در نشست خبری چهارمین جایزه فیروزه مطرح شد؛

فریدونی: شناسایی ۲ هزار اثر فرهنگی ساخت ایران در جایزه فیروزه/ دهقان‌کار: اسباب‌بازی را به بازی نگیریم

علی فریدونی از شناسایی ۲ هزار اثر فرهنگی در چهارمین جایزه فیروزه ویژه اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، هدایای فرهنگی، کالا‌های فرهنگ محور خانواده ساخت ایران خبر داد.
کد خبر: ۳۲۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ - 02January 2019

فریدونی: شناسایی ۲ هزار اثر فرهنگی ساخت ایران در جایزه فیروزه/ دهقان‌کار: اسباب‌بازی را به بازی نگیریمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری چهارمین دوره جایزه فیروزه ویژه اساب‌بازی، نوشت افزار، هدایای فرهنگی، کالا‌های فرهنگ محور خانواده ساخت ایران صبح امروز با حضور علی فریدونی دبیر این جایزه و ایوب دهقان‌کار معاون اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فریدونی با اشاره به اینکه این جایزه از سال ۱۳۹۴ برگزار شده است، اظهار داشت: یکی از مسائل عام حوزه فرهنگی استفاده از کالا‌های فرهنگی است که در سندبالادستی وزارت خانه مورد تایید وزیر قرار گرفته است.

وی گفت: در بخش اهداف ارتقاع فرهنگ عمومی استفاده از کالا‌های فرهنگی داخلی و ارتباط با مجموعه‌های تولیدکننده هدف ما از این جشنواره بوده است لذا از ابتدا سیاست‌گذاری‌های این جشنواره برمبنای این اتفاقات بوده است.

دبیر جشنواره فیروزه خاطرنشان کرد: هرساله موضوعات عام و خاصی مورد این جایزه بود که امسال به طور ویژه به اسباب‌بازی، نوشت افزار، هدایای فرهنگی، کالا‌های فرهنگ محور خانواده، پژوهش‌های مرتبط و استارت‌آپ‌ها موضوعات می‌پردازد.

فریدونی در توضیح آثار رسیده به بخش‌های این جشنواره گفت: در حوزه نوشت افزار ۲ هزار و ۶۰۰ اثر شناسایی شد که ۷۵ تولید کننده با این آثار مرتبط هستند و ۷۰۰ اثر در مجموع به مرحله داوری اولیه رسیده است. یک هزار و ۷۰۰ اثر در بخش اسباب‌بازی از ۱۰۵ تولید کننده شناسایی شده که ۲۰۰ اثر آن به مرحله داوری رسید. در بخش هدایای فرهنگی ۲ هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شد که ۲۰۰ اثر به مرحله بعد رسید و در بحث کالا‌های فرهنگ محور خانواده ۱۲۰ اثر شناسایی شد و در حوزه پژوهش‌های فرهنگی یک هزار و ۲۴۱ پایان‌نامه، مقاله و کتاب شناسایی شد که ۲۰۶ اثر به مرحله بعدی راه یافت.

وی خاطرنشان کرد: در موضوعات خاص که استارت‌آپ‌ها هستند ۵۰ مجموعه به مرحله داوری رسیدند. در این حوزه وزارت ارشاد توجه خاص به جایزه فیروزه دارد. ارتباط دادن اقتصاد فرهنگ به بدنه علمی کشور امسال جدی گرفته شده است و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها ورود پیدا کردند و از این طریق جایزه فیروزه به دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده است.

دبیر جایزه فیروزه عنوان کرد: در بخش ارتباط با صنف امسال همانند سال گذشته با ارتباط‌گیری با انجمن اسباب‌بازی و نوشت افزار اتفاق خوبی را رقم زدیم که موجب واگذاری این جشنواره به بخش خصوصی بود.

فریدونی درباره داوری‌ها گفت: جایزه فیروزه در هر بخش سه اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر خواهد داشت. ۱۰۰ غرفه و ۵۰ استارت‌آپ در نمایشگاه وجود دارند. اختتامیه نیز صبح روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

دهقان‌کار: اسباب‌بازی را به بازی نگیریم/ صنعت استراتژیک را جدی بگیریم

در ادامه ایوب دهقان‌کار مشاور اجرایی وزارت ارشاد اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وظایفی که از این معاونت مطالبه کرده‌اند، اهتمام ویژه به کالا‌های فرهنگی بوده است تا فعالیت معاونت فرهنگی صرفاً موضوع کتاب نباشد. ⁦ البته این به معنی کم توجهی به کتاب نیست بلکه به دلیل درک از شرایط فرهنگی کشور است.

وی گفت: کالا‌های فرهنگی کالا‌های استراتژیک کشور هستند که جمعیت کثیری از جامعه درگیر آن هستند. بیش از نیمی از جمعیت کشور درگیر نوشت‌افزار‌ها هستند و همین طور در حوزه اسباب‌بازی اهمیت ویژه‌ای وجود دارد پس نباید اسباب‌بازی را بازی بگیریم و آن را کم اهمیت بدانیم.

معاون اجرایی وزارت فرهنگ تاکید کرد: کارکتر مقوله مهمی در عرصه فرهنگ است. خانم موگرینی در نشستی اعلام می‌کند باید فرهنگ اروپایی را به جهان صادر کنیم. این فرهنگ از طریق کالا‌های فرهنگی منتقل می‌شود. قرار دادن این مسائلی در کنار هم موجب استراتژیک بودن این کالاهاست.

وی گفت: مزیت اقتصادی یکی دیگر از اهمیت کالا‌های فرهنگی است چراکه هیچ صنعتی در کشورمان استعداد جایگزین شدن نفت را ندارد. این کالا مخاطب زیاد، تأثیرگذاری فرهنگی و مسئله اقتصادی آن موجب می‌شود که ضرورت استفاده از آن را بیشتر بدانیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار