در گفت‌وگوی دفاع پرس با ناخدا صمدی مطرح شد؛

«امیر ضرغامی» فرمانده‌ای که صدام برای سرش جایزه تعیین کرد

فرمانده تکاوران دریایی نداجا در دوران دفاع مقدس با اشاره به رشادت‌های امیر دریادار دوم «ضرغامی» گفت: رشادت‌ها و اقدامات عملیاتی امیر ضرغامی به اندازه‌ای بود که صدام برای سر وی جایزه تعیین کرد.
کد خبر: ۳۲۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ - 31December 2018

دریادار «ضرغامی» فرماندهی که صدام برای سرش جایزه تعیین کردناخدا یکم «هوشنگ صمدی» از فرماندهان تکاوران دریایی خرمشهر در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اظهار داشت: امیر تکاور دریایی داریوش ضرغامی در سال ۱۳۱۹ در تبریز به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۹ وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد‌.

وی افزود: امیر ضرغامی در خانواده‌ای نظامی بزرگ شد و همچون نیاکانش از وطن دوستان، مبارزان راه کشور و وطن بود.

ناخدا صمدی ادامه داد: وی تا سال ۱۳۵۴ در نیروی زمینی ارتش خدمت کرد و پس از طی دوره عالی، جهت تشکیل گردان‌های تکاوران دریایی از بین ۸۶ نفر داوطلب به عنوان نخستین فردی نظامی انتخاب شد.

وی افزود: امیر ضرغامی در مرکز آموزش تکاوران منجیل دوره تکاوری را به پایان رسانید و در همانجا به عنوان فرماندهی آموزش مشغول به خدمت شد و در نهایت برای طی دوره عملیات آبی و خاکی و ستاد، به آمریکا اعزام شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: امیر ضرغامی در دوره‌های آموزشی خارج از کشور در میان افسران کشورهای مختلف با درجه ممتازی فارغ التحصیل شد و سپس به ایران مراجعت کرد.

ناخدا صمدی تصریح کرد: وی از تاریخ 1357/9/19 در بوشهر به فرماندهی گردان تکاوران انتخاب شد و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز مجدداً در فرماندهی آموزش تکاوران دریایی مشغول به کار شد و در بحبوحه رجزخوانی اعراب برای جزایر سه گانه ایران اسلامی با تیپ تفنگداران جهت حفاظت از این جزایر به منطقه اعزام شد.

وی افزود: ایشان پس از آغاز جنگ تحمیلی با گردانی از تکاوران دریایی از مرکز آموزش منجیل به جبهه خرمشهر اعزام شد. رشادت‌ها، دلاوری‌ها و جانفشانی‌های این فرمانده بزرگ و سربازان تحت امرش در خرمشهر لرزه بر تن ارتش بعثی انداخت، تا جایی که صدام برای سر ایشان جایزه تعیین کرد.

فرمانده تکاوران دریایی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: خاک خرمشهر و آبادان به خون پرسنل تحت امر ایشان آغشته است. این تکاور بزرگ چندین بار مجروح شد؛ اما به رغم آسیب‌دیدگی هیچ‌گاه از جبهه خارج نشد. ترکش‌های گلوله های دشمن هنوز در جای جای پیکر مبارک این عزیز موجود است. وی در عملیات‌های شکست حصر آبادان، عملیات بیت المقدس، عملیات اسکورت کاروان‌ها، دفاع از جزایر سه‌گانه و دفاع از اروند رود نقش‌آفرین بوده و همچنین فرماندهی منطقه سوم خرمشهر و فرماندهی گروه رزمی آبادان و خرمشهر را در کارنامه خود دارد.

ناخدا صمدی در پایان گفت: امیر ضرغامی در نهایت در برنامه گردهمایی تکاوران دریایی در خرمشهر یعنی در همان محلی که همرزمان شهیدش به لقاالله نایل شده بودند، دارفانی را وداع گفت و به همرزمانش پیوست.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار