رحمانی فضلی:

جعل اسناد گمرکی و مالیاتی در ایران فراوان است/ پولشویی در اقتصاد یک جعل بزرگ است

وزیر کشور گفت: اگر می‌خواهیم طرفدار حق باشیم باید با مقوله جعل مبارزه نماییم. جعل، حق را در همه مسائل ناحق جلوه می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱ - 28October 2014

جعل اسناد گمرکی و مالیاتی در ایران فراوان است/ پولشویی در اقتصاد یک جعل بزرگ است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وزیر کشور در آئین افتتاح نمایشگاه آخرین دستاوردهای دستگاهها، نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای پیشگیری و مقابله با جعل اسناد در سخنانی مهم به تشریح اهمیت مقوله مواجهه با جعل، عوامل مقاوم این روند و آثار کلان آن پرداخت.

بنا براین گزارش، متن کامل سخنرانی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که در حاشیه نمایشگاه یادشده و در جمع اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با جعل مدارک و اسناد رسمی و کارگروه ها و کمیته های تخصصی این ستاد ایراد شد از این قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم، ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، با سلام به ارواح پاک شهدا و روح پر فتوح امام راحل و آرزوی صحت و سلامتی و عزت برای مقام معظم رهبری.

ایام محرم است و دهه اول محرم یادآور خاطرات حماسه عاشورا و یاران آقا اباعبدالله الحسین و همچنین استمرار مجاهدتها و تلاش های منبعث از این ایام تا وقوع انقلاب اسلامی که همیشه برای ما و نسل انقلاب گرامی و یادآوری آن شوق انگیز و حزن انگیز است.

امیدوارم که انشاء ا... خداوند متعال به ما توفیق معرفت و عمل به راه شهدا به ویژه شهدای کربلا بالاخص آقا اباعبدالله الحسین سالار و سرور شهدا را عنایت فرماید.

در اهمیت موضوع مبارزه با جعل لازم نمی دانم صحبت کنم، زیرا شما کارشناسان این عرصه هستید و کاملاً مطلع،  بنابراین بیان ضرورت و اهمیت مسأله با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و جدیت و تأکیدی که ایشان نسبت به مسأله داشته اند کفایت می نماید.

مقوله جعل، جزء مقولاتی است که در حوزه امنیت تعریف می شود و امنیت به عنوان اصلی ترین، ضروری ترین و حیاتی ترین موضوع جوامع بشری، هم در حوزه شخصی و هم در حوزه اجتماعی وجود دارد.

ما امنیت را در حوزه شخصی و اجتماعی و در سطوح مختلف تعریف می نماییم و جعل از این حیث جزء مقولاتی است که در حوزه شخصی و درحوزه اجتماعی دارای اهمیت می باشد.

حوزه شخصی از این جهت که، به هر حال وقتی مردم یک جامعه به ترتیباتی که بر روند صیانت از هویت اسناد و مدارکشان و تمام اموری که به هر حال فعالیت آنها را در عرصه های مختلف تعریف می کند جاری است اعتماد نداشته باشند، این موحب ناامنی می گردد و آنان همیشه باید دغدغه و نگرانی داشته باشند و این دغدغه ونگرانی برای افراد موجب ناراحتی روحی می شود و در رفتار فرد نیز اثر می گذارد.

از منظر اجتماعی، به هر حال ما یک سلسله مناسبات، روابط و فعالیت هایی را در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تجاری داریم که صحت و قدرت اقدام در این حوزه ها به استحکام سلامت فرآیند انجام این اقدامات بستگی دارد.

اگر ما نتوانیم که استحکام و اتقان را در فرآیند فعالیت ها و اقدامات مردم در صحنه های اجتماعی و در حوزه های مختلف تأمین نماییم، خوب یقیناً این روابط مناسب دچار اشکال، خدشه و آسیب می شوند و نتیجه آن بی اعتمادی و عدم اعتماد افراد به مسوولین خواهد بود و همه این عوامل منجر به ایجاد یک نوع بی عدالتی در جامعه می شود.

حال باید دید که چقدر این مسأله می تواند درایجاد شرایط بی اعتمادی و بی عدالتی مؤثر باشد.

برخی افراد با جعل اسناد، تغییر هویت ها، تغییر شرایط و تغییر داده ها و اطلاعات می توانند در ایجاد شرایط نا امن و بی عدالتی تأثیر گذار باشند.

مثلا نظام پولشویی را اگر در نظر بگیریم، از ابتدا تا انتهای آن جعل ها و اقدامات مختلفی صورت می گیرد که بنده این جریان پولشویی را در اقتصاد به عنوان یک جعل بزرگ می دانم.

جعل فقط این نیست که ما بتوانیم خدشه ای را در یک کلمه و یا تغییری را در یک صفحه شناسنامه هویتی ایجادکنیم بلکه وقتی عملیات مالی عظیمی دریک شبکه اقتصادی و یا مالی رخ می دهد که نتیجه آن منجر به جابجایی پول های کثیف و تطهیر آن به ظاهر دراین مسیر است، این خود یک جعل بزرگ می باشد.

ما چقدر مواجه هستیم با جعل اسناد گمرکی برای واردات؟ فراوان ! ما چقدر جعل در حوزه اسناد مالیاتی داریم ؟ فراوان ! واقعاً فراوان !

من در زمان حضورم در دیوان محاسبات بارها از این نوع موارد را پیگیری نموده و در این زمینه پرونده های زیادی تشکیل شده است.

ما چقدر جعل را در اخذ منابع و تسهیلات و اعتبارات داریم ؟ خوب همه این جعل ها در حوزه اقتصادی نتیجه اش جابجایی منابع مالی به غیر حق و غیر عدل از یک حوزه به حوزه دیگر، از جایی به جای دیگر و از جیب هایی به یک جیب بوده و نتیجه آن بی عدالتی است.

از طرف دیگر اگر ما یک فرایند سالم و صحیح را در حوزه صیانت از اسناد و اقدامات در آن مسیر داشته باشیم این موجب کسب اعتبار برای کشور خواهد بود.

امروزه  یکی از شاخصه های مهم و معیارهای اعتبار سنجی کشورها از نظر فعالیت های مختلف از جمله در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همین درجه اعتبار اسناد، فعالیت ها و اقداماتی است که در مسیر هرکدام از این حوزه ها قرار می گیرد.

یعنی وقتی در رتبه بندی مشخص می گردد که رتبه ایران در حوزه جعل چیست، این خود می تواند اعتبار ساز باشد و بالاخره جایگاه ایران را مشخص می کند و روشن است که چقدر ناپسند خواهد بود اگر ایران به عنوان یک کشور مستقل و دارای حکومت دینی در جایگاه اعتبارسنجی اسناد و مدارک و هویت در جایگاه مناسبی قرار نداشته باشد و به هر حال این رتبه، خود مانند تابلو روشنی است که دیگر نیاز به هیچ گونه تحلیل و قضاوتی ندارد.

پس ما اگر بخواهیم اعتبار داشته باشیم و اگر بخواهیم طرفدار حق باشیم باید با مقوله جعل مبارزه نماییم، زیرا این مقوله جعل حق را در همه مسائل ناحق جلوه می دهد. جعل یعنی حق را به ناحق جلوه دادن و حق را با تغییر و انجام برخی دست کاری ها ناحق جلوه دادن.

همینطور اگر بخواهیم که عدالت در جامعه برقرار شود و اعتماد سازی، اطمینان سازی و امنیت سازی روانی، شخصی و اجتماعی در کشور وجود داشته باشد، باید با این قضیه به طور جدی برخورد نماییم و نباید از این قضیه ساده بگذریم، زیرا دامنه این موضوع بسیار وسیع است.

تأکید مقام معظم رهبری به خاطر میزان اثر گذاری و حوزه نفوذ و جغرافیای این موضوع است. حوزه ای که از حق و عدل شروع می شود و تا آرامش و امنیت روانی فردی و اجتماعی ادامه می یابد.

حال این پرسش مطرح است که ما چقدر در این موضوع وقت گذاشته ایم و تا چه حد موفق بوده ایم.

وقتی مقام معظم رهبری در فرمایشات خود آورده اند که، که قصور گذشتگان را جبران کنید! نکند این شامل حال ما نیز بشود !؟

پس ما هم باید جبران کنیم و جبران این حضور در دو بخش خلاصه می شود که یک بخش سیستمی آن مربوط به مجموعه شما و دستگاه های مرتبط بوده و بخش دیگر آن ُبعد فردی بحث است که شامل حال همه ما می شود؛ یعنی همه ما باید با توان و اهتمام هرچه بیشتری به موضوع بپردازیم و در جهت دسترسی به اهداف پیشگیری و مقابله با جعل تلاش نمائیم.

چرا که در واقع هراتفاقی که درمقوله جعل رخ دهد و در نتیجه آن هر نوع بی عدالتی و تبعیضی که ایجاد شود، به هر حال به حساب دست اندرکاران موضوع نوشته خواهد شد و در برابر خداوند متعال می بایست به آن پاسخ داد. بنابراین واقعاً انتظار این است که در این موضوع خوب عمل کنیم.

منظر دیگر بحث این است که هرچه تکنولوژی پیچیده تر شده و درجه علم بالا می رود و هرچقدر که روش ها و شیوه های کار دقیق تر می شود و به همان میزانی که کنترل بر صحت و دقت موضوعات بالا می رود ، به همان نسبت تقلب، تخلف و جعل نیز پیچیده تر می شود.

شما در این عرصه با انسانهای کم هوش و یا با تکنولوژی ساده طرف نیستید بلکه کسانی که در این عرصه تخلف دارند و جعل می کنند انسان هایی باهوشی هستند که از تکنولوژی حداقل مشابه تکنولوژی شما اطلاع و آگاهی و یا حتی دسترسی دارند.

باید بدانید که شما در یک حوزه نخبگی و با تکنولوژی قوی کار می کنید پس لازم است که منابع اطلاعاتی خود را به طور مرتب به روز نموده و تقویت نمایید.

اگر بخواهیم عناصر موضوع جعل را به صورت ساده تقسیم بندی نماییم با مدیریت، تکنولوژی، مردم، قوانین و مقررات، متخلفین و جاعلین سر و کار خواهیم داشت. می بینیم که در چنین دسته بندی مدیریت نقش تعیین کننده ای دارد و این شما هستید که باید با مدیریتی به روز، روشن و قوی تکنولوژی مناسب را به کار گرفته و از هرگونه بهره برداری سوء از تکنولوژی جلوگیری نمائید.

شما باید قوانین و مقررات را با نگاه جلوگیری و صیانت از جعل شناسایی و در مسیر اصلاح قرار دهید. شما باید بررسی کنید که کجای قوانین و مقررات با سوء استفاده می تواند زمینه جعل را فراهم آورد تا بتوانیم در این خصوص آگاهی های لازم را به مردم ارائه دهیم.

آگاهی مردم در این زمینه بسیار مهم است. باید گفت که اگر آگاهی های مردم و اعتماد مردم در این مسیر وجود نداشته باشد، نمی توانیم مؤثر وموفق عمل نماییم مگر درمواردی خاص که فقط بر عهده ما است.

مثلا باید دقت شود که صدور کارت هویت ملی به صورت دقیق صورت پذیرد، ولیکن باید گفت که حفاظت و صیانت از این کارت و نحوه صحیح استفاده از آن بر عهده ما نیست، بلکه در گرو آگاهی و اقدام مردم است.

خوب آگاه سازی و ساماندهی مردم و اداره آنها هم که بر عهده شما است و از سوی دیگر در مورد جاعلین، شما موظف هستید که نسبت به شناسایی آنان اقدام نمایید.

پس می بینیم که بخش قابل توجهی از موضوع به مدیریت مسأله، که آن نیز خود شما هستید برمی گردد.

امیدوارم انشاء ا... با توجه به گستردگی حوزه نفوذ و اثرگذاری این مسأله، مقابله با جعل اسناد به صورت جدی پیگیری شود.

بنده نیز با توجه به همه گرفتاری هایی که در حوزه وزارت کشور و در حیطه های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آن روبرو هستیم، نسبت به این مسأله با اولویت نگاه می کنم.

امیدوارم که خداوند به حرمت این ماه و به حرمت خون شهدای این ماه به مجموعه فعالیت های شما برکت عنایت فرماید.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار