در نشست ادبیات داستانی انقلاب اسلامی مطرح شد؛

محمدرضا گودرزی: پیشرفت رمان انقلاب کُند بوده است

یک منتقد ادبی و مدرس داستان گفت: ادبیات انقلاب از نظر تعداد نویسندگان، تیراژ و عناوین کتاب‌ها پیشرفت کرده‌است. همچنین در بحث داستان کوتاه پیشرفت کرده‌ایم؛ اما پیشرفت رمان بلند کُند بوده است.
کد خبر: ۲۹۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ - 21May 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست هفتم چهل شاهد «بررسی چهل سال هنر و ادبیات انقلاب اسلامی» صبح امروز با حضور رضا امیرخانی، محمد حنیف، شهریار عباسی و محمدرضا گودرزی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

«محمدرضا گودرزی» در ابتدای این نشست در تعریف ادبیات انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب‌ اسلامی تاثیرهای خاصی بر داستان‌نویسی داشته به گونه‌ای که نوع نگاه نویسندگان را تغییر داده است.

وی گفت: ادبیات انقلاب از نظر تعداد نویسندگان، تیتراژ و عناوین کتاب‌ها پیشرفت کرده‌است. همچنین در بحث داستان کوتاه پیشرفت کرده‌ایم؛ اما پیشرفت رمان بلند کُند بوده است.

«شهریار عباسی» در ادامه در تعریف داستان ادبیات انقلاب اسلامی گفت: داستان‌های فراوانی وجود دارند که با موضوع انقلاب و دفاع مقدس پیوند دارند؛ اما از نگاه گفتمانی، گفتمان انقلاب اسلامی به گفتمان مسلط در ادبیات ما تبدیل نشده است.

وی گفت: جریان‌های اجتماعی به جریان‌های ادبی پیوسته هستند. آن چیزی که گفتمان ادبیات پیش از انقلاب را تشکیل می‌دهد، گفتمان لیبرالی است و برجسته‌ترین نشانه آن عدالت خواهی است.

این منتقد عنوان کرد: گفتمان عدالت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ادبیات ادامه پیدا کرد. این‌ نشانه‌ها در ادبیات پیش از انقلاب وجود داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها