: سال 88 وقتی به معاونت اجتماعی ناجا رفتم اواسط اتفاقات سال 88 بود اما پیش از آن مشاور سردار جعفری و سردار مقدم بود و به طور کامل در جریان اتفاقات بودم. نیروی انتظامی در آن زمان آمادگی نسبی داشت اما برخی مسائلی هم که پیش آمد مسائل جدیدی بود که در این موارد هم نیروی انتظامی خیلی زود توانست خودش را جمع و جور کند. مسئولین تا پیش از این اتفاقات روی ایستادگی نیروی انتظامی شبهه داشتند اما بعد از این اتفاقات همه دیدند که نیروی انتظامی به درستی ایستاد و به وظیفه خود عمل کرد.

وی ادامه داد: اتاق فکر های مختلفی در مورد پیش بینی و پیشگیری از اتفاقات برگزار می شد و اصل بر این بود که حساب فتنه گران از مردم جدا شود. سعی نیروی انتظامی بر این بود که هوشمندانه عمل کند که در این حوزه هم توفیق داشت. نیروی انتظامی سعی می کرد که هوشمندانه عمل کند زیرا می دانست خیلی ها اغفال دارند.

بهمن کارگر همچنین در واکنش به این صحبت مجری برنامه که گفت آیا اینکه می گویند در مواقع بحرانی نیروی انتظامی کار را به سپاه می سپارد صحت دارد یا خیر گفت: به هرحال یک ضوابطی در کشور وجود دارد و از سوی شورای امنیت و... تدابیر و تقسیم کارهایی وجود دارد اما در موضوع فتنه می توان گفت نزدیک به هشتاد درصد کار برعهده نیروی انتظامی بود البته اگر مردم وارد نمی شدند این فتنه خاموش نمی شد. نیروی انتظامی مدیریت کار را برعهده داشت و دوستان سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات نیز کمک می کردند که در این بین نقش بسیج بی بدیل بود.

فرمانده سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا از فرصت خدمت سربازی استفاده درستی می شود گفت: سربازی تمرین زندگی است. ما هیچ عرصه ای در کشور نداریم که یک جوان بیاید و با همه اقوام و اقشار زندگی کند. سربازی از نظر من تمرین زندگی است و اینکه قدیمی ها می گویند سربازی انسان را مرد می کند حرف درستی است و به آن اعتقاد دارم. اما معتقدم در نیروهای مسلح می توان همت بیشتری در مورد سربازان داشت. مقام معظم رهبری فرموده اند کاری کنید که جوان ها از سربازی استفاده کنند و حس نکنند در سربازی وقتشان تلف می شود. به شخصه فکر می کنم وضعیت سربازی روز به روز بهتر شده است.

وی درباره وضعیت فرهنگی سربازان گفت: وقتی در سازمان وظیفه عمومی بودم به عنوان وکیل مدافع سربازان عمل می کردم و معتقد بودیم فرماندهان باید از لحاظ سواد در سطحی باشند که بتوانند با سربازان تعامل خوبی برقرار کنند. وضعیت سربازان در نیروهای مسلح روزبه روز بهتر شده اما فرماندهان نیروهای مسلح به این مقدار راضی نیستند و در تلاشند این وضعیت بهتر از گذشته شود. به شخصه معتقدم باید قدر سربازی را بدانیم چون مردم از طریق فرزندان خود در اداره نیروهای مسلح نقش دارند.

سردار کارگر در مورد موضوع معافیتهای غیرمجاز نیز اظهار داشت: این موضوع همیشه وجود داشته است. موضوع جعل کارت پایان خدمت فوتبالیست ها هم ارتباطی به سازمان وظیفه ندارد چون به مساله معافیت پزشکی مرتبط است که معاینه این معافیت ها در سازمان وظیفه انجام نمی شود ودر بیمارستان ها مراحل خود را طی می کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در مورد سفر به نیویورک همراه با محمود احمدی نژاد هم گفت: آن جا خیلی مراجعه زیاد بود. آمریکا هم همان زمانی بود که دانشگاه کلمبیا اتفاق افتاد. بی غلو بگویم در این سفر به این نتیجه رسیدم که خون شهدا، زحمات امام و مجاهدت های مردم هدر نرفته است. جمهوری اسلامی آنجا خیلی باعظمت بود. بعد از اتفاقاتی که در دانشگاه کلمبیا افتاد، آقای احمدی نژاد گفتند فلانی (کارگر) نظرت در مورد این اتفاقات چیست؟ من در پاسخ گفتم درود بر خمینی درود بر شهدا! به نظرم شناخت مقام معظم رهبری نسبت به جامعه جهانی شناخت درستی بود.

وی اظهار داشت: شب قبل از اینکه به نیویورک برویم به دیدار آقا رفتیم و ایشان در این جلسه تحلیلی از لیبرال دموکراسی بیان کردند. وقتی به نیویورک رفتیم این حس به وجود آمد که مقام معظم رهبری واقعاً آن قدر تحلیلشان درست بود که انگار آن جا زندگی کردند. من فهمیدم که هر چه کار کنیم جواب خواهیم گرفت.

وی افزود: اینکه همه کشورها به رئیس جمهور ما در مجمع عمومی با عظمت خاصی نگاه می کنند به دلیل رشادت های مردم در طول انقلاب است. افتخار برخی از افرادی که در دیدارهای مردمی در آمریکا شرکت داشتند این بود که چند ماه در جبهه حضور داشته اند و یا یکی از دوستان یا اقوامشان شهید یا جانباز است. همچنین همه افراد نسبت به پیشرفت های جمهوری اسلامی احساس افتخار داشتند.

سردار بهمن کارگر در بخش دیگری از صحبت هایش خاطرنشان کرد: ما دفاع مقدس را مقوله ای مردانه دیده ایم  و در بیان نقش بانوان در جنگ خیلی کم کاری داشته ایم به همین دلیل هم سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس را تاسیس کرده ایم و حدود یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی درباره دوستانش در جبهه گفت : شهید طباطبایی نژاد، شهید حبیب الله داوود آبادی ازنزدیک ترین دوستان ما بودند و شهید باقری و شهید مهدی زین الدین و شهید بروجردی رئیسان ما بودند.آقای بروجردی که اصلا روی زمین نبودند.

وی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید قضییه نیم ساعت اسیر شدنتان چه بوده است گفت: من نیم ساعت اسیر شدم. کربلای یک که بود در ماه رمضان با شهید داوودآبادی در منطقه مستقر شدیم. فرمانده قرار گاه آقای ایزدی بود من به ایشان گفتم بگذارید ما برویم جلو اما ایشان اجازه  ندادند. روز اول عملیات خبر رسید که آقای دستواره و داوود آبادی شهید شدند.

وی ادامه داد: ما گفتیم برویم در خط ببینیم چه خبر است. ما به هرمز آباد رفتیم آن جا سراغ کسی را گرفتیم گفتند در امامزاده است. اما نباید با ماشین بروید. ما به امامزاده رفتیم یکی از گردان لشگر 27 هم بودند. سراغ آن فرد را از آن ها گرفتیم گفتند که آن جا نیست. هوا هم بسیار گرم بود، چشمان من هم اذیت می کرد. من همین طور موقع برگشت داشتم می آمدم که در جلو دیدم چند نفر روبه رویم هستند به سمت آن ها رفتم. احساس کردم از طرف دیگر دارد تیراندازی می شود.

کارگر اظهار داشت: رفقای من از آن طرف فهمیده بودند که آن طرف عراقی هستند اما من اول نفهمیده بودم حتی فکر می کردم شوخی است. در همین حال و هوا به خودم میگفتم جواب آقای ایزدی را چه بدهم. من اصلا متوجه نشدم که عراقیها چه می گویند شروع کردند به بحث کردن با من. کنار پای من هم تیراندازی کردند.در همین حین دوستان هم فهمیدند که من اسیر شدم. در همین بحث ها بود که اشاره کرد بند پوتینت را دربیار من هم درنیاوردم در این موقعیت هواپیمای خودی آمد در سطح پایین هم حرکت میکرد و شروع کرد به بمباران کردن. من هم به طرفی پرتاب شدم و در همان وضعیت شروع کردم به دویدن و به طرف نیروهای خودی رفتم. به بچه ها گفتم حق ندارید به کسی بگویید. بعد ها یکی از بچه ها در خاطراتش این جریان را مطرح کرده بود

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که شما با نیروی انتظامی آمدید اما لباستان را عوض کردید بیان داشت: تدبیر مقام معظم رهبری است که فرموده بودند ایشان در حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس لباس بسیجی بپوشند.

 «شناسنامه» در شب های هفته دفاع مقدس هر شب از سال 23 به تهیه کنندگی محمد صراف و با اجرای حسین رنجبران از شبکه سه سیما پخش می شود.

نظر شما
پربیننده ها