مهدوی در نشست تخصصی بررسی موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

موسیقی انقلابی به حیات خود ادامه می‌دهد

رضا مهدوی گفت: در شرایط کنونی با توجه به تهدیداتی که وجود دارد ما باید همچنان آماده باشیم تا لباس رزم بر تن کنیم؛ بنابراین همچنان موسیقی انقلابی وجود دارد. این سبک، نوعی موسیقی پارتیزانی است که با توجه به زمان و شرایط آماده می‌شود.
کد خبر: ۳۰۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ - 13August 2018

رسانه نمی‌تواند مانع انعکاس موسیقی شود/ نبود متخصص یکی از دلایل تزلزل موسیقی استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مجموعه برنامه‌های «چهل شاهد» با هدف مرور ۴۰ سال هنر و ادبیات، از دوران انقلاب اسلامی تا زمان حال، به ایستگاه موسیقی رسیده است. دومین جلسه از این نشست امروز (۲۲ مردادماه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این جلسه رضا مهدوی ضمن بررسی موسیقی قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: موسیقی از ابتدای تاریخ بشریت وجود داشته و امروزه نیز معتقدند موسیقی علاوه بر زمان، مرز هم ندارد و ماهیت آن در ملل مختلف، یکسان است. بعد از انقلاب اتفاقاتی افتاد که برخی آثار از رسانه پخش نشد، اما مردم آن‌ها را پیگیری کردند و عده‌ای به مطالعه پیرامون آن‌ها پرداختند که این نشان می‌دهد رسانه نمی‌تواند مانع انعکاس موسیقی شود.

وی افزود: موسیقی در زندگی همه افراد ریشه دارد و هر فرد با توجه به توان خود قسمتی از آن را برداشت می‌کند. در شرایط کنونی با توجه به تهدیداتی که وجود دارد ما باید همچنان آماده باشیم تا لباس رزم بر تن کنیم؛ بنابراین همچنان موسیقی انقلابی وجود دارد. این سبک، نوعی موسیقی پارتیزانی است که با توجه به زمان و شرایط آماده می‌شود. در موسیقی انقلابی حتما نباید نشانه‌ای از خون وجود داشته باشد و حتی موسیقی کودکانه هم می‌تواند انقلابی باشد.

مهدوی درباره نقش صدا و سیما در موسیقی کشور بیان کرد: الزاما اینگونه نیست که همه خواننده‌ها از طریق صدا و سیما معروف شده باشند، اما درصدی وجود دارند که از راه‌های دیگری معروف شدند و نباید آن‌ها را به بقیه هنرمندان متصل کرد. عده‌ای معتقدند تهیه کنندگان هر آن چیزی که بخواهند را می‌توانند در تلویزیون پخش کنند و جمع دیگری اعتقاد دارند که مدیران محافظه‌کار عامل شرایط فعلی هستند، اما بطور کلی سیاست‌گذاری مدون و محضی وجود ندارد. بطور مثال امروز خواننده‌ای را به تلویزیون می‌آورند و زمانی که به شهرت رسید، دیگر خود تلویزیون نیز نمی‌تواند آن را دعوت کند و از پس هزینه آن برنمی‌آید.

این آهنگساز کشورمان در ادامه گفت: وقتی همه مباحث را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که برنامه کاملی وجود ندارد که همین باعث آسیب موسیقی شده است. در ارتباط با موسیقی، نهاد‌های دولتی، قانون‌گذار و... به دیگران اجازه تصمیم‌گیری می‌دهند و این هیچ نفع و سودی برای موسیقی ندارد. در دهه ۸۰ ترانه‌سرایان جوان پا به عرصه گذاشتند که برخی از آن‌ها بسیار خوش ذوق بودند. افراد متوسط و ضعیف جایگاه می‌گیرند و اینجاست که ذائقه مردم تنزل می‌یابد.

منتظری: نبودِ متخصصین موسیقی و هنر یکی از دلایل تزلزل موسیقی است

هادی منتظری یکی دیگر از کارشناسان حاضر در دومین جلسه بررسی ۴۰ سال موسیقی انقلاب، گفت: موسیقی و سبکی که بتوان به آن مباهات کرد و زنده باشد و در شعر آن پیام انسانی، زندگی و امید وجود داشته باشد، در صدا و سیما وجود ندارد. موسیقی که در سالن‌ها وجود دارد، سلیقه شنیداری مردم را تغییر داده است.

وی ادامه داد: استقبال از موسیقی امروزی به دلیل برنامه‌ریزی مافیایی در پس پرده است که سالن‌ها مملو از جمعیت می‌شود. جوان انرژی دارد و می‌خواهد آن را تخلیه کند؛ بنا بر این به سالن‌ها می‌رود و با جیغ و هم‌خوانی سعی می‌کند انرژی خود را تخلیه کند.

منتظری در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: نبودِ متخصصین موسیقی و هنر یکی از دلایل تزلزل موسیقی است. دردی که ما از اول انقلاب تا کنون داریم، مدیریت موسسات و سازمان‌های دولتی مرتبط با هنر بوده که افراد غیر متخصص آن را برعهده داشته‌اند. بخش دیگری از قضیه باز هم اقتصادی است و آموزشگاه‌ها بیشتر به جنبه مالی توجه می‌کنند. متولیان باید روندی را اتخاذ کنند تا صلاحیت افراد از راه درست، سنجیده شود و نبودِ چنین آموزشگاه‌هایی سود بیشتری دارد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها