لشکر قدس گیلان فاتح بوارین در عملیات کربلای 5

فرماندهان گردان‌های مالک، سردار جنگل و کمیل لشکر قدس گیلان، به منظور محاصره کامل جزیره «بوارین» به دشمن حمله کردند و پس از ساعاتی نبردی بی‌امان جزیزه را به محاصره کامل در آوردند و فاتح «بوارین» شدند. به قرارگاه نجف اطلاع داده شد اما آن‌ها باور نمی‌کردند فرزندان دیار میرزا به بوارین رسیده باشند.
کد خبر: ۳۲۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ - 08January 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از گیلان، لشكر قدس گیلان كه بعد از عمليات كربلای 4 در كنترل قرارگاه نجف قرار گرفته بود، ضمن بازسازی و آموزش نيروهای گردانها، بخشی از نيروهای اطلاعات را به منطقه عمومی سومار اعزام و بخش ديگر را در خرمشهر نگه داشت. همزمان لشكر يک گردان را در چزابه مستقر كرده بود كه پدافند از آن منطقه حساس را به عهده داشت.

پس از آنكه انجام عمليات در شلمچه قطعی شد نيروها به مقر لشکر یعنی اردوگاه شوشتر برگشتند. در سازماندهی جديد لشكر با 9 گردان پياده در كنترل قرارگاه نجف كه پشتيبان قرارگاه كربلا بود، قرار گرفت. مأموريت لشكر ابتدا ورود به جزيره ام الطويل و ادامه تک به سمت جزيره «شلحه» بود كه بنا به وضعيت پيش آمده تغييراتی در مأموریت آن داده شد. لذا لشكر باید با عبور از لشكر 17 علی بن ابيطالب (ع) در پنج ضلعی تک را به سمت جزيره بوارين ادامه داده و غرب جزيره را تصرف و پاكسازی کرد.

لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای 5، به فرماندهی سردار شهید حسین همدانی و جانشینی جعفر مظاهری، به استعداد 9 گردان پیاده، یک گردان ادوات، یک گردان توپخانه و یک گردان زرهی وارد عمل شد.

مأموریت لشکر قدس حمله به جزیره بوارین و انهدام قرارگاه فرماندهی دشمن، مستقر در جزیره و تصرف و تأمین جزیره بود. لشکر بنا به دستور فرماندهان در شب یکشنبه 21 دی ماه با سه گردان وارد عمل شدند.

گردان میثم به فرماندهی هامون محمدی، گردان امام حسین (ع) به فرماندهی حسن پروانه و گردان حمزه سیدالشهدا (ع) به فرماندهی سردار شهید مهدی خوش سیرت که با عبور از لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در پنج ضلعي پيشروي به سمت بوارين، در حوالی سيل بند «نهرخين» با دشمن درگير شدند و نيروها با عبور از پل خود را به «سيل بند» چسبانده و طی درگيری بسيار شديدی وارد نخلستان‌های غرب جزيره بوارين شدند.

مقاومت سر سختانه دشمن پيشروی را كُند کرده بود، ولی تحرک شجاعانه گردان‌های ميثم و حمزه از راست و گردان امام حسين (‌ع)‌ از چپ منجر به عقب‌نشينی دشمن تا سه راهی دوعيجی شد و گردان‌ها در يک جاده شنی واقع در غرب جزيره مستقر شدند.

لشکر قدس گیلان فاتح بوارین در عملیات کربلای 5

اين جاده شنی از يک طرف به سمت سيل بند «اروند صغير» و از سوی ديگر به طرف شهرک نظامي «دوعيجي» وصل می‌شد. دشمن كه از ورود نيروها به غرب جزيره احساس خطر جدی کرده بود حداكثر تلاش خود را براي مسدود کردن پيشروی نيروهای لشكر به كار می‌برد، اما به رغم جنگ تن به تن، مجبور شد از سه راهی و بخشی از جزيره دست بردارد.

با روشن شدن هوا فرماندهان قرارگاه و لشكر، به ويژه گردان‌ها متوجه شدند كه از سه طرف با دشمن درگير هستند و يگان‌های همجوار پيشروی قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند و از طرفی آتش سنگين توپخانه و راكت هلی كوپترهای توپدار كه پيوسته از بالای سر نيروها آنان را هدف قرار می‌دادند، پشتيبانی و امداد‌رسانی را غير ممكن کرده بود به طوری كه حتی مجروحين را نيز نمی‌توانستند به عقب منتقل کنند.

فرمانده گردان امام حسين (‌ع)‌ مجروح و معاون گردان حمزه سیدالشهدا (ع) شهید و تعدادی دیگری از نيروهای مؤثر گردانها مجروح و نيز شهيد شده بودند. لذا قرارگاه نجف به لشكر اجازه داد كه اندكی عقب‌تر آمده و در سه راهی «دوعيجی» روی «سيل بند جنوبی» جزيره مستقر شود. اين وضع تا غروب آفتاب ادامه يافت.

همزمان دشمن از طرف راست جاده پنجم اقدام به یک پاتک نسبتاً شدید کرد و یگان دیگر گردانی برایش نمانده بود. گردان حضرت ابوالفضل(ع) به فرماندهی سردار شهید حجت نظری كه در میدان امام رضا (ع) در محل استقرار گردان‌ها در کانال مستقر شده بود، بر اثر بمباران هوایی دشمن از هم پاشید و به واسطه خسارت و تلفات وارده زیاد به عقب منتقل شد.

در بیست و سوم دی ماه با تاریک شدن هوا  و با وارد عمل شدن گردان سردار جنگل به فرماندهی سیّد علی آقازاده، گردان کمیل به فرماندهی سردار شهید محمّد اصغری‌خواه و گردان مالک اشتر به فرماندهی مهدی کاظمی پور مأموریت و بخش اعظم جزیره به تصرف رزمندگان لشکر قدس گیلان درآمد.

به مجرد رسیدن گردان مالک اشتر به سه راهی، درگیری شدید و بسیار نزدیکی با نیروهای دشمن که در داخل نخلستان و استحکامات موجود مخفی شده و منتظر نیروهای ایرانی بودند رخ داد.

با توجه به نخلستانی بودن و وجود ساختمان ها و استحکامات و به ویژه با نزدیک شدن نیروهای گردان مالک به یک قرارگاه مهم دشمن مقاومت سنگینی از سوی دشمن به عمل می‌آمد و گردان به تنهایی بیشتر از این قادر به پیشروی نبود. لذا به گردان مالک دستور داده شد، تک را ادامه دهد و برای رسیدن به سیل بند اروند صغیر تلاش کند.

گردان سردار جنگل که چند ساعت زیر آتش شدید دشمن از سه راهی شلمچه پیاده تا سه راهی دوعیجی آمده بود بلافاصله به کمک گردان مالک آمد. لازم بود حفظ دور عملیات ادامه یابد و تا قبل از روشن شدن هوا کار به نتیجه ی مطلوب برسد. لذا به گردان کمیل ابلاغ شد که وارد عمل شود.

فرمانده گردان کمیل که نیروهای خود را به محل درگیری رسانده بود برای آخرین هماهنگی نزد سردار شهید حسین املاکی آمد، اما حسین که براثر اصابت تیر مستقیم به فک و صورت مجروح شده بود فقط با اشاره روی کالکی که سردار شهید اصغری‌خواه همراه خود آورده بود او را نسبت به مأموریت توجیه کرد و با حرکت دادن انگشتان خود روی کالک او را متوجه نمود که باید خود را به سیل بند اروند صغیر برساند و از آن جا به سمت ام الطویل ادامه دهد.

او بلافاصله گردان را حرکت داد و ضمن هماهنگی با فرماندهان گردان های مالک و سردار جنگل و با کمک آن ها به منظور محاصره کامل جزیره بوارین به دشمن حمله نمودند. فاصله چندانی با سیل بند نداشتند لذا هر سه گردان بعد از دقایقی به سیل بند رسیدند اکنون جزیره به محاصره کامل در آمده بود.

به قرارگاه نجف اطلاع داده شد ولی آن‌ها باور نمی کردند. برادر محسن رضایی هم گفته بود: نتایجی که این چند روز به دست آوردیم، در عملیات فاو، در هفتاد روز به دست آمد!. اعتقاد وی این بود که ما در عملیات کربلای 5 به هر چه خواستیم، رسیدیم.

در ادامه عملیات، گردان خندق نیز به فرماندهی سیّد قربان رضی‌زاده وارد عمل شده و پس از دفع چندین پاتک دشمن نهایتاً جزیره توسط لشکر قدس گیلان، لشکر 5 نصر و دیگر لشکرهای عمل کننده به تصرف درآمد.

در این عملیات گردان سلمان به فرماندهی سردار شهید غلامرضا بامروت به همراه یک گردان از لشکر 57 برای تصرف جزیره ی ام الطویل وارد عمل شدند. در این مرحله گردان سلمان موفق شد پل ارتباطی بین جزیره و ام الطویل را تصرف کند. بعد از سازماندهی جدید در جزیره ام الطویل و سپس در جاده شلمچه در غرب نهر جاسم به پدافند از مواضع جدید متصرفی پرداختند. پس از دو روز درگيری و مقاومت، سرانجام دشمن ناچار‌ اقدام به عقب نشيني و تخليه جزيره ام الطويل کرد و نيروهای لشكر به همراه ساير يگانها وارد آن جزيره شدند.

لشکر قدس گیلان فاتح بوارین در عملیات کربلای 5

طی عملیات کربلای 5 و مراحل تکمیلی آن لشکر قدس گیلان 419 شهید تقدیم اسلام نمود که شهدایی چون سردار شهید غلامرضا بامروت فرمانده گردان سلمان، سردار شهید حجت نظری فرمانده گردان حضرت ابوالفضل (ع)، سردار شهید سید مهدی نقیبی‌راد فرمانده گردان حضرت رسول (ص) و سردار شهید ابراهیم کشاورز جانشین گردان میثم از جمله این شهدا و سید موسی سید آقایی 14 ساله  به عنوان کم سن و سال‌ترین شهید و خلیل الله جعفری 57 ساله به عنوان مسن‌ترین شهدای این عملیات بودند.

در این عملیات بزرگ و غرورآفرین دلاور مردانی همچون؛ سردار شهید حسین املاکی مسئول اطلاعات، مسعود گودرزوند مسئول عملیات، احمد برزگرمقدم رئیس ستاد، نقی رمضانی جانشین ستاد، اسماعیل تقی لو فرمانده گردان ادوات، علی شعبانی فرمانده گردان توپخانه، نادر مرید مشتاق  مسئول تخریب، میرحسین میرصالحی مسئول آموزش نظامی، محمد علیزاده مسئول پدافند، سید ضیاء الدین حزنی مسئول پشتیبانی، هوشنگ دلخوش مسئول بهداری، نادر رضایی مسئول مخابرات، قاسم ابراهیم زاده مسئول مهندسی، حمید حاذق نیکرو مسئول تبلیغات، احمد عمویی مسئول عقیدتی، علی یوسفی  مسئول پرسنلی و سیروس غلامی مسئول (ش.م.ه) بودند.

لشکر قدس گیلان با استعداد بیش از 3 هزار بسیجی، یک هزار و 305 پاسدار و 2 هزار کادر وظیفه آموزش دیده، با تمام امکانات و تجهیزات نظامی و به مدت چهار روز نبرد بی‌امان توانستند به صددرصد از اهداف تعیین شده در این منطقه دست پیدا کنند و برگ زرینی دیگر بر افتخارات فرزندان میرزا کوچک بیفزایند.

بعدها سردار حاج حسین همدانی فرمانده دلیر لشکر قدس گیلان به واسطه ایثار، ایستادگی و مقاومت‌جانانه رزمندگان گیلان مفتخر به دریافت نشان فتح از دست مبارک فرمانده معظم کل قوا شد.

این عملیات از تاریخ 19 دی ماه 65 شروع و تا 22 اسفند 65 به مدت 64 روز و در دو مرحله به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد. تحلیلگران داخلی و خارجی عملیات کربلای 5 را به همراه عملیات والفجر 8 جزو دو عملیات بزرگ هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قلمداد می‌کنند و این عملیات فتح بابی برای پذیرش قطعنامه 598 بود.

گزارش از سمیه اقدامی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها