یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

چرا جنگی علیه ایران رخ نخواهد داد؟

هر دشمنی با توجه به توان موشکی ایران، ناچار است که این موضوع را در کفه محاسبات خود قرار دهد و ضرر‌های ناشی از پاسخ موشکی کشورمان را بررسی کند.
کد خبر: ۳۰۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 05September 2018

چرا جنگی علیه ایران رخ نخواهد داد؟گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ جنگی علیه ایران رخ نخواهد داد. رهبر معظم انقلاب طی روز‌های گذشته در واکنش به تهدیدات پوچ دشمنان، ۲ بار بر این نکته تأکید کرده‌اند که «جنگ نخواهد شد» (۱) و «از لحاظ محاسبات سیاسی احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد.» (۲)

چراییِ اطمینان رهبر انقلاب اسلامی نسبت به این موضوع را می‌توان در عوامل ذیل جست‌وجو کرد.

اقتدار دفاعی و توان موشکی

جمهوری اسلامی ایران ضمن برخورداری از تجربه جنگی هشت ساله، راهبرد دفاعی خود را بر تولید موشک بنا نهاد و اکنون تا جایی در این عرصه پیش رفته است که به عنوان چهارمین قدرت موشکی جهان از آن یاد می‌شود.

پر واضح است که هر دشمنی با توجه به این موضوع، ناچار است که پیش از حمله به ایران، توان موشکی کشورمان را در کفه محاسبات خود قرار دهد و ضمن پرداختن به فوایدی که حمله احتمالی به ایران برایش خواهد داشت، ضرر‌های ناشی از پاسخ موشکی ایران را نیز بررسی کند و به اعتقاد کارشناسان، بعید به نطر می‌رسد که کشوری بخواهد در مقابل ایران دست به چنین ریسکی بزند.

بر این اساس، بد نیست مروری هم بر سخنان «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره قدرت دفاعی ایران داشته باشیم.

وی در سال ۱۳۹۴ با توجه به لفاظی‌های مقامات سعودی علیه ایران خطاب به حکام عربستان گفت: من به دوستان سعودی توصیه می‌کنم که دست از مشاجره با ایران بردارند؛ چراکه این کشور می‌تواند عربستان را در ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند.

پاول در همان سال نسبت به ادعای سه کارشناس سعودی درباره اینکه ظرف چند ساعت می‌توانند آسمان و حریم هوایی ایران را در اختیار بگیرند، واکنش نشان داد و گفت که اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود، شما حتی فرصت پیدا نمی‌کنید که تلفن را بردارید تا از ما تقاضای کمک کنید. حتی ما هم تا کنون چنین ادعایی نکرده‌ایم.

به یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲ نیز با اتکا به پشتوانه قوی دفاعی و در پاسخ به تهدیدات مقامات صهیونیست علیه ایران مطرح شد، مبنی بر اینکه «اگر غلطی از آن‌ها سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد.»؛ جمله‌ای که باعث شد لفاظی‌های صهیونیست‌ها به یکباره پایان یابد.

استراتژی «تهدید در برابر تهدید» که چند سالی است از سوی ایران اجرا می‌شود، با تکیه بر اقتدار دفاعی کشورمان تعیین شده است.

طی سال‌های گذشته، پاسخ‌های قاطع فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح کشورمان به تهدیدات دولتمردان آمریکایی، آن‌ها را در موضع انفعال قرار داده است. حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که برخی وی را دیوانه و جنگ‌طلب می‌دانند، پس از پاسخ کوبنده و تحقیرکننده‌ی سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به تهدیداتش، «ماست‌ها را کیسه کرد» و ترجیح داد که دیگر حرفی از جنگ و مقابله با ایران به میان نیاورَد.

تبدیل ایران به یک قدرت جهانی

اثرگذاری ایران بر بسیاری از معادلات منطقه و جهان نیز می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در زمینه چراییِ اینکه جنگ نخواهد شد، مورد بحث قرار گیرد.

ایران علاوه بر صدور انقلاب اسلامی و نفوذ معنوی در بین ملت‌ها و کشور‌های مختلف، حضور موثر نظامی خود در منطقه را نیز به رخ دشمنان کشیده است.

در سال‌های گذشته، مقامات آمریکایی و صهیونیست‌ها از خاورمیانه جدید سخن می‌گفتند و قصد داشتند با نابودی مقاومت اسلامی فلسطین و حزب‌الله لبنان، به نفوذ ایران در منطقه پایان دهند و شرایط منطقه را آن‌گونه که خودشان می‌خواهند، رقم بزنند. بر این اساس، رژیم صهیونیستی جنگ‌های ۲۲ روزه و ۵۱ روزه را به غزه و جنگ ۳۳ روزه را به حزب‌الله لبنان تحمیل کرد؛ اما با شکست مواجه شد.

در پی این شکست‌ها غرب با تشکیل و تجهیز گروه‌های تروریستی نظیر داعش و انتقال آن‌ها به سوریه و سپس عراق، راهبرد جدیدی را برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران در پیش گرفت؛ اما حضور مستشاری موثر ایران در این کشور‌ها توطئه جدید دشمنان را نیز ناکام گذاشت.

در پی شرایطی که خود غربی‌ها طی چند سال گذشته در منطقه رقم زدند، ایران در جهت حفظ منافع خود ناچار شد که بخش کوچکی از توان نظامی خود را در فراسوی مرز‌ها به کار گیرد و اکنون غربی‌ها که تاب تحمل چنین موضوعی را ندارند، از گسترش مرز‌های ایران تا مدیترانه سخن می‌گویند و نسبت به حضور نظامیان ایرانی در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی فلسطین، معترض هستند!

اثرگذاری یک کشور بر تحولات منطقه‌ای و جهانی و توان تغییر معادلات در عرصه بین‌المللی می‌تواند عاملی بازدارنده در مقابل تهدیدات باشد. به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، ایران بر همین مبنا به عنوان یک کشور قدرتمند شناخته می‌شود که در حال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است.

۱- بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم (۲۲ مرداد ۱۳۹۷)

۲- بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی ارتش (۱۱ شهریور ۱۳۹۷)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار