دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

توسعه توانمندی‌های موشکی؛ خط قرمز ایران

توانمندی‌های دفاعی و موشکی، خط قرمز ایران است و در این خصوص با هیچ طرفی مذاکره نخواهد شد.
کد خبر: ۳۲۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۵ - 04December 2018

موشک‌هایی که توان بازدارندگی دارند/ نقض کننده‌ای که دایه حفظ قانون را داردبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، طی روز‌های اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد: «ایران به تازگی موشک بالستیکی با بُرد متوسط را آزمایش کرده است که قادر به حمل چند کلاهک است. بُرد این موشک به گونه‌ای است که امکان هدف قراردادن بخش‌هایی از اروپا و سراسر خاورمیانه را ممکن می‌سازد!»

وی در ادامه ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (موسوم به قطعنامه تأئید برجام) محکوم کرد و افزود: ما فورا از ایران می‌خواهیم، آزمایش موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند را متوقف کند.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در راستای سخنان پمپئو گفت: عمیقاً از بابت آزمایش ایران مبنی بر پرتاب یک موشک بالستیک میان‌برد نگران هستیم. این اقدام تحریک‌آمیز، تهدیدآمیز و ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. حمایت ما از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به هیچ وجه از نگرانی درباره برنامه موشکی ثبات زدای ایران و عزم ما مبنی بر توقف آن نمی‌کاهد.

در سوی مقابل «مارک فیتزپاتریک» معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع اشاعه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) اظهار داشت: «نه اینکه بخواهم عذری برای آزمایش موشکی ایران بیاورم، اما این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست؛ این قطعنامه فقط از ایران می‌خواهد که چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد و همچنین از تمامی کشور‌های حاضر در برجام می‌خواهد تا از دست زدن به اقداماتی که اجرای تعهدات در برجام را به مخاطره می‌اندازد پرهیز کنند؛ بنابراین اگر ایران در حال نقض برجام است آمریکا نیز اینچنین است.»

«اولیور مایر» پژوهشگر و محقق بنیاد علم و سیاست برلین که نهاد مشاوره‌ای صدراعظم آلمان در امور بین‌الملل است در صفحه مجازی خود نوشت: ایران از آزمایش موشک‌های هسته‌ای منع نشده است. بیانیه رسانه‌ای کاخ سفید در حقیقت اشتباه است. قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل از ایران می‌خواهد که موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای را آزمایش نکند؛ اما ایران را از این اقدام منع نمی‌کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت: حالا دیگر «سورئالیسم» به مشی ایالات متحده در امور خارجه بدل شده است؛ در حالی که خود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، و حتی کسانی را که نمی‌خواهند با تبعیت از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا آن را نقض کنند، تهدید به مجازات می‌کند، به دروغ ایران را متهم به نقض همان قطعنامه می‌کند. دورویی!

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیاز‌های کشور طراحی می‌شود و هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت، برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به پمپئو گفت: جالب و البته مضحک آنجاست که به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

سردار سرتیپ «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح نیز در نشستی خبری خاطرنشان کرد: تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است و این کار ادامه پیدا خواهد کرد. این موضوع خارج از چارچوب مذاکرات است و به امنیت ملی ما مرتبط است؛ لذا در این رابطه از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت. البته این اطمینان را به کشور‌های منطقه می‌دهیم که جمهوری اسلامی چشم داشتی به منافع سایر کشور‌ها ندارد و این اقدامات تنها در راستای بازدارندگی و افزایش توان دفاعی است.

این موضوع درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که برنامه موشکی تهران کاملاً جنبه دفاعی و ماهیت صلح آمیز دارد. همچنین ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت و توسعه تسلیحات اتمی نبوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون ۱۳ بار در گزارش‌های خود آشکارا پایبندی ایران را به برجام تأئید و بر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز تهران نیز تصریح داشته است.

این سخنان مقامات آمریکایی گواه این است که یانکی‌ها از آنچه که در تصورشان می‌گذشت تا با اعمال تحریم‌ها و در سایه فشار‌ها بتوانند ایران تحت کنترل خود قرار بدهند، ولی وقتی نتواستند به این اهداف پلیدشان دست یابند، روی به یاوه گویی علیه برنامه موشکی ایران آوردند.

نکته جالب توجه دیگر این است که هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل پیرامون ممنوعیت ایران از برنامه و آزمایش موشکی مطرح نشده است و سخنان اخیر پمپئو بهانه‌ای برای همسو کردن کشور‌های مخالف ایران برای اعمال تحریم‌های دیگر علیه کشورمان است.

در پایان هم نباید از رونمایی و بهره برداری «زیردریایی فاتح» و «ناوشکن سهند» غافل شد؛ مسئله‌ای که از قدرت پیش از پیش تسلیحات نظامی ایران خبر می‌دهد و نگرانی‌های اخیر مقامات آمریکایی از اقتدار نظامی ایران را هویدا می‌کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار