دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به توان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن

شلیک موشک‌های بالستیک یمنی‌ها به مواضع رژیم سعودی باعث گمانه‌زنی‌های بسیاری درخصوص توان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و بومی‌سازی آن توسط مهندسان یمنی شده است و این سوال مطرح می‌شود که توان موشکی یمنی‌ها چگونه به این حد رسیده که قلب عربستان را نشانه می‌روند.
کد خبر: ۲۸۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ - 29April 2018

نگاهی بر توان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمنبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بیش از سه سال از حملات هوایی و بمباران شهرها، روستاها و زیرساخت‌های کشور یمن توسط متجاوزان سعودی و متحدانش می‌گذرد؛ اما ملت مظلوم یمن نیز پاسخ حملات سبعانه متجاوزان سعودی را با مقاومت ستودنی و شلیک موشک‌های بالستیک به پایگاه‌ها و مراکز لجستیکی عربستان و امارات می‌دهند. شلیک این موشک‌ها گمانه‌زنی‌های زیادی را درخصوص توان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و بومی سازی این موشک‌ها توسط مهندسان یمنی به وجود آورده است.

شلیک موشک‌های یمنی با بردهای مختلف به سوی متجاوزان اماراتی و سعودی ادعای «احمد العسیری» سخنگوی سابق ائتلاف نظامی را قبل از آغاز حمله عربستان به یمن مبنی بر از بین بردن کامل سامانه‌های موشکی یمن، با سوالی اساسی مواجه ساخته است. چگونه کشوری که هر روز توسط متجاوزان سعودی و متحدانش بمباران می‌شود، قادر به شلیک موشک به مواضع استراتژی این متجاوزان است؟

اولین پاسخی که کشورهای غربی و مخصوصا عربستان سعی در اشاعه گسترده آن دارند، این است که این موشک‌ها از سوی متحدان یمن و مخصوصا ایران به این کشور ارسال شده است. این توجیه امروز به قدری مضحک و ساختگی است که حتی رسانه‌های غربی نیز امکان چنین احتمالی را بعید می‌دانند.

محاصره یمن توسط نیروهای متجاوز و تحریم این کشور توسط سازمان ملل این امکان را برای نیروهای یمنی غیر ممکن ساخته است تا بتوانند این موشک‌ها را از کشور دیگری وارد کنند. این کشور در غرب با عربستان همسایه است که طبعا ممنوعیت تردد در آنجا وجود دارد. شمال این کشور نیز در اختیار تروریست‌ها، شرق آن مشرف به اقیانوس هند است که تحت نظارت سعودی‌هاست، جنوب این کشور و تنگه «باب المندب» نیز در اختیار ناوگان دریایی کشورهای متجاوز نظیر آمریکا و عربستان است. علاوه بر این فضای این کشور نیز با ممنوعیت پرواز از سوی عربستان مواجه است. بنابراین از کدام مسیر و چگونه یمنی‌ها می‌توانند تجهیزات موشکی مورد نیاز خود را به کشورشان وارد کنند؟

علی‌رغم پشتیبانی هوایی نیروهای متجاوز و ادعای عربستان مبنی بر نابودی اکثر موشک‌های یمن، این حملات با همان شدت همیشگی ادامه دارد. استمرار استفاده نیروهای یمنی از این موشک‌ها 2 احتمال را در ذهن ایجاد می‌کند؛ یک: انبا‌رهایی ناشناخته‌ای از این موشک‌ها هنوز در این کشور وجود دارد که از بین نرفته‌اند؛ دوم نیز جنبش انصارالله قادر به ساخت این موشک‌ها شده‌اند.

در مورد احتمال اول می‌توان به مستندات زیراشاره داشت:

تجهیزات موشکی یمن قسمتی از واحدهای جمهوری‌خواه وفادار به صالح بودند که از موشک‌های بالستیک مختلفی استفاده می‌کردند؛ موشک‌هایی که به صورت رسمی در زرادخانه‌های یمن وجود داشتند موشک‌های روسی «اسکاد»، «توشکا» و موشک‌های «220 میلیمتری» توپخانه «اوراگان» بودند. ارتش یمن از تعداد زیادی از ادوات جنگی روسی نظیر سیستم‌های موشک‌های توپخانه «لونا-ام» نیز استفاده می‌کردند؛ اما ادعا شده که آنها از سرویس خارج شده‌اند و مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.

2. یمنی‌ها همچنین تعدادی از موشک‌های ساخت کره شمالی به نام «هوانگسونگ-6» نیز استفاده می‌کردند تا زمانی‌که در سال 2002 نیروی دریایی اسپانیا از تحویل آنها ممانعت به عمل آورد. اساسا «هوانگسونگ-6» همان موشک‌های اصلاح شده «اسکاد» است که برد و ظرفیت سوخت داخلی آن افزایش یافته است.

3. وجود ژنرال‌های فراری عراق که پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 به یمن رفته به همراه 200 کارشناس نظامی عراق برای نظارت بر صنایع موشکی بخشی از این افراد در لشکر اول زرهی به فرماندهی سرتیپ علی محسن الاحمر حضور داشتند که در آن زمان معاون رئیس جمهور یمن بود و در ریاض پایتخت عربستان اقامت داشت. با تسلط جنبش انصارالله در صنعا این بخش به دست نیروهای انصارالله افتاد و به این ترتیب بخش تولید تسلیحات جنگی در وزارت دفاع یمن در صنعا شکل گرفت و کارگاه‌ها و کارخانه های ویژه ای برای توسعه تسلیحات این کشور آغاز به کار کرد.

4. گزارش نظامی دولت صنعا در سال 2010 مبنی بر در اختیار داشتن موشک‌هایی با برد متوسط «موسودان بی‌ام» که برد آن از موشک‌های اسکاد و توشکا بیشتر است و دولت یمن در جریان قراردادی نظامی با کره شمالی در سال ۱۹۹۸ آن‌ها را خریداری کرده است.

در مورد احتمال دوم یعنی ارتقا فناوری ساخت موشک‌های بومی توسط مهندسان یمنی، جنبش انصارالله می‌گوید که ظرفیت‌های موشکی خود را ارتقا داده است این تلاش‌ها اولین گام برای بومی‌سازی موشک‌های یمنی بوده است. انصارالله زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک خود را به 2 روش برای هدف قراردادن اهداف مورد نظر خود به کار می‌برد. روش اول آنکه برخی ار موشک‌های توشکای روسی را برای هدف قرار دادن پایگاه‌های خارجی و نقاط لجستیک در یمن مورد استفاده قرار می‌دهد. تعدادی از همین موشک‌ها خسارات زیادی به نیروهای متجاوز خارجی به رهبری عربستان وارد کرده‌اند. جنبش انصارالله همچنین این موشک‌ها را به روش استراتژیک بکار برده است، به طوریکه این موشک‌ها به سوی عربستان سعودی شلیک شده است تا مانع بمباران نیروهای متجاوز در یمن شوند. بیشتر این موشک‌ها موقعیت‌های نظامی عربستان را در استان‌هایی که با یمن مرز مشترک داشتند هدف قرار داده‌اند. با این حال انصارالله یمن اعلام کرده است که چندین موشک به قلب عربستان یعنی ریاض شلیک کرده است.

عربستان سعودی از سیستم دفاع موشکی «پاتریوت» ساخت آمریکا استفاده می‌کند و مدعی است تعداد زیادی از موشک‌های یمنی با استفاده از این سیستم دفاعی منهدم شده‌اند. «رایثون» تولید کننده این سیستم در تایید سخنان عربستان ادعا می‌کند که میزان موفقیت این سیستم در عربستان 100 درصد بوده است. روش دوم، موشک‌های کروز ضدکشتی است که یمنی‌ها در اواخر 2016 تعدادی از آنها را به سوی کشتی‌های نیروهای متجاوز و نیروی دریایی آمریکا نشانه رفتند، این موشک‌ها با موشک‌های بالستیکی که به سوی عربستان نشانه می‌رفتند فرق داشت.

موشک‌های «برکان 1»،« برکان2» و «زلزال 2» هیچ‌ یک قبل از بحران یمن در این کشور وجود نداشتند. طبق گزارش انصارالله، «زلزال 2» بر اساس نسخه قدیمی سیستم توپخانه موشکی «لونا-ام» روس‌ها ساخته شده است و موشک‌های «قدیر» بر اساس طرح موشک‌های دفاع هوایی « SA-2» برای حمله به اهداف زمینی تعدیل شده است. موشک‌های «برکان» نیز بر اساس طرح موشک‌های موجود در زرادخانه‌های یمنی که به نظر می‌رسد در شکل و ابعاد نظیر موشک‌های «اسکاد» است، ساخته شده است.

ایران، کره شمالی و عراق نیز به همین روش موشک‌های اسکاد را اصلاح و مورد بهره برداری قرار دادند. اگر تعدادی از این موشک‌های «برکان» که ایده ساخت آنان از موشک‌های «اسکاد» اصلاح شده، گرفته شده است به چنان ظرفیتی برسد که تا به ریاض و دیگر شهرهای عربستان برسند، صرف نظر از اینکه به اهداف مورد نظرشان اصابت کنند یا خیر، بیانگر توانایی قابل تحسین مهندسان یمنی در ساخت و تعدیل موشک‌های اسکادی است که آن سوی مرزها متجاوزین این سرزمین را در هم می‌کوبند. این پیشترفت در فناوری موشکی در دیگر کشورها منجر به وابستگی آن کشورها می‌شود، حال آنکه تحت فشار غیر قابل تحمل سعودی‌ها و بمباران هر روزه مردم این کشور توسط نیروهای متجاوز، آنان توانستند برنامه‌‌های موشکی خود را به طور قابل توجه‌ای ارتقا دهند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار