امیرحسین سمیعی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

آماتورها آفت موسیقی انقلاب/ بزرگان هنر علاقمند تولید موسیقی برای انقلاب هستند

یک آهنگساز و خواننده کلاسیک ورود آماتورها را آفت موسیقی انقلاب و دفاع مقدس دانست و گفت: بسیاری از بزرگان هنر، دوست دارند برای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کار کنند و موسیقی درخور توجه تولید کنند.
کد خبر: ۳۲۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 27November 2018

امیرحسین سمیعی آهنگساز و خواننده کلاسیک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با انتقاد از رویکرد مدیریت فرهنگی کشور در تولید آثار موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: قبلاً صراحتاً گفته‌ام حضور چهره‌های نوپا که جایگاهی در حوزه موسیقی ندارند و فقط جذب بودجه‌های موجود این عرصه می‌شوند، یک رویکرد اشتباه در مدیریت فرهنگی کشور است.

این آهنگساز و خواننده کلاسیک تاکید کرد: رویکردهای غلط مدیریت فرهنگی موجب می‌شود شکوفایی هیچ استعدادی در زمینه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس محقق نشود،‌ علاوه بر اینکه موزیسین‌های مطرح نیز از این عرصه دوری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دهه 60 بسیاری از موزیسین‌ها مثل همایون رحیمیان و گروه کامکارها به طور خودجوش برای جنگ کار می‌ساختند. امروز نیز چنین نمونه‌هایی وجود دارد اما تعداد این قشر کمتر شده است.

سمیعی ادامه داد: اینکه هنرمند بودن یک نفر در عرصه شعر، موسیقی یا خوانندگی برای همه اثبات شده باشد. و واقعاً تخصص او شعر، خوانندگی یا آهنگ‌سازی است و با انتخاب خودش وارد این عرصه شود، خیلی اجر بیشتری دارد تا کسی که هنوز به عنوان یک هنرمند تثبیت نشده و وارد کار تولید اثر هنری شود. این آفتی است که در حوزه موسیقی انقلاب، امروزِ ما خیلی شاهد آن هستیم.

این آهنگساز و خواننده کلاسیک گفت: واقعاً باید شرایطی پیش آید تا حتی اگر قرار است ارگانی به آهنگ‌ساز یا خواننده‌ای یک پروژه پیشنهاد بدهد، با حضور اهالی فن این انتخاب‌ها و پیشنهادها انجام شود. با این شرایط نمی‌توان تلقی سفارشی بودن را درباره یک اثر هنری داشت. اگر یک پیشنهاد به یک هنرمند بدهیم و او انتخاب کند، سفارشی تلقی نمی‌شود.

وی اظهار داشت: هنرمند شخصاً انتخاب می‌کند که در چه مسیری باشد و تولید اثر هنری داشته باشد. مسئله این است که امروز نیز هنرمندانی هستند که بخواهند در مسیر انقلاب و وفادار به همه آرمان‌ها باشند ولی حضور یک‌سری از غیرحرفه‌ای‌هایی که در حوزه هنر تثبیت نشده‌اند، اینقدر این جبهه را تضعیف کرده‌ که سرآمدان موسیقی ترجیح می‌دهند وارد عرصه موسیقی انقلاب نشوند. چون می‌ترسند مُهر همان غیرحرفه‌ای‌ها بر پیشانی آن‌ها نیز زده شود.

سمیعی افزود: مدیران و بزرگان فرهنگی باید از ورود آماتورها در عرصه موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جلوگیری کنند. به نظرم این حوزه، حوزه‌ای نیست که آماتورها وارد آن شوند اما مدیران فرهنگی با این تصور که شاید بزرگان هنر رغبتی به این حوزه ندارند به سمت آماتورها می‌روند تا این عرصه را پر کنند، در حالی که اصلاً چنین نیست. بسیاری از بزرگان هنر دوست دارند برای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کار کنند و موسیقی درخور توجه تولید کنند.

این آهنگساز و خواننده کلاسیک ادامه داد: مگر استاد مجید انتظامی در حوزه موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کم اثر تولید کرده است؟ تمام آثار شاخص ما و یا بخش زیادی از آن‌ها تقریباً متعلق به ایشان است. من فکر می‌کنم با یک نظارت درست برای ورود آماتورهایی که لطمه می‌زنند به پیکره موسیقی، خیلی اتفاقات خوب رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: البته باید استعدادهای جدیدی را کشف کرد و منکر این قضیه نیستم. ولی این بحث نباید با حضور آماتورهایی که می‌خواهند به هر نحوی خودشان را در عرصه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس مطرح کنند، اشتباه گرفته شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار