دفاع پرس بررسی می‌کند؛

دوش‌پرتاب‌های سه‌گانه «میثاق»

دوش‌پرتاب‌ها امروزه یکی از سلاح‌های کاربردی برای پدافند هوایی در ارتفاع پست محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۲۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ - 22June 2018
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ‌ رحیم محمدی؛ پیشرفت فناوری‌های نظامی و قیمت‌های بسیار بالای خرید و بکارگیری این‌گونه تجهیزات و فناوری‌ها باعث شده تا اغلب کشور‌ها به فکر بومی‌سازی فناوری‌های نظامی بیفتند تا بدین شکل بخشی از توان دفاعی خود را تامین کنند. این همان موضوعی است که تلاش‌گران صنعت دفاعی کشورمان به آن توجه دارند، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای ساخت و بکارگیری تجهیزات و فناوری‌های دفاعی انجام داده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به ساخت دوش‌پرتاب‌ها اشاره کرد.
 
امروزه دوش‌پرتاب‌ها برای هدف قرار دادن پرنده‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند به عنوان سلاحی کارآمد شناخته می‌شوند به همین خاطر استفاده از این نوع سلاح‌ها در کشور‌های مختلف از جمله در کشورمان در حال گسترش است.
با توجه به این موضوع سعی کردیم در اینجا بر سه‌گانه‌های دوش‌پرتاب «میثاق» مروری اجمالی داشته باشیم.
دوش پرتاب‌های سه گانه «میثاق»میثاق ـ۱
دوش پرتاب میثاق ـ۱، موشک زمین به هوای ایرانی قابل حمل توسط نفر با سیستم هدایت مادون قرمز و فرو سرخ است. این سامانه پدافندی که بنابر اعلام منابع غربی گونه‌ای از موشک چینی QW-۱ Vanguard است، مشخصات آن عبارتند از: یک و نیم متر طول، کمینه برد ۵۰۰ متر و بیشینه برد پنج هزار متر، توان درگیری با اهداف در سقف پروازی چهار هزار متر و کمینه ۳۰ متر.
 
همچنین سرعت این موشک بالغ بر ۶۰۰ متر بر ثانیه و جرم آن نزدیک به ۱۱ کیلوگرم است که ۱/۴۲ کیلوگرم آن را سر جنگی تشکیل داده و جرم موشک با پرتابگر که نفر باید آن را تحمل کند حدود ۱۷ کیلوگرم است.
دوش پرتاب‌های سه گانه «میثاق»میثاق ـ۲
دوش پرتاب میثاق ـ۲ نیز یک موشک زمین به هوای هدایت‌شونده مادون قرمز و فرو سرخ با قابلیت حمل توسط نفر بوده و نسل یا نسخه تکمیل شده «میثاق ـ۱» است.
مشخصات این سامانه پدافندی عبارت از:
برد مؤثر: پنج هزار متر
حداکثر ارتفاع: سه هزار و ۵۰۰ متر
زمان واکنش: پنج ثانیه
حداکثر سرعت: حدود ۲/۷ ماخ 
جستجوگر مادون قرمز شلیک کن و فراموش کن
وزن موشک: ۱۱/۳۲کیلوگرم 
وزن کلاهک: ۱/۴۲ کیلوگرم  
دوش پرتاب‌های سه گانه «میثاق»
میثاق ـ ۳
دوش پرتاب «میثاق ـ۳» که در هفتمین روز از دهه فجر سال ۱۳۹۵ با حضور وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد، نوع ارتقاءیافته میثاق ۲ و بر اساس ادعای منابع غربی بر پایه مدل موشک دوش پرتاب «سام ۷ استرلا» روسی ساخته شده و دارای برد پنج کیلومتری و حداکثر ارتفاع پرواز سه هزار و ۵۰۰ متری است و از سر جنگی یک کیلوگرمی انفجار شدید استفاده می‌کند.
 
اما آنچه موشک میثاق ۳ را نسبت به دو مدل دیگر آن متمایز می‌کند، استفاده از یک فیوز جدید در این موشک است که بر اساس تصاویر منتشر شده می‌توان گفت این فیوز از نوع لیزری است و اساس کار آن به این شکل است که پس از پرتاب موشک به سمت هدف مورد نظر، یک منبع تابش لیزر در داخل موشک به صورت ۳۶۰ درجه، نور را به اطراف پخش می‌کند و به محض نزدیک شدن به هدف مورد نظر و بازتاب نور لیزری که به هدف برخورد کرده، سر جنگی موشک فعال شده و منفجر می‌شود.
 
انتهای پیام/ ۲۳۱
نظر شما
پربیننده ها