سير مطالعاتی «ايالات متحده‌ آمريكا و نظام سلطه‌ جهانی»

سير مطالعاتی «ايالات متحده‌ آمريكا و نظام سلطه‌ جهانی» به بررسی آثاری می‌پردازد که در آنها محورهای عمده‌ سياست خارجی آمريكا در آنها تشریح شده است.
کد خبر: ۳۱۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ - 17November 2018

سير مطالعاتی «ايالات متحده‌ آمريكا و نظام سلطه‌ جهانی»به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ایالات متحده‌ آمریکا که سیاست خارجی آن در برخورد با کشورهای مستقل جهان با یک‌جانبه‌گرایی و تلاش برای سلطه تدوین شده است، پس از واقعه‌ ۱۱ سپتامبر درصدد تعریف دشمن جدیدی برآمد و خشونت و برخورد با مسلمانان را در دستور کار قرار داد. برقراری نظم نوین جهانی، ایجاد خاورمیانه جدید، حمایت از رژیم صهیونیستی، تلاش برای سلطه بر منطقه‌ی آسیای غربی و... محورهای عمده‌ سیاست خارجی آمریکاست.

کتاب‌های زیر هریک از محورهای مذکور را کاویده و تصویر روشنی از اقدامات آمریکا عرضه می‌کند.

سیاست خارجه‌ آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

واقعه‌ ۱۱ سپتامبر نقطه‌ عطفی در عملیاتی کردن نظم نوین جهانی بود که به تعبیری دموکرات‌های آمریکا در تحقق آن تعلل کرده بودند. این حادثه وضعیتی ایجاد کرد تا ایالات متحده پس از یک دهه وقفه مجدداً دوست و دشمنی برای خود تعریف کند و استراتژی خود را هدفمند سازد.

کتاب «سیاست خارجه امریکا پس از ۱۱ سپتامبر» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است، توسط ابوذر گوهری مقدم در سال ۱۳۸۷ نوشته شده است.

محور شرارت: (روایت سلطه در جهان پس از ۱۱ سپتامبر)

ایالات متحده‌ آمریکا به عنوان مدعی سرمداری در جهان، نقشه‌ها و راهبردهای مختلفی را به کار بسته است. پس از انفجارهای ۱۱ سپتامبر گروه نومحافظه‌کار حاکم بر کاخ سفید، توسل به خشونت را در برخورد با مسلمانان بیش از پیش بر دولتمردان آمریکایی تجویز کرد.

این کتاب که به قلم حبیب‌الله فتحی اردکانی تالیف شده و توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است با استناد به منابع مختلف روایت تلاش امریکا برای سلطه در جهان پس از ۱۱ سپتامبر را بازگویی و ارزیابی می‌کند.

اهریمن یازده سپتامبر

این کتاب با استناد به شواهد مختلف نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی سبب اصلی حوادث ۱۱ سپتامبر بوده و بیشترین سود را از وقوع حادثه برده است. با تحلیل حوادث پس از ۱۱ سپتامبر مشخص می‌شود که هدف اصلی این حوادث مقابله با جهان اسلام و مسلمانان بوده است، چرا که بیشترین فشار به مسلمانان وارد آمده و حملاتی نیز به کشورهای اسلامی صورت گرفت.

این اثر هم که به وسیله ویکتور تورن نوشته شده، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

لابی صهیونیستی و سیاست خارجی آمریکا

این کتاب به موضوع لابی صهیونیسم و نقش آن در شکل‌گیری سیاست خارجی آمریکا پرداخته است.

این اثر که از منشورات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی است، نوشته استفان ام. والت و جان‌جی، میر شایمر از محققان معروف و صاحب‌نظر در این حوزه است که توسط فرج‌الله اردیزی به فارسی درآمده است.

مکافات (آخرین روزهای جمهوری آمریکایی)

این کتاب حکایتی است به غایت جالب از هماهنگی ارکسترگونه مجلس سنا، پنتاگون و محافل صنعتی آمریکایی برای میلیتاریزه‌سازی بزرگ‌ترین قدرت صنعتی جهان در راستای کسب منافع هرچه بیشتر نخبگان حاکم.

این اثر نوشته چالمرز جانسون و ترجه علی‌اکبر جعفری کجانی، در سال ۱۳۹۲ از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالات متحده

اگرچه صهیونیسم مسیحی پدیده‌ای نوظهور در عرصه‌ سیاست است، اما ریشه‌های بسیار سترگ در گذشته دارد. با آغاز قرن بیستم صهیونیسم مسیحی به جریانی قابل تعریف مبدل شد و نقش مؤثری را در مناسبات سیاسی- اجتماعی ایالات متحده برعهده گرفت. این کتاب توسط محمد رجبی تألیف و از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار