دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«خاورمیانه» قربانی سوداگری ماشین نظامی یانکی‌ها

طبق قوانین بین‌المللی به کار گیری سلاح‌های کشتار جمعی ممنوع است؛ ولی با شروع بحران سوریه و شکل‌گیری گروهک تروریست‌های تکفیری، این بهترین فرصت برای آزمایش سلاح‌های ممنوعه آمریکا در غرب آسیا بود.
کد خبر: ۳۱۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷ - 22October 2018

«خاورمیانه» قربانی سوداگری ماشین نظامی یانکی‌هابه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به عبارتی می‌توانیم بگوییم که پروژه ساخت سلاح‌های فوق مدرن از دوران جنگ سرد میان آمریکا و شوروی شروع و دستور کار 2 ابر قدرت بزرگ شرق و غرب بر سر رقابت تسلیحاتی قرار داده شد. آمریکا و شوروی برای اینکه در این رقابت از قافله جا نمانند، میلیارد‌ها دلار صرف تحقیقات علمی و نظامی برای ساخت جنگ افزار فوق مدرن کردند. پس از گذشت سالیان، هنوز هیچ‌گونه اخبار و اطلاعاتی از این تحقیقات به دلیل مسائل استراتژیک و سری به بیرون مخابره نشده است. پس از پایان جنگ سرد برخی از اسناد تحقیقات دفاعی هر 2 طرف فاش شد و نتیجه تحقیقات از میزان اراده این 2 ابر قدرت جهان برای ساخت سلاح‌های جدید خبر می‌داد.

البته گفتن این نکته هم بی‌تاثیر نیست که یانکی‌ها پس از پایان دوران جنگ سرد به تحقیقات خود در بسیاری از حوزه‌های سابق ادامه داد و همه ساله بخش بزرگی از بودجه 60 میلیارد دلاری تحقیقات دفاعی پنتاگون به تحقیقات پروژه‌هایی محرمانه ختم می‌شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک مخوف‌ترین، پیچیده‌ترین سلاح را برای آمریکا تولید کند.

نیک بگیش نویسنده کتاب «فرشتگان این هارپ را نمی‌نوازند» در سال 1997 در مقاله‌ای که در اختیار روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا قرار داد؛ این گونه می‌نویسد: «40 درصد بودجه تجهیزات نیروی هوایی آمریکا پروژه‌های مخفی است. این پروژه‌ها آن‌قدر مخفی هستند که حتی کنگره آمریکا نیز از ابعاد و زوایای آن بی‌خبر است.

قانون منع استفاده از تسلیحات نظامی ممنوعه یکی از قواعد بین‌المللی به شمار می‌آید که همواره توسط نظامیان برخی از کشور‌ها زیر پا گذاشته می‌شود. این موضوع طی سالیان گذشته همواره در کانون مجادله سازمان ملل و سایر ابرقدرت‌ها بوده و کشور‌ها همدیگر را در عرصه‌های مختلف به نقض قواعد تسلیحات نظامی ممنوعه متهم کرده‌اند.

جمعی از قانونگذاران ارشد پارلمان روسیه مدعی شدند که آمریکا در سوریه از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده است و باید این موضوع به نهاد‌های بین‌المللی ارجاع داده شود. انجام تحقیقات فوری سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در رابطه با استفاده ائتلاف غربی از بمب‌های فسفری سفید در سوریه باید در دستور کار قرار بگیرد.

این درخواست در حالی مطرح شد که منابع محلی سوریه اعلام کردند: «جنگنده‌های آمریکا بر روی چندین منطقه اطراف «هجین» بمب‌های فسفری ریخته‌اند و فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری از استفاده نظامیان آمریکایی از بمب‌های فسفری منتشر کرده‌اند.»

ائتلاف غربی به رهبری آمریکا از بمب‌های فسفری به عنوان بخشی از تسلیحات ممنوعه در کشور سوریه استفاده کرده است و آن هم در شرایطی که طی دهه‌های گذشته آمریکایی‌ها چنین اقداماتی را در سطح گسترده انجام داده بودند. اولین نمونه استفاده ارتش آمریکا از تسلیحات ممنوعه را می‌توان به جنگ ویتنام منسوب کرد. آمریکایی‌ها طی حدود 20 سال جنگ (1955 تا 1975) از انواع مختلف تسلیحات ممنوعه، اعم از بمب‌های ناپالم، خوشه‌ای و... برای سوزاندن روستا‌ها و مناطق جنگلی و نابود‌سازی محل اختفای نیرو‌های دشمن استفاده کردند. در ادامه نیز، از ابتدای هزاره جدید وارد 2 جنگ بزرگ در خاورمیانه شدند. ابتدا در سال 2001 به بهانه مبازه با تروریسم افغانستان را مورد تاخت و تاز قرار دادند و سپس در سال 2003 باحمله نظامی به عراق، این کشور را تحت اشغال خود درآوردند. در هیایوی هر کدام از این جنگ‌‌ها، بخصوص به طور ویژه در افغانستان، آمریکایی‌ها انواع تسلیحات ممنوعه را اعم از بمب‌های پر قدرت ممنوعه، تسلیحات لیزری، صوتی، بمب‌های با اورانیوم ضعیف شده و... را مورد استفاده قرار دادند.

آزمایش «بمب مادر» توسط نظامیان آمریکایی در افغانستان (اکتبر 2017) را می‌توان نمونه بارز و آشکار نقض قواعد بین‌المللی در زمینه استفاده از سلاح‌های ممنوعه از سوی آمریکایی‌ها قلمداد کرد. در سوی مقابل، نیرو‌های آمریکایی به بهانه حمایت از متحدان‌شان بار‌ها به استفاده از تسلیحات ممنوعه در سوریه اذعان کردند. برای مثال تنها به نمونه کوچکی اشاره می‌کنیم؛ سال 2017 در بمباران‌های حومه غربی شهر رقه در شمال سوریه، حدفاصل محله «المشلب» با «الصناعة» و همچنین در محله «السباهی»، به کشته شدن 17 نفر منجر شد، همچنین نیرو‌های ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا اعتراف کردند که از بمب‌های فسفری استفاده کرده‌اند.

در پایان چگونگی و نوع استفاده نظامیان آمریکایی از سلاح‌های ممنوعه و نامتعارف در خاورمیانه گواه این ادعا است که دونالد ترامپ و مقامات نظامی آمریکا، خاورمیانه را جولانگاه و آزمایشگاه تجهیزات و تسلیحات ممنوعه کشورش کرده است. در نظام رسانه‌ای هم شاهد این موضوع هستیم که کشته شدن و نظامیان و غیرنظامیان به امری روزمره تبدیل شده است و کمتر رسانه‌ای به آن اعتنایی بکند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار